Norske kinoer digitaliseres for 400 millioner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Norske kinoer digitaliseres for 400 millioner?

http://www.digi.no/php/art.php?id=220357

Er vel liten tvil om at kinoene må betale dette selv.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg nevnte denne artikkelen under Hjemmekino vs Kino.

Slik jeg ser det så må/burde kinoen få kompensert for utgiftene ved reduserte kostnader et eller annet sted. Det blir jo litt sært hvis Hollywood skal få alle fordelene (reduserte kostnader) og den enkelte kino alle utgiftene, men spørsmålet blir vel om den enkelte kino har noe valg? Hvis filmene kun distribueres digitalt så er det et være eller ikke være.

Edit:
    Trykkleif her og der.

Edit2:

Man har jo valget å vente i det lengste slik at investeringen muligens reduseres (utstyret blir billigere pga økt produksjon etc).

Mvh

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi ligger på rundt 40. plass av de over 300 kinoene i Norge, og jeg kan love deg at vi ikke vi har penger til å putte inn 1mill per sal på Digital kino nå. Så det sier seg selv at om dette skal bli en felles omlegging av ALLE saler i norge så MÅ byråene spytte inn betydelige beløp.

Lagt til:

Og om byråene tvinger oss ved og kun gi ut digitalt vil de grave sin egen grav.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står en artikkel om temaet i Dagens Næringsliv i dag også. Det står som jeg har nevnt tidligere at mange kinoer i norge består kun på den lokale kommuens nåde. Dvs at de ikke har økonomi til å gjennomføre større investeringer, siden de allerede er subsidiert av kommuenen. Dermed drar de konklusjonen at det kan komme en stor kinodød i utkantnorge. De sier også at konkurransen fra videobransjen er økende, slik at prisene på kinoen allerede er ved smerteterskelen.

Hvis distributørene skal ta seg av kostnadene så må de få igjen utgiftene et eller annet sted. Dermed vil de sikkert kun ta de store salene --> de små blir utelatt.

Hvis den lokale kinoen skal ta utgiftene ---> kommunene må veie kinokostnader mot andre formål i kommunen. Mange kinoer vil bli utelatt....

Politikeres løsninger:
    SP: Øke avgifter på film og video (sitat Haga)
    AP: Mot økte avgifter, skape merverdi ut av digitaliseringen (bla ved bruk av kinosaler til andre formål en kino). (Sitat Giske)
    Høyre: Kombinasjon av private løsninger og låneordninger fra kommunene. (Sitat Thommesen)

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digital filmvisning er løsningen som mindre kinoer har ventet på!!

Sitat Opprinnelig postet av akke
    Vi ligger på rundt 40. plass av de over 300 kinoene i Norge, og jeg kan love deg at vi ikke vi har penger til å putte inn 1mill per sal på Digital kino nå. Så det sier seg selv at om dette skal bli en felles omlegging av ALLE saler i norge så MÅ byråene spytte inn betydelige beløp.

Lagt til:

Og om byråene tvinger oss ved og kun gi ut digitalt vil de grave sin egen grav.
    Ser ikke problem med overgang til digital filmvisning. Det er dyrt i dag ja, men prisene kommer til å dette kraftig på framviserutstyr. I første omgang er det de største kinoene som kommer til å investere i dette utstyret, og som allerede har en del av de tingene som trengs. Mange av kinoene kjører digital reklame, og har allerede en del av det utstyret som trengs til digital kinovisning.

Den største plussen med digital filmvisning, er at om noen år vil alle kinoene i norge kunne kjøre premierer samtidig. Dette er en stor seier for de mindre kinoene, samt bygdekinoene. Og vil gi mye mere penger inn, så jeg forstår ikke kritikken mot digital filmvisning. Dyrt i dag, ja. Men om kort tid, vil alle kinoene i norge nyte godt av dette. Og muligens slipper kommunene å bruke så mye penger på å holde kinoene i gang i utkant norge.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder utstyret til digital reklame duger ikke det til visning av film, de fleste har ASK/infucus C300 og player maskinen er ikke HD. Vi får snart helt ny player og projektor og det systemet kjører ikke 16:9 engang, men letterboks. (Widescreen projektor på 6000+ ansi koster sinnsykt mye)

Ellers kritiserer jeg ikke digital kino, tror det blir helt topp, poenget mitt er at de færreste kinoer vil ha råd til det om de må ta hele kostnaden selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Når det gjelder utstyret til digital reklame duger ikke det til visning av film, de fleste har ASK/infucus C300 og player maskinen er ikke HD. Vi får snart helt ny player og projektor og det systemet kjører ikke 16:9 engang, men letterboks. (Widescreen projektor på 6000+ ansi koster sinnsykt mye)

Ellers kritiserer jeg ikke digital kino, tror det blir helt topp, poenget mitt er at de færreste kinoer vil ha råd til det om de må ta hele kostnaden selv.
    Misforstå meg rett. Vet godt at de projektorene som brukes på digital kinoreklame ikke duger til digital filmvisning. Tenkte på annet hardwareutstyr og bredbånd, som allerede er installert ved kinoene med digital kinoreklame.

Ellers så vet jo de fleste hvor fort ting detter i pris. De første digitale filmfremviserne for kinovisning, kostet for 3-4 år siden 5 millioner. Og hadde beregnet livslengde på 4-5 år, mot dagens maskiner på 14-15 år. Spurte da Rolv Gjesland, om når han tror det kommer billigere fremvisere. Han tippet 10-12 år. Heldigvis tok han veldig feil. Nu 3 år etter koster dem bare 1/7 av den summen. Kommer bare til å ta ca 2 år(wild guess) til prisene kommer på akseptabelt nivå for de fleste mindre kinoer.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med og håper det blir en eller annen form for "sponsing" fra de som sparer mest på dette, altså filmselskaper og distributører osv.

Det blir jo helt feil når de første leddene i kjeden skal ta alle fordelene og det siste leddet sitter med hele regningen.

De minste kinoene vil helt klart få problemer med å klare en slik investering, samtidig som noen av dem vil få økt omsetning på grunn av ferskere filmer.

Prisen på proffutstyr vil ikke følge samme prisutvikling som utstyr for privatmarkedet, det er stor forskjell på volumet her.

En annen ting er at kinoene er livredde for å investere millioner i utstyr som er avlegs om få år, ingen har særlig tro på at utviklingen kommer til å stoppe opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Null filmfrakt

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det blir jo helt feil når de første leddene i kjeden skal ta alle fordelene og det siste leddet sitter med hele regningen.

De minste kinoene vil helt klart få problemer med å klare en slik investering, samtidig som noen av dem vil få økt omsetning på grunn av ferskere filmer.

Prisen på proffutstyr vil ikke følge samme prisutvikling som utstyr for privatmarkedet, det er stor forskjell på volumet her.

En annen ting er at kinoene er livredde for å investere millioner i utstyr som er avlegs om få år, ingen har særlig tro på at utviklingen kommer til å stoppe opp.
    Vi får håpe at kinoene betaler billigere filmleie, siden filmene er mye billigere å produsere. Eller krever mindre avanse av bilettsalget.

En ting som kinoene sparer mye penger på, er frakt for filmer. Min arbeidsgiver vil spare ca 150000,- kroner i frakt per år, siden alle filmene blir lastet ned. Slik at regnestykket ikke blir så stygt som alle vil ha det til.

Er litt uenig i at projektorutstyret til kinoene ikke kommer til å dale som på privatmarkedet. Tror heller ikke prisene kommer til å dale kraftig, men den prisen som Sony har lagt seg på, er veldig høy. Og det er ennå ikke kommet mange aktører, og meldt seg på konkurransen. Tror prisen om ett til to år for digital filfremviser blir mellom 250-400.000,- De koster jo ingenting å produsere, iforhold til dagens kinomaskiner. Og det får jo være grenser på hvor mye de skal ta for utviklingen av disse projektorene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •