Intrikat problem (ruting av videosignal i hus)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intrikat problem (ruting av videosignal i hus)

ADVARSEL: Lang post...

Jeg har skrevet kontrakt på bredbånd via fiber fra Haugaland Kraft (eksakt samme konsept som Lyse Energi, de samarbeider).

Jeg vet ikke enda om det blir utbygging i mitt område, men om responsen blir god nok så bygger de ut.

Jeg har i dag NextGenTel for internett og UPC (analog kabel, minste pakke, ingen dekoder) for TV. Begge disse vil da eventuelt erstattes av fiberforbindelsen.

Jeg er ikke spesielt fornøyd med signalkvaliteten på kabelen fra UPC, men forrige huseier var ikke spesielt kompetent på slikt, så jeg kan ikke utelukke at det er mye rar ruting av koakskabelen internt i huset. Jeg vet f.eks ikke hvor hovedinntaket til kabelen er, og det gjorde ikke UPC heller.

Fordelen med vanlig kabel-tv uten dekoder er selvfølgelig at man får distribuert alle kanalene på den ene kabelen, og kan ha mange TV-apparater og videomaskiner i huset og benytte disse fritt.

Det går dårlig med en gang man må ha dekodere som kun leverer en kanal ut om gangen, og en familie på 5 som har tre TV'er, en projektor og minst et par videomaskiner får da et ikke ubetydelig problem....

Nå er det selvfølgelig slik at som regel er ikke alle disse enhetene i drift samtidig, og om de er det så er det ikke sikkert alle skal ha forskjellige kanaler, men det er utvilsomt at simultankapasiteten fort settes på en prøve.

Problemet er hvordan dette skal løses. I mitt tilfelle er det opplagt at én dekoder er for lite, jeg må minimum ha to. Det forutsetter at jeg slenger opp en vanlig antenne for å ta ned NRK og TV2 som supplement til de to boksene. En dekoderboks krever en CAT5-kabel fra hjemmesentralen hvor fiberen er terminert, mens vanlig bakkesendt TV krever koaks (som allerede finnes i huset).

I tillegg kommer problemet at det er ønskelig å kunne hente videosignalet (samt styre) hver dekoderboks fra alle uttak i huset. Jeg har derfor fundert på om det enkleste er å sette dekoderne på et sentralt sted og bruke RF-modulatorer for å legge signlet ut på den eksisterende koaksen (må klippe kabelen på hovedinntaket, selvfølgelig). Da kan jeg også koble inn signalet fra vanlig antenne på samme kabelen, og får i praksis et internt analogt kabelnett i huset. Problemet blir så å styre disse to dekoderne, og da må jeg inn med IR-repeatere og et transmisjonsmedium for disse. Mulig det går å legge dette også inn på koaksen, siden det i praksis er lavfrekvente signaler det er snakk om.

Jeg ser at Clas Ohlson har noen rimelige RF-modulatorer (298,-), noen som vet om disse er brukbare?

Jeg vil selvfølgelig lage mulighet for å la projektoren få signal direkte fra en av dekoderboksene, men for vanlige små TV-apparater er ikke signalkvaliteten så kritisk.

Dette bør jo være et kjent problem for folk med parabol eller dekodere på kabelnett, eller er det slik at folk flest synes det er greit å bare ha en kanal på ett sted i huset om gangen?

Eller er det kanskje bare jeg som er spik, spenna gal?

Alle gode tips mottas med takk. Imponerende å ha lest helt hit...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er månedene gått, og det så ut til å ende med at det ikke ble utbygging i mitt område. Jeg fikk brev om at det var for få som hadde meldt sin interesse.

Så hører jeg i dag tidlig bråk utenfor, og ser at det er en gravemaskin som driver og skjærer opp asfalten. Surprise, surprise. Jeg ringer Haugaland Kraft, og får bekreftet at joda, de skal bygge ut likevel. :-D

Jeg hadde nærmest skrinlagt alle planer, men nå må altså det revurderes, og jeg bumper derfor denne gamle tråden, siden jeg fremdeles er på jakt etter tips og lure innspill...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg bruker RF-modulatoren fra Clas Ohlson sammen med en trådløs blideoverføring fra Phillips, da nr 2-tv`n ikke har scartinngang. Modulatoren fungerer greit. Den trådløse enheten fra Phillips er jeg imidlertid ikke fornøyd med, da den opererer i samme frekvensområde som flere duppeditter i hjemmet, blant annet microbølgeovn og tådløst nettverk. Har prøvd å bytte kanaler, uten å bli kvitt problemet. Må finne en bedre løsning, og det blir vel å strekke koaks.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Separat antenne for NRK og TV2 høres unødvendig ut all den tid du allerede har disse på kabel-TV coaxen din. Splitt og ta ut disse før signalet går inn på dekoderne.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Den RF-modulatoren er det jo helt kurant å levere tilbake om den ikke skulle fungere noe særlig, så sånn sett er det fint med Clas Ohlson. Jeg får kjøpe en og gjøre noen tester.

Ellers har du misforstått litt, Bønna. Min eksisterende koaks (fra UPC) skal jo kobles fra, det nye systemet er jo basert på fiber inn i huset, og ethernet innvendig frem til dekoderne.

Med to dekodere får jeg altså to samtidige kanaler. Problemet er å distribuere disse til alle uttak i huset med akseptabel kvalitet. Jeg har også tenkt på om jeg skulle nappe ut koaksen og trekke CAT5 isteden, men det løser ikke problemet helt, dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dekoderen

Det er ikke mulig å bruke remote extender på Lyse sin dekoder, jeg har prøvd flere alternativer. Dekoderen er elendig med tanke på fjernkontrollen.
    Håper at det kommer en ny modell snart.
    Sender du i coax får du ikke stero.

KAN

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er prisingen på disse dekoderne, er det løpende utgifter pr boks eller kun ved innkjøp?

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor vil du distribuere signalene fra to dekodere til hele huset? er det ikke enklere å kjøpe tre dekoder til de tre tvene dine, så kan du slippe hele koaks-problemet? bare legg opp vanlig ethernet, evnt. kan du sette opp en trådløs ruter med 54 mbit.

mulig jeg har misforstått hva du ønsker...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Hvordan er prisingen på disse dekoderne, er det løpende utgifter pr boks eller kun ved innkjøp?
    Du leier dekoderne, og kan ha inntil 4 stykker. Det koster ca 60,- pr mnd pr dekoder du skal ha ekstra.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    hvorfor vil du distribuere signalene fra to dekodere til hele huset? er det ikke enklere å kjøpe tre dekoder til de tre tvene dine, så kan du slippe hele koaks-problemet? bare legg opp vanlig ethernet, evnt. kan du sette opp en trådløs ruter med 54 mbit.

mulig jeg har misforstått hva du ønsker...
    Det koster som sagt noen kroner ekstra for hver dekoder, men det er opplagt at det er en løsning, men ikke helt slik jeg ønsket. Jeg kommer nok til å gå for to dekodere på to forskjellige steder, og la det bli med det i starten. Det er ikke en optimal løsning, men får duge i starten.

Trådløst funker ikke med disse dekoderne, så det utgår.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så høres det ut som en optimal løsning å ha en boks pr TV (såfremt det er kort til nærmeste nettverkskontakt). Leiekostnaden er liten i forhold til hva du får (blant annet mye bedre bilde) og hvor mye trøbbel det sparer deg.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det koster som sagt noen kroner ekstra for hver dekoder, men det er opplagt at det er en løsning, men ikke helt slik jeg ønsket. Jeg kommer nok til å gå for to dekodere på to forskjellige steder, og la det bli med det i starten. Det er ikke en optimal løsning, men får duge i starten.

Trådløst funker ikke med disse dekoderne, så det utgår.
    Jeg har hørt at det er mulig å overføre signalet trådløst men at det kan være et problem med å få stabil nok hastighet til at bildet ikke hakker. Jeg skal prøve med noen MIMO-routere i helgen.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det decodere det er snakk om, eller vanlige set top bokser som tar i mot multicastsignalet og konverterer til analog mot TV'en? Tror det skal være mulig å skaffe slike bokser ganske rimlig. Da er det bare å sette dem opp til å motta multicast-strømmene og sette igang?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i grunnen lagt dette på is. Fiberen er på plass, jeg har lagt opp nettverkskabling i huset, og har en dekoder i stua og en i hjemmekinoen. Inntil videre er det kurant nok, siden alle alternativer ble for komplisert.

Dekoderene er koblet til hver sin port på hjemmesentralen, og det er riktig at det er multicast som blir konvertert til et analogt signal mot TV'en.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du i hjemmekinoen har en HTPC kan du ta inn multicast signalet der. Dermed har du boks til overs til et annet rom. Hvis ikke det er restriksjoner på antall multicast strømmer til huset kan du ta ut TV på samtlige PC'er i huset.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis du i hjemmekinoen har en HTPC kan du ta inn multicast signalet der. Dermed har du boks til overs til et annet rom. Hvis ikke det er restriksjoner på antall multicast strømmer til huset kan du ta ut TV på samtlige PC'er i huset.
    Signalet er kodet så det er nok ikke mulig å ta dette rett inn i PC. Dette var mulig tidligere da lyse ikke hadde kodet signalet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Nei, som Dobermann sier så er det en koding/kryptering på signalet for å hindre dette. Hvor sterk den er vet jeg ikke, men det følger ganske sikkert en eller annen standard. Prosessen med å ta ned multicasten på en PC (som altså ikke går lenger) var også nokså tungvint, og innebar fysisk omkobling samt kloning av MAC-adresse til en eksisterende dekoder.

Ellers er det en begrensning på 4 dekodere (og dermed 4 multicast-strømmer), såvidt jeg har forstått.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •