Hvor mye kontrast "trenger" man?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye kontrast "trenger" man?

Det har etterhvert blitt en omdiskutert emne hvor mye kontrast man egentlig "trenger", og jeg har skrevet litt om hva jeg mener om den saken i en annen tråd som like gjerne kan legges til en ny:

En "trenger" vel ikke mer kontrast enn en selv synes er bra. Jeg likte mine CRT'er, med perfekt sortnivå, som tilsier en kontrast på 15000:1 ++ (egentlig uendelig, men kontrast er jo også avhengig av lysutbytte på såpass høye nivåer). Egentlig forteller kontrast på LCD/DLP mer om sortnivå enn noe annet. Jeg vil vel egentlig påstå at 100% sort er det mest optimale, og alt som i størst mulig grad nærmer seg dette beveget seg mot riktig retning. Jeg tror en må personlig oppleve en skikkelig kalibrert CRT for å se hva perfekt sortnivå har å si på bildekvalitet. Dynamikken i bildet blir rett og slett helt utrolig! CRT har imidlertid andre svakheter som ikke digitale projektorer har, da f.eks. svakt lysutbytte, ikke like god uniformitet over hele bildets overflate osv.

Egentlig blir det bare tull å snakke om kontrast. Jeg har lenge ønsket at produsentene i stedet for å oppgi kontrast, heller oppgir absolutt sortnivå, som etter min mening er det intressante aspektet. Du kan imidlertid regne deg frem til det absolutte sortnivå ved å dele lysutbyttet på kontrast. Du får da absolutt sortnivå i antall lux, selvagt litt circum, siden leverandørene ofte både oppgir for høye og for lave verdier alt etter som.

3000:1 kontrast med 500 ansilumen gir dermed et teoretisk absolutt sortnivå på 500/3000=0,1666. Selv dette synes jeg ikke var 100% optimalt (og husk, jeg er en skikkelig videophile, andre kan SELVSAGT være fornøyd med dette, det er ikke det som er mitt poeng), tror jeg verdier ned mot 0,05 vil begynne å se virkelig flott ut. Har den nye projektoren fra Sharp 5000:1 med 500 AL, er det teoretiske absolutte sortnivå 500/5000=0,1, som absolutt begynner å ligne på noe, men som tallet tilser nødvendigvis ikke ligger så langt unna f.eks. 3000:1, at en vil få "perfect black".

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må vel også regne meg som "videofil", og er helt enig med deg at det er mye mer interessant å få oppgitt sortnivå enn kontrast.

Hva som er "godt nok" i sortnivå burde være lett å måle med en CRT projektor, det er jo bare å øke brightness til bildet blir så utvasket at det ikke er sebart, og måle lux'ene på et sort bilde. Jeg er tror nok desverre ikke at vi som er vant til CRT'er orker noe annet enn 0,0 lux, alt over betyr at man mister skyggedetaljer.

Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •