Hvem har AverTv-Box?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvem har AverTv-Box?

Har hatt min en stund og vært rimelig fornøyd. Sjokket ble derfor stort da jeg prøvde å koble dvd spilleren min direkte i projektoren(x1) med s-video kabel. Bildet var sååå mye bedre.

Saken er den at jeg ikke har progressiv scan på min dvd spiller. Bildet projektoren viser er dårlig når jeg kjører dvd'en gjennom avertv boxen. Bildet er meget bra når jeg kjører s-video direkte fra dvd'en. Det jeg er usikker på er om bildet villet blitt bra om det hadde vært prog.scan på min dvd-spiller. Skal låne meg en dvd spiller med prog.scan og sjekke.

Hvis det ikke er bedre bilde er det rett og slett aver tv tuneren som ødelegger bildet.

Hva bruker dere andre?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du trenger rimelig høykvalitets komponenter for å videreføre signaler uten tap. Husker jeg kjøpte en Barco fordelerboks, som støtter analoge signaler opptil ca. 80 Khz, og denne kostet ca. 7000 i sin tid, og jeg tror ikke den er stort rimeligere nå. Selv denne boksen kunne faktisk redusere signalkvalitet litt...

Har selv testet AVer TV boksen, og til TV er den jo helt fin. Som videreformidler av skikkelig kvalitetssignaler fra DVD er den ikke egnet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har nevnt det før men; vi bruker en AverTv-Box til infokanalen i antennelaget vårt. Det har hele tiden vært min mening at den forringer signalet, men at det ikke har vært så nøye da det bare er snakk om en infokanal (stort sett bare tekst og reklame for lokale lag).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er naturlig at bildet blir dårligere om jeg sender gjennom boxen? Jeg er langt fra noe feinsmecker på bilde men jeg ser helt klart forskjell på bildene. Gjennom avertv boxen er bildet mørkere, mer utydelig og det er kraftig flimring i helt hvite partier(undertekst f.eks.). Det som er litt rart er at hvis jeg kobler datamaskinen inn på avertv boxen og sender signalet videre så blir bildet bedre igjen. Kan det rett og slett være dvd spilleren min som er søppel(en fire år gammel pioneer) og at x1 gjennom sin bildeprossessor greier å "redde" bildet gjennom s-video inngangen sin?

Fant nemlig dette et annet sted på forumet:

"En liten advarsel!

Hvis du planlegger å fore X1 via vga'en, burde du sørge for at bildebehandleren er bedre i dvd avspilleren enn den som er i X1'en. Dette fordi alle signaler som går via vga inngangen kjøres utenom bildebehandleren til X1."

Kan dette være grunnen til det dårlige bildet? Når jeg bruker s-video rett inn i projen fra dvd spilleren gjør da x1 noe med det bildet?

Vil progressiv scan på dvd spilleren hjelpe meg? Eller må jeg rett og slett bare få meg s-video kabel? Stemmer det at disse kablene ikke bør være over 8 meter? Både Proson og Monster selger ikke noe lengre enn 8 meter.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du kan ha et godt poeng der, oyvindherman! Tror nok din antagelse kan være ganske så korrekt! Går du via S-video inngangen til X1'en, trer Faroudja prosessoren inn. Går du via AVerTV boksen, kobler du med VGA, og prosessoren benyttes ikke... Du mister dermed som du sier en rekke funksjoner, som selvsagt kan gi dårligere bilde.

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme situasjon som oyvindherman, men har blitt litt klokere nå etter litt korrespondanse.

For meg er det to muligheter:

- Kjøpe lang S-videokabel mellom prosjektor og DVD. Vi snakker her ca. 12 meter. Vil dette bli noe bra? Hva må jeg regne med å betale??

- Beholde min nåværende, og nykjøpte(ca. kr. 1000,-), Monster (1000-og et eller annet?!) S-videokabel på to meter, flytte DVD-spilleren til prosjektoren for så å føre RCA tilbake til forsterkeren foran igjen. (Bruker da ikke denne som CD-spiller!!)

Hva vil bli billigst/best/minst signaltap??

På forhånd takk for all hjelp... Noe må gjøres med nåværende løsning, - VGA og S-video gjennom AVer.

Edit:

Fra Interconnect.no:

M-1000SV er Monsters nest beste S-Video kabel, men man burde vel heller klassifisere den som Best. M-1000SV har unike signaloverførings egenskaper og kan brukes helt opp til 60m. lengde med utrolig godt resultet.

Leveres i lengdene:
    1,0m., 2,0m., 4,0m., 6,0m., 8,0m., 10,0m., og 12m.
    Og i lengdene: 50-, 75-, 100- og 200fot. (15,3m., 22,9m., 30,5m. og 61m.)

--------------------------------------------------------------------------------------

M-500SV er Monsters "Best Buy" i M-Serie segmentet. M-500SV er konstruert på samme vis som M-1000SV, men har ikke forsølvede ledere. Her bruker man ultra rent kobber som signalkabler. M-500SV kan også brukes i lengder opp mot 60m. Unikt i S-Video sammenheng.

Leveres i lengdene:
    1,0m., 2,0m., 4,0m., 6,0m., 8,0m., 10,0m., og 12m.
    Og i lengdene: 50-, 75-, 100- og 200fot. (15,3m., 22,9m., 30,5m. og 61m.)

-------------------------------------------------------------------------------------

M-1000SV og M-500SV leveres også på løpemeter for å kunne tilfredsstille kunders spesifikke behov.
    -------------------------------------------------------------------------------------

Greit nok, M-1000SV, som jeg nå har to meter av, kan skaffes i riktig lengde. Det høres imidlertid ufattelig dyrt ut!! :cry: M-500SV er selvfølgelig billigere, men hvor mye?! Og hvor mye dårligere...

Får prøve å ringe litt rundt i morgen eller mandag, men hadde vært fint med prisantydninger fra dere andre.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M 1000SV-10,0 M-Series S-Video HiEnd Interlink - 2 798,00
    M 1000SV-12,0 M-Series S-Video HiEnd Interlink - 2 998,00
    M 1000SV-50 15,3 M-Series S-Video HiEnd Interlink - 3 498,00

M 500SV-10,0 M-Series S-Video Interlink - 1 398,00
    131081 M 500SV-12,0 M-Series S-Video Interlink - 1 598,00
    131082 M 500SV-50ft 15,3 M-Series S-Video Interlink - 1 998,00

Ca. priser hos forhandlere funnet på Interlink.no.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff det var dyrt. Hadde vært gøy å sjekket om det ble merkbart bedre enn den jeg har nå(fått i dag) fra avconnection.dk

Den bestiller man i meterlengder og betaler en grunnpris også pris pr meter. Supra har også lange kabler som visstnok har fått bra i tester.

En annen løsning er selvsagt en htpc.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC er dessverre uaktuelt da jeg skal gå vekk fra stasjonær til bærbar. Kunne jo alltids vært moro å sette opp en alikevel, det får ligge litt i tankene... Kjører folket S-video fra disse egentlig? Eller VGA?

Personlig synes jeg ikke det var så altfor ille priser, men det koster jo selvfølgelig nok! :roll:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra pc kjører man uansett vga, ettersom skjermkortet prosesserer bildet langt bedre enn noen x1 chip klarer... Har du prøvd å koble pc'en din gjennom avertv boxen? Det var det som fikk meg til å lure, ettersom bildet ble så uendelig mye bedre enn fra dvd spilleren.

Men hva er galt med å bruke din bærbare som htpc? Det finnes flere med samme ytelse som en bra stasjonær. Bakdelen er høyt støynivå, varmeutvikling og svært kort batteritid.

Men jeg kommer ikke til å satse på det. Grunnen er at jeg enkelt og greit ikke vil være avhengig av en pc for å kunne se film. Dessuten - pc er stygt - dvd er sexy...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Fra Interconnect.no:
    M-500SV kan også brukes i lengder opp mot 60m. Unikt i S-Video sammenheng.
    Den påstanden er jeg uenig i. Har selv samme kabel i 10 (eller var det 12) meters lengde. Den gir et vesentlig signaltap i forhold til en IXUS kabel på 1,5 meter. Tenker med skrekk på hvor dårlig bildet ville vært med 30 eller 60 :shock: meters lengde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme tenkte jeg på Hi-Fil! Vil påpeke at dette var noe som ble sakset fra Interconnect og ikke min egen påstand.

Så du vil ikke anbefale 500SV i 12-15 meter? Vil 1000SV være noe da? Dyrt, men... :cry:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Det samme tenkte jeg på Hi-Fil! Vil påpeke at dette var noe som ble sakset fra Interconnect og ikke min egen påstand.

Så du vil ikke anbefale 500SV i 12-15 meter? Vil 1000SV være noe da? Dyrt, men... :cry:
    Skjønte at det ikke var din påstand, det var derfor jeg tok med Interconnct i quotet. :wink:
    Jeg har prøvd 1000SV (tror det var 12 meter) og den var i hvert fall like god som den korte IXUS kabelen min. Helt klart verd pengene. Beklageligvis for meg var pluggene i hver ende for tykke til å kunne trekkes i røret som går til projen min. :cry:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •