Er det forskjell i kvalitet på digital parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det forskjell i kvalitet på digital parabol?

Var og tittet på TV'er i dag. Jeg spurte selger om det var digitalt eller analogt signal som en TV fikk. Han svarte at det var digital parabol, men at signalet var dårlig???

Jeg var under inntrykk av at enten så fikk man bilde eller ikke med digital parabol.. Og at kvaliteten vil være den samme uansett når man får bildet. (Enten så mottar tuneren 0/1, eller så gjør den det ikke.) Jeg sa selvfølgelig intet om dette til selger

Kan signalstyrken ha påvirket bildet jeg så?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som du sier, signalstyrken påvirker ikke bildekvaliteten, det bare begynner å hakke og man får dropouts hvis signalet er for svakt.

Men det er stor forskjell på bildekvaliteten på de ulike kanalene, og det kan være kvalitetsforskjell på ulike sendinger på samme kanal også.

Spesielt fotballkamper er vanskelig å gjengi bra, og man kan alltid se kompresjonen tydelig, ihvertfall hvis man blåser opp bildet på en projektor. Bildekvaliteten på fotballkamper har et stykke igjen før den er på nivå med en god D2Mac-sending.

Satellittmottakeren har også en del å si for bildet. Både Nokia og Dreambox'en jeg har nå har en del bedre bildekvalitet enn Force-mottakeren jeg hadde før. En kompis av meg returnerte en helt ny Force-mottaker for etpar år siden fordi den hadde så mye dårligere bilde enn hans 6-7 år gamle Nokia på plasmaskjermen hans.

Uansett, hvis du synes bildet er dårlig på en ny tv i butikken så er det jo stor sannsynlighet for at selgeren vil skylde på signalet osv. for å få solgt tv'en. Ihvertfall hvis du går på store kjedesjapper som Elkjip eller Expert.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVn var en LG PY10, og jeg så jo at signalet var dårlig (har sett tvn med HD signaler, og da var den kongebra...) Angrer nå på at jeg ikke ba han bytte kanal...

Syns bare det var unødvendig av han å lyve... Sannsynligvis visste han ikke bedre da :roll:

Takk for svar uansett

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det Audun!

Men går du i en butikk og spør hvilken tuner som gir best bildekvalitet av dreambox og force (og pressiserer BILDEKVALITET) så vil de svare force uansett.

Du kan til og med fortelle de at du har sett at dreambox med en RGB scart gir det beste bildet du har sett fra en satelittuner, uten at det endrer synet til selgeren. :wink:

(testet på elkjøp giganten forus og parabolspesialisten i stavanger)

Ved å se på "info" om kanalen man ser på på en dreambox ser man at kanalene sender villt forskjellig kvalitet, og at norske NRK2 er en av de som forer oss med høyest bitrate.

Anbefaler også å ta det som kommer fra en elkjøp selger med en klype salt mht hva som introduserer kvalitetstapet du ser på en skjerm...

DrErling

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at signalet i utgangspunktet er digitalt, for så å bli kjørt fra sat-tuner gjennom en vhs-spiller for å få vanlig coax-signal til tv-veggen... Dette resulterer i et dårligere bilde. Jeg vet at dette blir gjort på en del av kjedebutikkene så det kan være det han mente?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i vår butikk, ca 70-80 tv'er, så kommer signalet inn til viasat tuneren. derfra går det ut via scart til en boks som mekker om signalet og sender det ut på coax slik at tvene kan tune det inn. vi har totalt tre slike bokser så vi kan tune inn tre kanaler på tvene. pr i dag bruker vi bare to av dem, kjører tv på den ene og dvd på den andre. det optimale hadde jo seff vært å mate alle tvene med rgb scart, men det hadde kostet veldig mye mer penger, så det var ikke en løsning. så hvis en selger sier at bildekvaliteten er dårligere enn hva du vil få når du kobler til parabolen din hjemme, så kan det være at det stemmer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •