Budsjett kr 35.000 = ny hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Budsjett kr 35.000 = ny hjemmekino

Ok. Nå har jeg brukt endel tid på å lese meg opp på hva som finnes av utstyr der ute i "jungelen". Enkeltkomponenter er bra, men det skal også fungere sammen. Her er jeg helt "grønn" og trenger bidrag fra dere guruer.

Som sagt, har jeg en budsjettramme på ca. 35.000 kr. Jeg har et gammelt onkyo anlegg hjemme, men det har definitivt ikke noe "High Wife Acceptance factor", så det må jeg skrote. Det samme med Tv'n. Da står jeg som sagt på bar bakke.

Jeg trenger flat TV. Konemor sier absolutt NEI til prosjektor. Tv'n er et møbel som tar stor plass i stua. Det må derfor være nogenlunde estetisk.

Snart får jeg Bredbånd i stua, dvs fiber lever av Nord-Trøndelag E-verk (NTE). De har Lyse energi som innholdsleverandør. Regner med at den følger med en "boks" for å betjene dette.
    https://www.lyse.no/produkter/bredba...ner/produkter/

Jeg har en PC på loften med endel film og bilder. Hadde vært ønskelig å fått streamet dette over til stua, men ikke et må krav.

Har lenge sett på HTPC, og de mulighetene disse gir og er fasinert. Men det bør gi god lyd og bildekvalitet. Dette istedet for å kjøpe standard Sony hjemmekinoanlegg.

Høytalere bør være av ok kvalitet og kunne eks. henges på veggen tilsv.

Alstå, oppsummeringsmessig hva jeg trenger:
    1. Ny Plasma/LCD TV (ca 42 tommer)
    2. HTPC (evt vanlig standard utstyr hvis dere anbefaler dette, kanskje i kombinasjon - hva vet jeg)
    3. Høytalere
    4. Èn fjernkontroll

Takker for alle bidrag

Morten

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh.. du trenger vel en forsterker/reciever også...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Eh.. du trenger vel en forsterker/reciever også...
    Ja det ække umulig. Hvis det finnes gode beveggrunner for det, så inkluderes det i oppsettet. Som sagt så må hele oppsettet også være estetisk slik at frua i huset aksepterer løsningen. En monsterforsterker på 40 kg vil antageligvis ikke ha høy nok akseptansefaktor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aktivt?

Får litt følelse av lifestyle-anlegg her, Sjekk Bose, dyrt men høy kvalitet og rått design, hiv på en sånn en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303728&cks=SPC så stremer du fra PC'n....fix ferdig

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine tips:
    TV: Panasonic 42" PA50 - 19k.

Høytalere: B&W http://www.hifiklubben.com/no/produk...em.htm?id=6664 til 11k. Spiller kanon bra.

DVD/forsterker: http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=428-438
    også link her: http://www.best-buy.com/bbshop/produ...u=56074&site=3
    Pris 5K.

Pluss den streamere'n: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303728&cks=SPC til 900,-

Det blir 35900,-

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiguru
    Får litt følelse av lifestyle-anlegg her, Sjekk Bose, dyrt men høy kvalitet og rått design, hiv på en sånn en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303728&cks=SPC så stremer du fra PC'n....fix ferdig
    Bose = Høy kvalitet ? Sammenliknet med hva ? Lyden av Bose er bra i forhold til størrelsen på høyttalerne, men mellomtonen er fullstendig fraværende. I tillegg holder det ikke med kr 35 000 dersom en skal ha Plasma skjerm og Bose anlegg (iallefall ikke Bose av bedre kvalitet).

Det går fint an å tilfredsstille konemor uten å måtte kjøpe Bose. Kunsten er å skjule ledninger og å gjemme vekk komponentene. Sjekk hjemmekinoen til Gaultier er Roger. Jeg liker spesielt høyttalerne til Roger. Vis disse bildene til kona og spør om noe slikt er akeptabelt. Dersom hun sier nei, har du et problem.

Lykke til. :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.....rødme

Bose har god kvalitet på "headunit" og duppedingsene man benytter til daglig, lyden kan virke imponenrende, men skikkelig heftig blir det ikke, mye råerre lyd ved å velge separate og utvalgte komponenter selvsagt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metropol

Jeg trenger flat TV. Konemor sier absolutt NEI til prosjektor.
    Host_tøffel....;-) , Det blir etter min mening fort mer og regne som en oppdatering av tvstua hvis man bare kjøper en dyr 42" plasmaskjerm, og ellers litt middelmodige kjemmekino lyd komponenter. Sikkert veldig konevennlig og lett å få til å se fint ut i daglig stua, men et stykke unna den kinofølelsen man får med projektor og et 100" bilde.

Skal man bruke utstyret hovedsakelig til tv sendinger og en dvd film en gang hver fjortende dag, er nok det oppsettet som Viper73 skisserte ikke så dumt.

Har man et litt stramt budget og kan bruke litt tid på å få skaffet alle komponentene i hus, kan det være lurt å sjekke bruktmarkedet og f.eks her på AVtorget, så kan du få et anlegg som har en høyere ytelse i forhold til prisen på nye produkter. Flatskjerm utviklingen går jo fremdeles med stormskritt videre, så jeg vet ikke hvor lurt det er å kjøpe en brukt flatskjerm i forhold til de andre hjemmekino komponentene, men har selv god erfaring med å kjøpe brugte komponenter til en brøkdel av nypris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Host_tøffel....;-) , Det blir etter min mening fort mer og regne som en oppdatering av tvstua hvis man bare kjøper en dyr 42" plasmaskjerm, og ellers litt middelmodige kjemmekino lyd komponenter. Sikkert veldig konevennlig og lett å få til å se fint ut i daglig stua, men et stykke unna den kinofølelsen man får med projektor og et 100" bilde.....
    .
    JJJeeeeppp! Jeg innrømmer det. JEG ER EN TØFFEL!! Her er det snakk om flere års bearbeiding, forsiktig manipulering med ordene som "Ser ikke dette pent ut da kjære...Åh nei, for stort og klumpete- javel"..... Smeller jeg til med monsterkomponenter og prosjektor så er mye arbeid gått i rett i d...! Nå er tiden inne skjønner du. Min gamle bedritne Salora 28 tommers farge-tv fra elkjøp er i ferd med å "rulle inn årene", og flat-tv er nå akseptert. Jokeren ligger i resten, det har jeg ikke sagt noen ting om enda. MEN når jeg får flyttet fekk mine svære høytallere og gamle Onkyo anlegg bort fra golvet så er jeg sikker på at dette går rett hjem !!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av hifiguru
    Dette var faktisk en av de mer delikate boksene for kobling av hi-fi utstyret på stua med Pc'n jeg har overhodet sett. Fixed. Takker for tipset

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt tips!

Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    ...... Kunsten er å skjule ledninger og å gjemme vekk komponentene. Sjekk hjemmekinoen til Gaultier er Roger. Jeg liker spesielt høyttalerne til Roger. Vis disse bildene til kona og spør om noe slikt er akeptabelt. Dersom hun sier nei, har du et problem.
    Lykke til. :grin:
    Likte veldig godt Rogers oppsett, bildene vil absolutt bli vist til "Obersten". Takker for tipset.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det er damene som vil å ha flat TV og hvis det er slik at du måtte bearbeide henne for å kjøpe flat-TV så burde det egentlig gå greit å kjøpe stor bokser å sette mitt på stuegulvet.

Annet altnativ er jo eventuelt å bytte ut alt.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stort eller lite

Her er en litt stor pakke, men du sparer en del penger.
    http://www.hificenter.no/shop_item.c...=7,109&id=1015

Her er det en litt trimligere pakke, den har fått noen priser og sånn.
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...SD.htm?id=5895
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viper73
    Pioneer'n det refereres til skal være ute av produksjonen, men nye kombi maskiner med høytalerpakker som skal låte bra er på plass. Se www.pioneer.no

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut disse:

http://roundsound.com/main.html

Endte opp med de, Micro, for en del år tilbake. sammenlignet de med Bose, og det var ikke tvil i mine ører.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke personlig erfaring med disse, men sib og cub fra JMlab har fått mye skryt. Jeg vil jo si at de har veldig høy WAF. Finnes i flere forskjellige størrelser og lager etter det jeg har lest god lyd. Vurderer selv slike som bakkanaler. Hva mener dere andre?

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytalere

Skal du velge små sattelitt høytaler bør du høre dem først, min erfaring er at det veldig ofte kan brukes til film(men???) ,og at det ikke holder til musikk. Jeg ville helt klart valgt og kjøp et par gode fronthøytalere som spilte bra på musikk. Velg heller ikke de billigste plasmaene, men for rund 20000 får du flere bra alternativ som har høyere oppløsning og raskere responstid.Mulig at du kan beholde din gamle forsterker for og spare noe penger, kjøp heller fære bra komponenter , og kompleter når det finnes penger, en billige kompremier. Men bevares det finnes også bra produkter til overkomlige priser, sjekk feks ut fynborsen.se.

eks:Yamaha RX-V650+DVD-557+XTZ W2MT for 7500SEK.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se også om du finnner noen bruket utstyr også. kan da spare masse penger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Tusen hjertelig takk !!

Til alle dere som har svart så vil jeg takke for gode innspill.

Jeg har besluttet følgende:
    1. Jeg går for en Panasonic TH-42PV500E på fyndbørsen
    2. Bestiller også en DVD/receiver (enda ikke bestemt hvilken type) også på fyndbørsen.
    3. Skal bruke litt tid på Hi-Fi centret i Oslo for å bli enig med meg selv om høyttalere (bør gi OK lyd, og være opphengbare).
    4. Avventer HTPC foreløpig. Muligens jeg følger rådene ang link som selges på komplett.

Pfffohoiii. 35.000 + moms mindre på konto!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •