Digitalt bakkenett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt bakkenett

Staten har lyst ut konsesjonen for nytt digitalt bakkenett for TV. Er det mulig å innføre det samme systemet som Storbritannia (Freeview) slik at vi får TV'er med integrerte tunere og dermed slipper set-top-box?

Det blir jo et mareritt hvis man må anskaffe en to-tre tunere ekstra når det analoge nettet skrues av. Regner med at de fleste har flere enn én TV hjemme pluss kanskje en TV på hytta.

Jeg skjønner at det som er teknisk mulig, ikke nødvendigvis er kommersielt interessant for konsesjonsinnehaver.

hilsen
    Geir

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette avhenger av hvilken standard som blir valgt og om man trenger programkort til alle kanaler. Jeg er rimelig sikker på at alle TV apparater og DVD opptakere vil ha digital tuner som kan motta slike sendinger innen 3-5 år etter at systemet er på plass.

På dagens prøvesendinger av digital bakkenett(blant annet i Oslo) kan man bruke slikt freeview utstyr.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger vel allerede i kortene at de frie bakkesendte kanalene som sendes i dag ( NRK, TV2 og TVNorge ), fortsatt skal sendes åpent i fremtiden med mulig het for kortleser for betalingskanaler.

Får bare håpe at det kommer ett bedre system på betalingskanalene på bakkesendingene enn det vi har i dag på satelitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi er så "heldige" at man får et proprietært system i Norge så er det jo ingen vei utenom set-top box. I Sverige har det vært masse klager på disse boksene. Ikke minst at man må betale månedlige avgifter for å se kanaler som i utganspunktet skal være gratis. Her er en rapport fra Sveriges Konsumentråd:

http://www.sverigeskonsumentrad.se/f...lTVrapport.pdf

I USA er det jo lovbestemt med digital tuner integrert i TV (for HDTV vel å merke). Kan de engelske Freeview TV'ene brukes i Sverige eller er det forskjellige "standarder" i de ulike europeiske landene?

Hilsen
    Nysjerrig-Per

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å gi noe skikkelig svar på dette enda, men jeg er nok litt usikker på om det kommer spillere/tver som kan dekode de digitale signalene internt. Jeg tror du kommer til å trenge en ekstern boks, mye pga. det norske markedet ikke er stort nok. I så fall må vi ha samme standard som andre land.

Ut fra det jeg har hørt skal en slikt set-top-box ha en maksimumspris på 1500,- i hvert fall for rimeligste modell. Vi får vente å se tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som bekymrer meg er at de som avgjør hvem som får konsesjonen ikke nødvendigvis velger det som er best for oss forbrukere.

Hadde jo vært genialt om de hadde valgt samme systemet som i England slik at vi hadde fått integrert tuner fra dag én, både i selve TV-apparatet og harddisk-opptakeren.

Hilsen
    Geir

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke sant. Det blir jo ett cirkus av en annen verden med en box til hver TV og opptaker osv.

Bare se på satelitt kaoset i dag, kunne ikke tenke meg 4-5 boxer og kort i hus for min del.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok skuffe dere her. "Free to air" har aldri vært aktuelt for det nye norske bakkenettet, absolutt alt skal krypteres! Å programmere opptak fra flere TV-kanaler når man reiser bort kan man altså bare glemme.

http://www.stortinget.no/inns/2003/200304-128-005.html
    " I det britiske bakkenettet (« Freeview ») kan seerne benytte slike konvertere. I Storbritannia er dette mulig fordi man på grunn av et betydelig større marked har et relativt stort antall gratis tilgjengelige reklame- eller lisensfinansierte kanaler. I Norge er situasjonen slik at det begrensede markedet neppe gjør det mulig å realisere en markedsdrevet utbygging av et digitalt bakkenett for fjernsyn. NTV har i sin forretningsmodell planlagt å supplere gratis tilgjengelige kanaler med betalingskanaler. For å kunne tilby et betalingstilbud må sendingene være krypterte og mottakere inneholde et tilgangskontrollsystem."

Aldri så galt at det ikke er bra for noe: Jeg ser dette som en ypperlig sjangse til å fjerne det generelle tvangsabonnementet på NRK som alle med TV-tuner i Norge må betale.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi er inne på dette med det digitale bakkenettet: Jeg ser at mange påstår at dette kommer til å bli brukt til HDTV, stemmer dette? Med all feilinformasjonen som sirkulerer om HDTV, velger jeg å ta diverse utspill med en klype salt til jeg har fått det bekreftet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    norges tv har vel ikke forpliktet seg. Men trenden er vel helt klart at når den digitale infrastrukturen er på plass og h264 kompatibel hardware tilgjengelig, vil HDTV komme før eller senere.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 3 hovedproblemer med HDTV på et jordbundet digitalnett:

1) De tar så stor plass at det (ifølge Tor Fuglevik som er sjef i NTV) ikke er aktuelt før man får frigitt frekvenser ved å skru av analoge sendinger. Dette vil ikke starte for majoriteten av norske hjem har konvertert til digitalt... det er altså lenge til.

2) På det jordbundne nettet er det ikke planlagt sendinger fra de kanalene som innen overskuelig fremtid vil sende HDTV. NRK har for eksempel ingen planer om å gå over til HDTV før analoge sendinger er helt slutt.

3) Noen må sponse distribusjon av mottagere som støtter HDTV. Uten sponsing blir markedet så lite at ingen vil ta kostnaden med å sende HDTV til hele Norge. Dette vil antagelig ikke skje før HDTV blir standard på nesten alt av DVB-mottagere som selges.

Husk at de regulære SDTV-sendingene enda ikke er startet og at konsesjonen enda ikke er gitt. Skal jeg tippe noe så blir det SDTV i 2007 og HDTV først i 2010.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Må nok skuffe dere her. "Free to air" har aldri vært aktuelt for det nye norske bakkenettet, absolutt alt skal krypteres! Å programmere opptak fra flere TV-kanaler når man reiser bort kan man altså bare glemme.
    Et slikt system vil ikke forbrukerne ha. Min samboer har nettopp tatt i bruk harddiskopptager da hun jobber turnus. Det blir ramaskrik den dagen det analoge nettet skrus av!

Her må vi starte et opprop.

Hilsen
    Geir

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digitalt bakkenett, Oslo

I en annonse fra telehuset står det at det nå skal være prøvesendinger i gang med digitalt bakkenett fra Tryvann. Har noen prøvd dette og hvilke tunere bruker dere da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør det, og jeg har beskrevet detaljene her:
    http://avforum.no/forum/satellitt/23545-sdtv-dvb-pr-vesendinger.html

Jeg bruker en HTPC med MediaPortal front-end og et Terratec T^2 USB DVB-T-kort. Jeg får inn NRK1, NRK2, TVN og TV2 i glitrende kvalitet, bosatt på marienlyst. Visstnok er koding og bitrate identisk som for parabol.

Antenne er medfølgende billigste-type dipol.

Sendingene er to mux-er på 720 og 770 MHz (altså betraktelig høyere enn vanlig analog bakkesendt).

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville vel vært for dumt om alle flat-tv'er som selges etter at det digitale bakkenettet er på plass, skulle komme med en ubrukelig analog eller digital tuner. Dessuten, bare tanken på at man må bruke to fjernkontroller for å justere volum og skifte kanal i fremtiden, er skremmende.
    Dette kan jo bare ikke bli realiteten for fremtidens tv???

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, du må ha en set-top-box. Som jeg har sagt tidligere: Dette vil ikke forbrukerne ha.

Det verste er at alle harddiskopptakere blir useless.

Hilsen
    Tævrus

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt Off Topic, men...
    Jeg bor i Sverige og bruker digital kabel-TV her. Jeg er meget fornøyd med kvaliteten og de fordelene digital kabel-TV medfører. Om bare noen få måneder begynner de å sende HDTV-sendinger fra flere kanaler. Det svenske digitalnettet skal ha plass til 34 HDTV kanaler. Kvaliteten på de digitale sendingene er upåklagelig, omtrent som en ok DVD. Jeg også bruker DVD-opptaker til å spille inn program etter ønske, og disse kan før-programeres på TV-oversikten, som går ca to døgn frem i tid. Lyden er også upåklagelig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taurus
    Jo, du må ha en set-top-box. Som jeg har sagt tidligere: Dette vil ikke forbrukerne ha.

Det verste er at alle harddiskopptakere blir useless.

Hilsen
    Tævrus
    Sitat fra NTV sin konsesjonsøknad (side 29):
    "Digital-tv-boksen vil tilfredstille alle tekniske krav definert av NorDig og NTV. Tilgangskontroll vil være innebygget og standard i digital-tv-bokser. Digital-tv-bokser med forskjellig funksjonalitet vil bli tilgjengelig gjennom forhandlere – fra enkle digitale mottagere for det digitale bakkenettet – inkludert fulldigitale tv-apparater – til avanserte digital-tv-bokser med bl.a. flere signalinnganger, MHP, PVR samt tilkoblingsmulighet for bredbånd. Bredbåndstilkobling åpner for programbestilling (VOD). Det forventes også at tilbudet av fulldigitale tv-apparater gradvis øker etter hvert som det digitale bakkenettet bygges ut."

Ihvertfall ser det som om NTV vil tillate digitale Tv-apparater og PVR (mottakere med harddisk). Men alle mottakere må godkjennes av NTV.

Se også:
    http://www.ntv.as/files/tf-pdf-original_ntv_soknad.pdf

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, elektronikkgigantene vil sikkert stå i kø for å lage TV-modeller og harddiskopptakenere med innebygget norsk aksesskontroll. Og ikke kan de brukes av alle i Norge heller, de som bruker parabol eller kabel-TV vil ikke trenge dette. Tror nok Samsung må skynde seg å smelle opp en ny fabrikk for dette....

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anst
    I en annonse fra telehuset står det at det nå skal være prøvesendinger i gang med digitalt bakkenett fra Tryvann. Har noen prøvd dette og hvilke tunere bruker dere da?
    Har sett denne annonsen (for en Fuitsu-Siemens MCE PC)

Prøvesendingene fra Tryvann er ukrypterte og i MPEG2.
    TV sie regulære sendinger vil bli krypterte og i MPEG4, NTV har sagt at de skal godkjenne alle mottakere.

DVB-T kortet i denne PC'n vil neppe virke når det reguære bakkenettet kommer i gang!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •