Kordan blir det svarte svart?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kordan blir det svarte svart?

Kanskje feil kategori, men la gå.

Kordan kan det svarte bli svart når man har eit kvitt/grått lerret?
    Vi lærte på skulen at ingen har funnet opp svart lys endå.
    Klart eg ser at det ER svart, men how? Blir det som skal vere lyst/kvit så mykje kvitere at auge trur at det andre er svart?

Eg veit ikkje (derfor eg spørr!)

Noken som kan forklare meg dette?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kordan blir det svarte svart?

Sitat Opprinnelig postet av Cornel
    Kanskje feil kategori, men la gå.
    Kordan kan det svarte bli svart når man har eit kvitt/grått lerret?
    Blir det som skal vere lyst/kvit så mykje kvitere at auge trur at det andre er svart?
    Neida, kategorien er vel riktig.

Utgangspunktet er lyskontroll. Forestill deg at du er i et rom med hvite vegger, uten vinduer og uten lys av noe slag. Da ser man ingenting, med andre ord ser alt svart ut.

Fargen er altså evnen til å reflektere lys av bestemte bølgelengder. Alt ser svart ut dersom det ikke faller lys på det. Et ideelt hvitt lerret reflekterer alt lys som faller på det, men uten lys vil også det se svart ut. Når lyset er farget reflekteres bare de fargene (bølgelengdene) som lyset inneholder.

Hvis rommet har annen belysning enn prosjektoren, vil lerrettet også reflektere dette lyset. Øynene våre har likevel evnen til å tilpasse seg ulike lysstyrker, og når det er sterkt lys til stede fra prosjektoren , vil selv gråtoner fortone seg som svart. Det er likevel grenser for hvor sterkt lys man kan ha. Hvis sola skinner rett på lerretet, vil selv den sterkeste prosjektor få problemer med å skape nok kontrast.

Derfor kan man sitte i et delvis opplyst rom, og fortsatt se bilder på lerret fra en prosjektor og oppfatte noe som svart. Oppfattelsen av svart er der da på grunn av kontrasten mellom områdene som får mye lys fra prosjektoren og områdene som får lite eller ikke noe lys fra prosjektoren. Best bilde (dypest svart) får man likevel uten ekstra lys i rommet. Det er derfor man skrur av alt lys i kinosaler under visning.

Håper dette hjalp.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra svart Roffe!

Man kan oppsummere det med at sort en mangelen på lys.

Det er derfor nattehimmelen er sort, det mangler lys (bortsett fra evt stjerner da)

Husk også at hvitt er alle fargene på en gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •