Hvor fort går utviklingen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor fort går utviklingen?

Kanskje et vanskelig spørsmål, men hvis man sammenligner med projektorer som sp4805 som jeg selv har, hvor fort går utviklingen?

Hva kan jeg forvente om et års tid hvis jeg kjøper en projektor til 15-25k da? Litt dumt spørsmål som er vanskelig å gi noe svar på, jeg bare undrer meg når det kan "rettferdiggjøres" å kjøpe ny projektor når penger ikke er helt uproblematisk.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man sammenligner med en 3 år gammel projektor som kostet rundt 100k (800*600 dlp) den gangen, så koster denne i dag 7k ny. Denne er også mye bedre en den eldre versjonen (kontrast, fill-rate, regnbuer etc). Blar man opp rundt 20k får man 1280*720 i dag.Dette gir en god indikasjon på hvor fort utviklingen går. Nå får vi "snart" 1080p projektorer, med påståtte 10.000:1 i kontrast, bedre fill-rate etc.

Mvh

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at om 3 år så har alle LCD 1080p og kun DLP under 10k vil være 720p.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis utviklingen kommer til å holde samme tempo framover, så skjønner jeg ikke at ikke fler er interessert i projektor. Det er nesten så jeg synes virkelig syndt på de som ikke vet bedre..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utviklingen kan jo også være en grunn til å ikke være interessert. Ikke gøy å kjøpe noe til 100k som er verdt 3k etter 3 år.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hvor fort går utviklingen?"

FORT!!!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For sakte, spør du meg. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altfor sakte.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker jeg vurderte å kjøpe PTA-E100 når den kom under 20k selv om jeg ikke hadde plass til projektor. Jeg var redd for at prisen skulle stige. Jeg har glad jeg ikke gjorde det.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel ikke helt sikker på hva jeg skal si.. Jo, selvsagt ønsker vi at produktene skal bli enda bedre fortere, men på den andre siden vil raskere utvikling hindre volumsalg = Billigere produkter. I tillegg medfører det også svært høye tap for oss som liker å bytte litt oftere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noen sannhetens ord det der. Men jeg tror nok det bare er oss her inne som kan synes utviklingen ikke går kjapt nok. Ser man ting i litt større tidsperspektiv går det jo RASENDE fort - og prisene stuper minst like kjapt som de teknologiske framskrittene øker

Så først nå hvilken kategori det var jeg postet under, men det gjelder vel like mye her som på andre områder - hvis ikke mer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg flytter denne til generell video allikevel jeg.

Forøvrig har det seg slik at det er mange produkter i teknikkverdenen som kunne vært utviklet MYE LENGER om det var ønskelig. Se f.eks på cpu produsentene.. (Amd, Intel etc) De som har peiling mener jo at disse produsentene har klar prototyper som går vesentlig fortere enn det som blir levert idag.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utviklingen går vel kanskje ALLER kjappest på flatskjermer, eller tar jeg feil?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Forøvrig har det seg slik at det er mange produkter i teknikkverdenen som kunne vært utviklet MYE LENGER om det var ønskelig. Se f.eks på cpu produsentene.. (Amd, Intel etc) De som har peiling mener jo at disse produsentene har klar prototyper som går vesentlig fortere enn det som blir levert idag.
    Når man må investere milliardbeløp så vil det være naturlig å gjøre produktet/virksomheten mest mulig lønnsom. Hvis man har brukt x antall millioner på forskning så vil man helst se at det kaster av seg. Lanserer man 4. generasjon etter 2. generasjon så får man trolig ikke solgt så mange 3. generasjonsversjoner (hvis prisen blir omtrentlig lik). En annen ting er at det tar tid fra produktet blir forsket på til produksjonslokaler blir fullført til det når markedet.

Mvh

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette er jeg STERKT uenig i.

Intel har truffet veggen med sin P4 arkitektur, og har blitt tvunget til papirlanseringer og å innrømme at antall MHz har nesten ingen betydning. (dette til tross for at de tidligere mente at MHz var ALT) - de klarer ikke presse flere MHz ut av sin arkitektur!!!
    Dette er grunnen til at de har gått over til dobbeltkjerner.

Det er mulig at AMD har mer å gå på med sin arkitektur, men så mye er det ikke. Intels prosessorer er ikke mye dårligere! - Så lenge det er konkurranse vil utviklingen presses fremover.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror fortsatt det er mye å hente, men jeg har selvsagt ingen insider info... :?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lurer jeg på hva du grunnlegger dette på?

Det har akkurat vært et kappløp - i likhet med "GHz kappløpet" som var for noen år siden. (førstemann til CPU over/på 1Ghz) - det var ett kappløp om første dobbeltkjerne.

Hvorfor skulle de drøye med å vinne det?? :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å svare på, men jeg er helt sikker på at jeg har lest endel om akkurat det. En annen ting er om utviklingen innad i firmaene er kommet så langt at raskere modeller er mere enn prototyper.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo hjemmepersoner som har klart å overklokke prosessorer til langt over 4MHz, de klarer ofte over 50% ytelsesøkning på en helt vanlig CPU. Selvfølgelig klarer også Intel + AMD dette. Det er bare å kjøre på med flytende nitrogen.. (KRAFTIG KJØLING)

Her er volt'en på vcore kjørt opp i skyene, så cpuen blir rimelig varm. Man kan også ofte klokke CPU'en sin uten å øke Vcore (som jeg, som har en AMD Athlon XP 1800+ på 1800MHZ (skal være rundt 1500Mhz)

Dette betyr ikke at disse CPUene er klare for masseproduksjon!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    De nye PS3 og XBOX 360 er jo klare vitner på at kraftutviklingen på ingen måte har stoppet, selv om Ghz'ene isolert sett har stagnert noe...

Når det gjelder utviklingen innen video, er det helt klart at det fremdeles er utrolig mye å hente fra dagens teknologi, og dermed vil markedet etterspørre bedre kvalitet i lang tid fremover. Dagens ypperste digitale projektorer klarer ikke engang hamle opp mot 20 år gamle CRT'er, så det er klart det er rom for forbedring!

Så er selvsagt spørsmålet hvor raskt ting vil utvikle seg. Det avhenger av en rekke faktorer der ofte behovet for produsentsiden for å skape nye innovasjoner kan være vel så avgjørende som faktiske muligheter. DLP-teknologien er jo et fint eksempel på hvordan en meget innovativ teknologi fikk LCD/SXRD/LCOS og øvrige plattformer til å intensivere forskningen. Nå står SXRD på trappene, og DLP-leiren vil nok dukke opp med rimeligere 3-chips løsninger og ikke så alt for lenge.

På TV-siden er LED-LCD mest sannsynlig det neste store.

Jeg vil videre påstå av videoprojisering på mange vis ikke ligner dataprosesseringsverden. Dette rett og slett fordi det er flere veier til "rom", og det pr. dato egentlig forskes like mye på alternative visualiseringsteknikker som faktisk videreutvikling av nåværende. Det være seg f.eks. LED-lamper, laserteknologi og annet. Det eksisterer nok trolig en rekke forskning også på nye prosessorløsninger, men her er i langt større grad "banen" peilet inn...

Når det er sagt er kanskje den viktigste nye "innovasjonen" tilgjengelig HD-materiale. Utviklingen innen AV på hardwaresiden har lenge forbigått innholdstilbyderne, noe som det er på høy tide at gjøres noe med!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •