Widescreen 16:9.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Widescreen 16:9.

Har nettopp gått over til 16:9-TV etter å ha hatt 4:3-TV i alle år (TV'en er forresten en Panasonic PV500).

Noe som irriterer meg er manglende mulighet til å bruke hele billedflaten selv om sendingene er i widescreen-format.

Igår så jeg Kill Bill Vol 1 fra DVD. Billedformatet er oppgitt til 16:9 anamorphic Widescreen (og under står det: 1,35:2 Letterbox). Bildet passer ikke helt inn på skjermen. Jeg kan selvsagt bruke zoom-funksjonen for å utnytte hele billedflaten. MEN så var det det at nederste linje av teksten er satt nede på det sorte feltet. Dermed så får jeg bare opp halve teksten hvis jeg zoomer inn. Når det er engelskspråklige filmer, kan jeg jo selvsagt slå av teksten (noe jeg gjorde), men i noen tilfeller ønsker man tekst (og på noen DVD'er kan man ikke velge bort teksten en gang). I Kill Bill er det noen sekvenser som er på japansk, og da er det fordømt kjekt med tekst :?

NRK m.fl. sender jo stadig flere programmer i widescreen (dvs. man ser svarte felt over og under bildet på en 4:3-TV). Men også her setter de ofte hele eller deler av teksten nede på det svarte feltet (og her kan man jo ikke slå av teksten).

Er det noe jeg kan gjøre med dette, eller må jeg finne meg i at jeg svært sjelden får utnyttet hele billedflaten på en 16:9-TV?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmer i 2.35:1 vil medføre svarte striper oppe og nede, sånn er det bare. Hvis du zoomer slik at du får bilde på hele skjermen blir proporsjonene feil. Du kan trøste deg med at hvis du hadde hatt en 4:3-TV hadde disse stripene vært dobbelt så store.

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er det at tekstingen kommer utenfor bildet når du zoomer, pga at tekstingen er på det sorte feltet, vet jeg ikke om din panasonic kan justerer bort det. Panasonic px-10 (billedrør) lar deg feks ikke gjøre dette. Mulig dette kun er med panasonic, da jeg har en funksjon som heter "zoom undertekst" på min philips. Da beholder jeg den nedreste sorte stripen..

Men hadde trodd panasonic hadde gjort noe med dette på sine nyere modeller...

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke å "tilte" bildet opp eller ned? Det er jo en vanlig funksjon på tv'er.... det burde være mulig på en så dyr tv!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et tilleggsspørsmål: Når jeg kjører TV signaler gjennom projektoren og sendingen en såkalt "wide screen", har jeg av og til problem med å få dette til å stemme med 16:9. Dvs av og til så sender TV3 en wide-film, men den blir altfor "smal" når jeg får den på lerretet. Skyldes dette at den ikke er anamorf ?

Det er ikke lett å justere dette på projektoren. Jeg kan zoome, men dette løser ikke mye. Jeg har satt digital decoderen til 16:9.

Noen tips ? :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet at Tv3 ikke sender i widescreen!?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FuZZY
    Du vet at Tv3 ikke sender i widescreen!?
    Er dette et lurespørsmål ? Det jeg mener er at når TV3 sender en film, og jeg på TVen får sorte streker over og under bildet, så kaller jeg dette for widescreen/letterbox. Det er ikke alltid at TV3 sender PAN/SCAN , dvs kutter bildet på sidene.

Jeg har forresten hatt samme problemet på NRK2, som jeg vet sender i widescreen. Noen ganger går det greit, f.eks på TV2 i programmene "frustrerte fruer" og "joey" som sendes i 16:9. Da blir bildet perfekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Widescreen 16:9.

Sitat Opprinnelig postet av Bruggern
    Har nettopp gått over til 16:9-TV etter å ha hatt 4:3-TV i alle år (TV'en er forresten en Panasonic PV500).

Noe som irriterer meg er manglende mulighet til å bruke hele billedflaten selv om sendingene er i widescreen-format.

Igår så jeg Kill Bill Vol 1 fra DVD. Billedformatet er oppgitt til 16:9 anamorphic Widescreen (og under står det: 1,35:2 Letterbox). Bildet passer ikke helt inn på skjermen. Jeg kan selvsagt bruke zoom-funksjonen for å utnytte hele billedflaten. MEN så var det det at nederste linje av teksten er satt nede på det sorte feltet. Dermed så får jeg bare opp halve teksten hvis jeg zoomer inn. Når det er engelskspråklige filmer, kan jeg jo selvsagt slå av teksten (noe jeg gjorde), men i noen tilfeller ønsker man tekst (og på noen DVD'er kan man ikke velge bort teksten en gang). I Kill Bill er det noen sekvenser som er på japansk, og da er det fordømt kjekt med tekst :?

NRK m.fl. sender jo stadig flere programmer i widescreen (dvs. man ser svarte felt over og under bildet på en 4:3-TV). Men også her setter de ofte hele eller deler av teksten nede på det svarte feltet (og her kan man jo ikke slå av teksten).

Er det noe jeg kan gjøre med dette, eller må jeg finne meg i at jeg svært sjelden får utnyttet hele billedflaten på en 16:9-TV?
    Ikke for å kritisere, men det hadde kanskje vært en ide å sette seg litt inn i forskjellige bildeformater. Da vil du ha mye mer fortåelse, når du skal bestemme deg hvordan du vil se dem på tv'en din. Mange med din bakgrunn låser seg i ideen at det beste er å fylle hele tv-ruta, noe som i mange tilfeller gjør bildet mindre eller forvrengt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i utgangspunktet er 16:9 ( 1,78:1) noe som dukket opp i tv verden og har egentlig ingenting med de forskjellige filmformatene å gjøre.

hovedsaklig når du ser på en dvd film er denne i enten 1,85:1 eller 2,35:1.
    med den siste varianten vil man får sorte striper oppe og nede uansett hvilken tv man har. på den første varianten vil bildet så og si fylle hele skjermen. dette er noe man må leve med.

hvorfor teksten faller nedenfor på filmer vist på tv er ofte grunnet at tv kanalen sender i såkalt letterbox. denne varianten av widescreen er egnetlig ment for de som har 4:3 tv. det blir her lagt til en svart kant nede og over slik at bildet blir i riktig proposjon på tven. hadde de ikke gjort dette ville de med 4:3 tv fått veldig lange og tynne mennesker i bildet.

den dagen alle tv kanalene sender ut i ekte 16:9 vil dette være ment for de som har widescreen tv og man vil da slippe å zoome inn på bildet. teksten vil havne i riktig høyde og hverdagen blir litt enklere for oss.

fram til da må man nok sitte med zoomknappen og kanskje miste undertekst i mange sendinger dessverre.

håper dette hjalp litt

mvh

js

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør i hvertfall lese bruksanvisningen og finne ut hvodan man flytter bildet oppover.

Hvis du legger bildet slik at det kommer helt opp i toppen burde du få med deg begge linjene med tekst.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Jokes"]i utgangspunktet er 16:9 ( 1,78:1) noe som dukket opp i tv verden og har egentlig ingenting med de forskjellige filmformatene å gjøre.

hovedsaklig når du ser på en dvd film er denne i enten 1,85:1 eller 2,35:1.
    med den siste varianten vil man får sorte striper oppe og nede uansett hvilken tv man har. på den første varianten vil bildet så og si fylle hele skjermen. dette er noe man må leve med.

Kunne noen forklart hva egentlig 1,78:1 / 1,85:1 og 2,35:1 står for? Hva sier de forskjellige tallene? linjer,piksler, forhold?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forholdet mellom bredde og høyde på bildet. Med 2.35:1 vil bredden på bildet være 2.35 ganger lengre enn høyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Det er forholdet mellom bredde og høyde på bildet. Med 2.35:1 vil bredden på bildet være 2.35 ganger lengre enn høyden.

ahh, takk, tenkte meg det var no sånt ja

Newcomer Been_Loaded sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er en liten oversikt på forskjellige bildeformater. Er ikke 100% sikker på om det er alle som brukes idag men det er vel de vanligste. (inkl. kinoformat)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Been_Loaded
    Her er en liten oversikt på forskjellige bildeformater. Er ikke 100% sikker på om det er alle som brukes idag men det er vel de vanligste. (inkl. kinoformat)
    Nåja, dette er nå ikke ALLE formatene. Er ikke Ben Hur 2.70:1 ? Har også flere filmer med 2.40:1.

Men de du oppgir gjelder nok for hovedtyngden av alle filmer. :grin:

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forklaring på TV- og bildeformater finnes også her: http://www.release.no/pdf/formater.pdf
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    > En forklaring på TV- og bildeformater finnes også her:
    > http://www.release.no/pdf/formater.pdf

På denne siden hevdes det at:
    "Alle typer og størrelser av skjermer har like høy vertikal
    oppløsning, 625 linjer".

Dette er feil i forhold til det jeg har lært.
    PAL-signalet har 625 linjer med informasjon men bare 575 er synlig (bilde).
    Den ekstra båndbredden brukes/kan brukes til tekst-TV.

En PAL-skjerms oppløsning skulle derfor være på 575 linjer
    hvis ikke jeg er helt på jordet.

Heter det ikke 576p i den digitale verden ?
    Kanskje det skal telles med linje nr.0 (0-575), da blir det 576 linjer ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •