Hva er "Bit Rate"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er "Bit Rate"?

På min Cambridge DVD79 kan jeg vise "bit-raten" på en DVD-plate på skjermen under avspilling.
    Hva er det for noe? Jeg synes dessuten at sync mellom lyd og bilde på plasmaskjermen henger sammen med bit raten. Lav bit-rate = dårlig sync.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bit raten og lip sync varierer overrens kan godt stemmet. For det viser seg at dårlige DVD plater ofte gir mer lip sync feil. Dette kommer at TV'n trenger å utføre flere beregninger.

Bit-Rate er mengden informasjon pr sek. På DVD kan det være opptil 10 mbit pr sekund, mens det som regel ligger rundt 6 mbit. Høyere tall gir lavere spilletid på plate og derfor er f.eks Ringnes herre utgivelsene med høy bitrate over flere disker.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har noe med hvor mye filmen er komprimert, Høy bitrate = Bra kvalitet og så omvendt. Du vil se at disse tallene går opp og ned mens du ser filmen, det er fordi de er komprimert med variabel bitrate, en sekvens med lite bevegelse i bildet har lavere bitrate enn en sekvens med mye bevegelse i bildet. Du får kjøpt noen filmer som kalles for superbit, disse platene inneholder kun filmen og ingenting extra matriale dette er for å minske komprimeringen av filmen, du ser god forskjell på disse utgivelsene i forhold til de "vanlige".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det! Her er det folk som har peiling! Takker og bukker for avklarende svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •