Videoprosessor - hvor mye bedre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Videoprosessor - hvor mye bedre?

Jeg har sett endel på forskjellige videoprossorer den siste tiden. I den forbindelse lurer jeg på hvor mye bedre bilde jeg vil få på min Panasonic AE700? Jeg bruker i dag en Momitsu dvd-spiller som sender ut 720p via DVI utgangen. Ytelsen på denne tilsvarer nok endel andre spiller med samme funksjonalitet, som f.eks. Denon 2910 eller lignende.

Er det noen av dere som har gjort noen sammenligninger mellom noenlunde rimelige DVD-spillere (med oppskalering av bildet) og litt mer kortbare videoprosessorer? Er den ekstra ytelsen verd pengene?

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Denon 2910 er en spiller jeg anser som et realt trinn over en Momitsu spiller.
    Når det gjelder bildekvalitet har jo 2910 Faroudja (fli2310) til deinterlacing og skalering av bildet.+hdmi ut

-Hvis du er ute etter å kun spille av dvd på best mulig måte,og ikke er avhengig av ukurante opløsninger,kan du like greit kjøpe Denon a1xv.

-Hvis du vil gå for en ekstern prosessor(kan jo hende du vil koble til flere kilder)ville jeg ventet til Dragonfly og DVDO sine nye prosessorer kommer på markedet(mellom høst og jul en gang)

-Hvis du velger en ekstern prosessor må du tenke over hvordan du vil koble dvd spilleren digitalt.Slik jeg ser det, er det kun 2 alternativer enten SDI eller 576i via HDMI.Det siste alternativet er det ikke mange spillere som støtter pr. i dag.Men vet det er noen av Pioneer sine spillere som har denne muligheten.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    -Denon 2910 er en spiller jeg anser som et realt trinn over en Momitsu spiller.
    Når det gjelder bildekvalitet har jo 2910 Faroudja (fli2310) til deinterlacing og skalering av bildet.+hdmi ut
    Enig, spesielt siden den gir mulighet for å bedre sortnivået. Grunnen til at jeg nevnte denne er at det kanskje er den mest omtalte spilleren på forumet og derfor en god referanse.

-Hvis du er ute etter å kun spille av dvd på best mulig måte,og ikke er avhengig av ukurante opløsninger,kan du like greit kjøpe Denon a1xv.

-Hvis du vil gå for en ekstern prosessor(kan jo hende du vil koble til flere kilder)ville jeg ventet til Dragonfly og DVDO sine nye prosessorer kommer på markedet(mellom høst og jul en gang)
    Slik jeg har forstått det så er vel a1xv noe av det beste en kan få som bildekilde? Kommer de nye prosessorene fra Dragonfly og DVDO med Realta brikken?

Hva med Lumagen og Crystalio? Kommer disse også med nye modeller i løpet av høsten?

-Hvis du velger en ekstern prosessor må du tenke over hvordan du vil koble dvd spilleren digitalt.Slik jeg ser det, er det kun 2 alternativer enten SDI eller 576i via HDMI.Det siste alternativet er det ikke mange spillere som støtter pr. i dag.Men vet det er noen av Pioneer sine spillere som har denne muligheten.
    Enig. SDI og HDMI er visst veldig likt, bortsett fra at SDI ikke har kopibeskyttelse. Ellers er det ikke store forkjeller. Kanskje HDMI kommer til å gjøre SDI overflødig?

-----

Men; Hvor stor er ytelsesforskjellen på f.eks. en Denon 2910 og en spiller som Denon a1xv (eventuelt en billedprosessor) når disse brukes med en rimelig projektor som Panasonic AE-700? Det er vel mest å hente med et tre-rørs monster?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg tror ikke det er farlig å si at A1XV er det beste man kan mate dvd plater med.(pr.i dag)
    -Dragonfly kommer med Realta,men ikke DVDO.Men ikke dropp den kommende prosessoren fra sistnevnte av den grunn,de har vert kjente i flere år for god ytelse for en rimelig penge
    -Vet lite om Lumagen og Crystalio,men dette er jo også store aktører som er verdt å undersøke.
    -Når det gjelder HDMI vs SDI,prater vi kun om 576i ut,da dette er det eneste interessante til en prosessor.Men også her er det selvfølgelig forskjeller.
    Skal man bruke SDI er det viktig å modde en dvd spiller med en god mpeg2 dekoder,da det er her signalet hentes fra.Du vil ungå chroma bug og macro blokking(er vel litt uenighet om makro blokking stammer fra mpeg2 dekoderen)men uansett så er valg av dvd spiller/mpeg2 meget viktig.(noen modeller fra Panasonic og Denon har gode mpeg2 dekodere)
    www.jvbdigital.com

-HDMI er veldig greit å bruke da man slipper modding av dvd spiller.(hvis 576i ut er mulig)Ulempen med HDMI i denne sammenheng er at man ikke vet helt hvor godt dette signalet er kontra SDI rett ut fra mpeg2 kortet.HDMI signalet må jo nødvendigvis ta noen eksra sløyfer internt i spiller før det slippes ut,blir dette gjort ukritisk kan det påvirke signalet.
    -Hvor mye bedre A1XV er i forhold til 2910 på din AE-700 vet jeg ikke.Dette er også et spørsmål som du vil få ulikt svar fra forskjellige personer.(ta en titt på avsforum, der er det flere som eier A1XV(5910)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg ville sagt at Denon 2910 er den ideelle match for PT-AE700.

Å kjøpe en mye dyrere DVD spiller eller ekstern scaler vil være perler for svin slik jeg ser det.

Man må jo se litt på prisforholdet mellom DVD spiller og projector også.

Men , fordelen med ekstern scaler er at man da kan bruke den på andre kilder og slipper unna med 1 kabel til projector. I tillegg har man jo scaleren hvis man bytter projector.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Å kjøpe en mye dyrere DVD spiller eller ekstern scaler vil være perler for svin slik jeg ser det.

Man må jo se litt på prisforholdet mellom DVD spiller og projector også.
    Det er litt dette forholdet jeg ønsker å finne ut av. Å bruke en dyr videoprosessor på en såpass rimelig projektor blir vel litt som å kjøre Ferrari i Norge (du kommer aldri over 3. gir...)

På en annen side så er det mye billig elektronikk i projektoren. Dersom den blir matet med et perfekt bilde vil den yte absolutt 100%! Spørsmålet er om dette er en smart prioritering eller om det ville være bedre å legge mer penger i en bedre projektor?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv de dyreste projectorene og flatskjermene får bedre bilde med ekstern scaler eller scaleren i en god DVD spiller via DVI.

Dette er jo litt merkelig, men det er mange som har erfart det samme.

Å vite når man "topper" oppsettet er ikke lett. Når har man funnet den "perfekte" DVD spiller, lerret eller kabler?
    Hva gir mest "value for money" før man bikker over i det ekstreme?

Jeg føler at med en Denon 2910 har man kommet rimelig nærme i hvertfall.

Men det er ikke utenkelig at med en PT-AE700 + DVDO HD scaler som koster ca 22K til sammen har man nok ett bedre oppsett enn med bare en projector til like mange penger. Men, man kan ikke fore scaleren med møkkasignaler heller, så ny DVD spiller bør du nok investere i likevel, så det baller på seg

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Htpc kan være en vei å gå?

Jeg har veldig god erfaring med å kjøre Sanyo Z2 med htpc, parkerte uten videre min Pioneer 668 bildemessig.

Med crt er min arfaring at en htpc gir et bedre bilde enn en kombo med Pioneer 868 og en DVDO HD scaler.

Men uansett begynner marginene å bli små her, skikkelig maskering/sortlegging av rommet samt 100% lyskontroll vil nok utgjøre mer forskjell bildemessig enn hvis du investerer i en Denon DVD-A1XV (25k) og en Crystalio scaler til 25k.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC vil være en rimeligere løsning. Jeg synes bare det er så mye kluss med PC'en (og jeg kan endel og vet hva jeg driver med). Alt tar så mye tid for å få oppsettet til å fungere! Dette er veldig ofte frustrerende og den svikter alltid på de verst tenkelige plassene. Jeg har fått med meg at f.eks. Mastiff argumenterer hardt for at det aldri blir noen problemer, men all erfaring sier meg at dette ikke stemmer. I slike tilfeller kan det være greit å ha en boks hvor alt fungerer av seg selv...

Hvor god er en topp HTPC i forhold til Denon A1VX?

Edit: Jeg har lyskontroll og arbeider med en gardinløsning for å få en svart vegg hvor lerretet henger.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    HTPC vil være en rimeligere løsning. Jeg synes bare det er så mye kluss med PC'en (og jeg kan endel og vet hva jeg driver med). Alt tar så mye tid for å få oppsettet til å fungere! Dette er veldig ofte frustrerende og den svikter alltid på de verst tenkelige plassene. Jeg har fått med meg at f.eks. Mastiff argumenterer hardt for at det aldri blir noen problemer, men all erfaring sier meg at dette ikke stemmer. I slike tilfeller kan det være greit å ha en boks hvor alt fungerer av seg selv...

Hvor god er en topp HTPC i forhold til Denon A1VX?

Edit: Jeg har lyskontroll og arbeider med en gardinløsning for å få en svart vegg hvor lerretet henger.
    Aaah Denon dvd-a1xv, hvis jeg hadde hatt den dvd-spilleren i kombo med receiveren Denon avc-a1xv så hadde jeg garantert hivd ut htpc'en uansett bilde-kvalitet...........

Det er nok lite å hente på en htpc i forhold til dvd-A1XV når du skal mate en lcd/dlp projektor. Det er vel mest på en crt du har bruk for å skreddersy oppløsninger og oppdateringsfrekvenser.

Jeg matet min Z2 med htpc for et par år siden fordi det ikke fantes dvd-spillere som ga ut 720p via dvi. I dag ville jeg nok heller investert i en fet dvd-spiller. Kanskje det kan være verdt å vente på Pioneers nye spillere som kommer snart?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående HTPC.Har også blitt imponert av bilder fra HTPC,men de aller fleste opsett sliter med video materiale(dokumentarer/konserter.o.s.v)Dette klarer de fleste kjente deinterlacere meget bra.
    Finnes unntak som f.eks å bruke et HOLO3D kort i pc opsett(faroudja),men da kan man likegjerne kjøpe seg en dvd spiller.(pga kostnader)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •