Film er best på hjemmekino!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Film er best på hjemmekino!

Var på Collosseum i går og så Star Wars i store sal, første gang på ordentlig kino på et par år, forventningene var store. Dette burde jo være toppen? Men jeg ble overraskende nok veldig skuffet over både lyd og bilde, og ble desto mer kjempefornøyd med den beskjedne, stuebaserte hjemmekinoen min!

Foruten rusk og småfeil på filmen, ble jeg paff over hvor dårlig sortnivået var; varierende men stort sett irriterende grått (aldri sort nok) og mangel på detaljer i mørke scener! Lyse scener flimrer noe helt forferdelig (blinker, naturlig nok men veldig plagsomt for en som er vant til 100Hz crt og LCD), og bildet sto sjelden støtt men var statig i noe frem og tilbake bevegelse sidelengs. Selv om jeg satt nesten bakerst i salen var bildet synlig uskarpt, og var likevel ikke mer enn dobbelt så stort (dvs langt, målte med tommel-pekefinger på strak arm) som 37" på 4 meters avstand.

Og lyden må jo gjennom et tjukt lerret, kan selvsagt ikke bli særlig naturtro (tross diskantkorrigering/heving). Legg til antydning til lip-sync problemer pga den lange (og for de fremste rader korte!) avstanden til "fronthøyttalerne", og masete knitring og malplassert latter fra andre i salen. Nei, aldri mer vanlig, filmbasert kino! Blir for gammeldags (>100 år?). Og så dyrt'a! Leve hjemmekino! Noen andre som har blitt like bortskjemt hjemme, eller er jeg helt på jordet?

Newcomer Jsound sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. høres jo litt "sykt" ut dette for å være en kino. Jeg har aldri vært på colloseum i Oslo, men i bodø (der jeg bor) er jeg veldig fornøyd med den lokale-kinoen (fram kino bodø). Lyden og bildet er kjempe bra. Kan jo være "ufalsk" med innstillingene? Tror jeg leste en plass at Colloseum i Oslo er en av de største THX-kinoene i verden??? (stemmer dettte)

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    colloseum er jo en dårlig kino da... i hvertfall i forhold til andre kinoer jeg har vært på..
    klingenberg er synes jeg er mye bedre

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Var på Colloseum for et år siden for å se Spiderman II.. Det var iallefall høyt nok volum!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Colloseum har jo etter min mening relativt oppegående lyd da... Viktig å sette seg så midt på midt som mulig selvsagt! For øvrig er jo selvsagt lyden ikke "naturlig", men typisk kino, dvs. overdrevet høy og skarp osv, men nå er jo det litt av poenget. Detaljnivået på lyden er jo også en del hakk over hva vi er vant til, med bl.a. Sonys SDSS, som jo har en langt høyere bitrate enn DTS/DD. For ikke å snakke om oppløsningen den gode gamle filmrullen har å by på selvsagt...

MEN, hjemme slipper en jo popkorn og mas, og så er det jo også noen av oss som liker naturtro lyd også i hjemmekinoen da, og i så henseende er nok ikke kinoen veldig god.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De få gangene jeg har vært på coloseum har det vist seg å være veldig viktig å sitte midt i sweetspot. Alle andre steder blir det for langt/for nærme.

Jeg synes de mindre salene (men ikke de minste) ofte er mye bedre enn "sal 1".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i colloseum og så klodenes kamp på søndag.. Og ble veldig imponert. Lyden var grei nok, ikke så høyt og brutalt som den lokale i verdal (tro det eller ei) Men kinoen var så fin

Flotte,gode stoler, kjølig frisk luft, og enormt lerret!.. Tror nok jeg kommer til å bruke denne kinoen mere.
    Men tviler ikke på at et bra hjemmekino kan ha bedre lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Star Wars

Jeg så Star Wars 3 på kino i Bergen på digital visning. Her ble jeg iallefall ikke skuffet over bildet. Sortnivået var også bra. Til og med lyden hadde de hatt vett til å ikke skru opp til plagsomme høyder (og jeg tåler ganske høy lyd).

Men ellers er jeg ofte irritert og skuffet over bildekvaliteten på en del filmer/saler i Bergen, spesielt hva angår sortnivå. Det er også for dyrt med nesten kr 100 for en billett, men av og til trenger en å flytte ræva ut fra stolen hjemme.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er årevis siden jeg skjønte at kino suger...

Bor i Oslo og har vært på de fleste kinoer her i byen en eller flere ganger, colloseum er uten tvil den mest oppskrytte kinoen jeg vet om. Har ikke vært der etter siste ansiktsløftning men klarer ikke å forestille meg at den er blitt noe sørlig bedre. Det er jo bra med stort lerret, men når de strekker seteradene så langt ut til siden og bakover så blir det jo latterlig lite, sitter man langt bak er bilde så lite at det er en vits og alt man hører er bak-kanalene..

Har diskutert dette med flere kinogjengere jeg kjenner mange ganger, og alle de som ikke har sin egen hjemmekino mener at kino er bedre enn hjemme... det blir som å diskutere religion med en som er religiøs; det nytter bare ikke, de har fått det for seg at kino er bra og derfor er det bra... mens sannheten er at kino ble avleggs det øyeblikket vhs og DPL forsterkere kunne kjøpes over hele landet..
    Film festivaler med visninger hvor det er servering derimot er en helt annen sak, men de er jo gjerne litt mere "sosiale" også da...

Verste kino opplevelsen jeg har hatt var når jeg så istid på klingenberg (som pleier å være bra) med en lyd som faktisk var smertefull det var da jeg bestemte meg for "aldri mer kino"... og jeg har kun vært på kino en gang etter dette; for å se farenheit 911 og det var fordi samboer på død og liv ville se den med en gang... jeg overlevde jo, men det var en dokumentar og jeg veit at jeg hadde hatt større glede av den hjemme

mitt aller første innlegg på avforum

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jsound
    Tror jeg leste en plass at Colloseum i Oslo er en av de største THX-kinoene i verden??? (stemmer dettte)
    Sal 1 i Colosseum er verdens største THX-kinosal. Mer om Colosseum finner du her http://www2.filmweb.no/oslokino/kinofakta/colosseum/

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo et ubestridt faktum at både lyd og bilde oppfattes som bedre i en skikkelig hjemmekino enn på en offentlig kino - selv om den offentlige kinoen i teorien skulle være bedre med tanke på utstyret som er i bruk (hvis man ser bortifra diverse bygdekinoer rundt omkring).

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på kino for første gang siden november idag og jeg kan konstatere at film er best på kino.

Jeg satt i en ganske liten sal (KP3 i Bergen) og jeg satt på rad2. Altså ganske optimalt med tanke på hvor jeg burde sitte. Kanskje 1 eller muligens 2 Rader lengere bak ville vært bedre). Det jeg reagerte på var at bakhøytalerne var stilt meget lavt inn. Det var nok jeg som satt langt fremme ,men jeg savnet virkelig bakkanalene mens jeg satt der. Ville vært fristende med pink noise i alle kanaler for å sjekket med radioshacken

Bildet var egentlig ganske greit. Lite detaljer i det sorte på skjermen ,men sortnivået var faktisk ikke så dårlig som jeg hadde forventet (etter tidligere erfaringer).

Opplevelsen var ellers god. Filmen (Ms and mrs Smith) var god og jeg koste meg. Jeg satt også vedsiden av en jente som jeg spurte "Har ikke jeg sett deg før?" (Jeg trodde faktisk det var en gammel bekjent fra ungdomskolen!).. Også smilte vi litt og vekslet noen små smil og hånda mi "falt desverre ned fra armlenen" og ned i fanget hennes. Litt sånn småflørting hele tiden

Det var egentlig det som gjorde opplevelsen meget god. Jeg har iallefall ikke hatt det like morsomt i hjemmekinoen Altså det sosiale har såpass mye å si..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Også smilte vi litt og vekslet noen små smil og hånda mi "falt desverre ned fra armlenen" og ned i fanget hennes. Litt sånn småflørting hele tiden
    I hjemmekinoen kan du la det utarte seg litt lenger

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres flott ut CFD. Et godt triks er jo å ha en "kuli" på lur og spørre om din utkårede vil dele den! Det kan evt. brukes annen leskedrikk, men sugerør har noe spessielt ved seg. Da har du henne i din hule hånd.

Men pass på! Jeg brukte det trikse, og nå sitter jeg her med ring på fingen...

Film er best med kjære og kjente!

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kino er rett og slett alt for dårlig. Var på sf kino i tønsberg og det var akkurat like dårlig som forventet. bildet var jo skikkelig dårlig. Sortnivået var ikke bedre enn på min action mk3 og så flimret det noe helt sinsykt. I lyse scener var det ubehagelig å se på. Virket som det var alt for mye kontrast også. Og så alle disse sorte strekene, firkantene, rundingene som blinker på lerretet hele tiden. Hva er det for noe da? Nei fysj. film er mye bedre i hjemmekinoen.

Kan jo også nevne trange stoler og folk som prater og bråker. Er det ikke for varmt så er det for kaldt. Det er stor skam og betale nesten 100 kroner for noe sånt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har nevnt den relativt nye kinon i Sandnes! Godt plass, seter med regulerbar rygg.. Digger den største salen. Sett 3 filmer i det siste;

KungFu Hustle, denne så jeg i Sal 7, en relativt liten sal, her var bilde helt greit, men jeg ble litt skuffa av lyden.

så så jeg War of the Worlds i Sal 1, Fy flate så fett, satt nesten midt i salen, og det var beste filmopplevelse siden Matrix 1.(LOTR'ene var store men ikke på samme måten) Det var så sinnsyk pondus i lyden, bildet så herlig stort. Ble litt skuffa over slutten, men de visuelle og soniske inntrykkene var av en annen verden!

Så nå i helga Batman Begins i samme sal, her var ikke inntrykket like bra, men det hadde nok mye å si på filmen. middels bra 3,5 stjerners superheltfilm.

Har ikke opplevd en skikkelig stor hjemmekino, men av de jeg har opplevd, kan ingen ting måle seg med storfilm på storkino!

Men her kommer også pengene inn, syns ikke batman var en film som var verdt 100kr. De to andre var verdt penga. Men hvordan kan du vite om filmene er bra før du ser dem? Kan jo ikke stole på filmkritikere!

EDIT: ang. KungFu Hustle, Sal 7 er visst luksus salen... jeg så den i den rett inn til venstre.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    I hjemmekinoen kan du la det utarte seg litt lenger
    Problemet er at det ikke er damer i hjemmekinoen. Jeg får rett og slett ikke lokket damene dit med engang. "Hei har du lyst å se hjemmekinoen min" er ikke det som får mest damer på kroken regner jeg med Men Jeg ville ikke ha kontakt.. bare smilte litt og koste meg.. også sa jeg at "ha en fortsatt god dag også smilte jeg igjen". Egentlig så er singellivet ikke så veldig dumt egentlig.

Men jeg synes det er hyggelig å dra på kino ,men jeg ser klart mest filmer hjemme siden jeg synes det er urimelig å betale 85kr for å se en film når det koster meg 2kr i pæreslitasje og 5kr i strøm for å se en film på hjemmekinoen. Bedre muligheter for mat er det også.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler om å finne en god balanse....

EDIT: Jeg mener at begge har sine kvaliteter og at det blir, som tidligere nevnt, som å diskutere religion, politikk, Linux/Windows etc.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Problemet er at det ikke er damer i hjemmekinoen. Jeg får rett og slett ikke lokket damene dit med engang. "Hei har du lyst å se hjemmekinoen min" er ikke det som får mest damer på kroken regner jeg med
    Du må ikke spørre om dem vil se hjemmekinoen din, du må spørre om dem vil være med å teste den deilige so**** din under en film

Forutsatt at du har en skikkelig broilersofa selvsagt. Det er et must. Har du det ikke, må du gå til anskaffelse av det skal det bli no babes på deg

Ellers kan du sikkert rådføre deg med peakman, han pleier å uttale seg ganske stødig om både damer og kino så han har sikkert en genial oppskrift på suksess

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært på kino i Sandefjord i det siste;

Så Sin City på Parketten1, skulle tro de hadde flyttet den gamle filmmaskinen fra hovedsalen inn hit, for her var det crappy bilde. Fra ca midt i filmen var det nesten umulig å lese teksten. Klaget på dette og fikk se den igjen gratis på hovedsalen noen dager senere.

Klodenes Kamp og Sin City på Hjertnes (hovedsalen): de har fått meget bra bilde her nå (etter en lang periode med ekstremt dårlig bilde) og nye stoler som er veldig gode å sitte i. Trives godt i denne salen nå.

I Larvik/Tønsberg er det noen år siden jeg har vært, men jeg har aldri vært fornøyd med bilde, lyd eller stoler her.

I Oslo har jeg stort sett vært fornøyd, men i store saler er det ofte bilde blir urolig, det kan virke som de plasserer filmmaskinen på et gammelt Ikea-møbel som ikke er skrudd skikkelig sammen. Dessuten er det viktig å sitte ca midt i salen pga lyden. Også positive erfaringer fra Sandvika.

Etter å ha sett film hos mange venner med rimelige "hjemmekinoer" har jeg vært skuffet. Var på besøk hos noen som hadde AV-utstyr for flere 100k for mange år siden, med de store gamle laserdiscene, det er den beste hjemmekino opplevelsen jeg har hatt.

Om 2-3 uker kommer plasmaen min, da får jeg testet surroundoppsettet mitt for første gang

Min konklusjon blir derfor at kino > hjemmekino inntil hjemmekinoen når et visst nivå på lyd/bilde og komfort som det stort sett kun er oss "AV-friker" som eier.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •