Vidvinkel linse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vidvinkel linse

Jeg ser at noen har prøvd vidvinkel linser med hell på AVSforum, men er det noen her på forumet som har prøvd dette?

Mange produsenter selger slike vid eller tele linser til sine projectorer, men de koster noe helt vanvittig.
    Noen som har prøvd slike linser som man bruker på kameraer eller viddeokameraer?
    Evt. andre linser som gjør bildet større?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å lære: Hvorfor er en slik linse interessant? Er det for å få et større bilde ifbm. bakprojeksjon der man har begrenset plass?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle er det det, hadde ikke gjort noe å bli kvitt speilet for å si det slik.

Enten det eller en ekstremt liten og stillegående projector med svært kort throw ratio, noe som ikke er aktuelt før om mange år når laserprojectorene kommer.

Men i USA så er visstnok behovet for vanvittig stort bilde i lite rom drivkraften

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også meget interessant for oss med små rom. Jeg har 3m fra linse til lerrett som er 2m bredt. Dette gjør at jeg ikke kan kjøpe den projektoren jeg har lyst på. Hver gang jeg har kjøpt ny projeketor så har kasteavstanden blitt avgjørende.

Det finnes feks. ikke noen DLP med DC3 som passer. Jeg venter derfor spent på den nye til BenQ ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at bildekvaliteten på en vidvinkellinse aldri blir optimal i kantene. Blir bra på midten men vrenger i kantene. Ikke sikkert dette har så mye å si på video/film material men du ser det ofte godt på data-kilder.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker min projektor bare en liten del av linsen (6100) så problemet med tønneforgreining et lite problem siden man kan bruke midten av linsen ,men det jeg tenker på er at det blir rosa overganger (purple fringing) mellom hvitt og noe som er litt sortere (du ser dette på praktisk talt alle bilder som er tatt idag). Men om dette blir noe problem vet jeg ikke ,men det er iallefall noen av fallgropene.. Er nok en grunn til at det er såpass lite zoomområde på projektorer kontra noen linser. Linsa må jo også være meget lyssterk.. Tror nok dette er det største ankerpunktet mot dette ,men dette er bare gjettning.. Må nok ned på F2.0 får å få en relativt lyssterk projektor..

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at de bruker vidvinkel linse er ikke for å få større bilde, det for å bruke hele 16:9 panelet på en projektor på 2:35/1 filmer.

Da kan man ha et lerret som er f.eks. 2:40/1 med gardiner på sidene som på kino. Man bruker da linsen på 2:35-2:40/1 filmer (man trenger en scaler eller denne zoom moden på projektoren), og så tar man av linsen på 16:9 filmer og bruker dermed hele oppløsningen på 16:9 panelet på begge typer filmer.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tok nettop en kjapp titt gjennom en del filmer i hylla og det er temmelig mange filmer i 2,35:1
    noen som vet nøyaktig hva slags linse man kan bruke til å forstørre opp bilde når man vil se 2,35:1
    link?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ooo fant masse på AVSforum, frister mye med "constant height" bilde!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Grunnen til at de bruker vidvinkel linse er ikke for å få større bilde, det for å bruke hele 16:9 panelet på en projektor på 2:35/1 filmer.

Da kan man ha et lerret som er f.eks. 2:40/1 med gardiner på sidene som på kino. Man bruker da linsen på 2:35-2:40/1 filmer (man trenger en scaler eller denne zoom moden på projektoren), og så tar man av linsen på 16:9 filmer og bruker dermed hele oppløsningen på 16:9 panelet på begge typer filmer.
    Nå begynnte vel diskusjonen her mer om å omhandle anamorfe linser, hvor man kan justere høyde og bredde formatet uavhengig og med litt forskjellig X-Y forstørring.

En vanlig vidvinklet forsats linse som jeg tolket Arendal spurte om og som man gjerne benyttet i foto eller video sammenheng som en billig løsning tidligere, vil ikke utnytte en 16:9 konstruert projektor bedre med 2.35:1 bildemateriale, og det er vel kun bildestørrelse i forhold til kastelengde den vil kunne påvirke.

Har man en slik vidvinkel linse i skrufatnings format som nogenlunde fysisk passer projektor objektivet liggende, er det jo bare å prøve, men de jeg har testet selv , tilfører ofte såpass mye problemer og feil i bildet, at jeg tror man ikke børr gjøre seg avhengig av en slik løsning med valg av projektor.

Det er mulig en forsats linse spesielt konstruert for den gjeldende projektor linsa og som ikke forandrer vinklingen så veldig mye vil kunne gjøre en bedre jobb, med at grunnfargene fargene treffer mer riktig, og coating av forsats linsa stemmer bedre med det fremste projektorlinse elementet så kontrasten blir bedre og problemer med strølys ol inne i linsa blir mindre.

Digital projektor obtikk, er nok gjerne konstruert og optimalisert for å fungere greit med å forstørre et "mikroskopisk" stort bildefelt inne i projektoren, har en høy lysstyrke (lav f eller blender verdi) så ikke mye av lampelyset dempes i objektivet, og fremføre bildet best mulig innenfor den kastelengden, zoom området og bildestørrelsen og forholdsvis korte dybdeskarphets område som skal projiseres og vises skarpt på et lerret.

Kort kastelengde og høyere vidvinkling av objektivet intoduserer også andre problemer som gjør at lysstyrken man ser i forsjellige områder i bildet vil kunne variere mer og bli mer fortyrrende, noe også avhengig av betraktnings vinkel og gain på lerretsduken. Dette og andre geometriske feil som tønne eller pute deformasjoner i bildet, så bildets ytterkanter ikke følger lerret maskeringen osv vil kunne bli mer fremtredende og panoreringer vil kunne oppleves mer forstyrrende.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: sorry ble litt revet med ang anamorfe linser.

var ikke meningen å kuppe tråden din arendal!

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ops: sorry ble litt revet med ang anamorfe linser.

var ikke meningen å kuppe tråden din arendal!

Her finner du det meste angående anamorfe linser,som blir brukt til å ha et såkalt konstant høyde oppsett.Meget interressant tema,men kan fort bli dyrt,da de gode linsene/optiken er kostbar + at du må ha de rette skalerings forhold til rette.

http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=117

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •