720*576 = 4:3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: 720*576 = 4:3

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

720*576 = 4:3

Jeg blir litt forvirret. 720 / 576 = 1,33, det vil si 4:3. Er en widescreen DVD 1024*576 da? Når jeg importerer en dvd film til hardisken, får jeg valg om å lagre den som max 720*576 pixler, SELV om den er widescreen. Hvordan kan den oppløsningen bli widescreen??

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å lagre bildet anamorft eller letterboxed.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ,men er et 16:9 anamorft bilde fra en dvd 720 horisontale punkter og 576 bildelinjer? Da 720*576 har forholdet 1.33 (4:3) må vel de horisontale pixlene bli "avlange"/strukket ??

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oarnoy
    Ja ,men er et 16:9 anamorft bilde fra en dvd 720 horisontale punkter og 576 bildelinjer? Da 720*576 har forholdet 1.33 (4:3) må vel de horisontale pixlene bli "avlange"/strukket ??
    Det stemmer. Punktene i bildet blir strukket ut horisontalt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man snakker om vanlige CRT apparater så har man ikke noen pixler horisontalt. Dermed er det egentlig irellevant hvor mange pixler det er horsiontalt på DVD platen.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Så lenge man snakker om vanlige CRT apparater så har man ikke noen pixler horisontalt. Dermed er det egentlig irellevant hvor mange pixler det er horsiontalt på DVD platen.
    Jeg vet vi har diskutert dette før, Peakman. Men kan du venligst forklare?
    Hvis vi ser for oss en enkelt linje avtegnet på et CRT apparat, har denne linjen selvfølgelig en horisontal oppløsning. Hvis ikke ville linjen vært uniform, og det ville ikke gi særlig bra bilder. Den horisontale bildeinformasjonen fordeles på en CRT over hele bildeflaten uavhengig av hva oppløsningen er. Og i så måte er forsåvidt den horisontale oppløsningen irrelevant for opptegningen av bildet på en CRT. Det er dette du mener, kanskje? Dette er jeg enig i. Men bildeinformasjonen har fortsatt en horisontal oppløsning på 720 punkter.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg forklarer dårlig, men det jeg mener at at antallet punkter horisontalt ikke har noe å si på bredde/høyde forholdet.

Siden signalet blir analogt i en CRT så vil det ikke være noe klart skille mellom pixlene i horisontal retning.

Nå er det jo faktisk slik at 720 x 576 ikke er 4:3 som trådstarter hevder. Det er faktisk 5:4. Dette har derimot ingen betydning på en CRT TV siden de horsiontale pixlene blir gjevnt fordel på ei linje.
    Eksempel

720 x 480 (NTSC)

720 x 576 (PAL)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På dvd-plata ligger vel i prinsipp bare ei matrise av piksler. Denne er vel noe sånt som 576 x 720 etter de-kompresjon.

Så kan man tenke seg at metadata eller implisitt standard regulerer hvordan disse skal presenteres. Litt av poenget med dvd var at man skulle slippe problemet med vhs, hvor halve båndbredden ble kastet bort til svarte blokker når innholdet var kodet som 16:9 letterbox.

Ved å fortelle dvd-spilleren din hvilket format du har på tv-en kan denne gi deg et output som ser ok ut. F.eks kan mange 4:3 tv-er settes i 16:9 modus. Da beholder du 576 linjer i høyden og får betydelig høyere oppløsning fra original og fram til stua.

Det ironiske er at sannsynligvis er mange dvd-spillere innstilt for 4:3 output (letterbox) som fores til en 16:9 tv som skalerer opp igjen, med redusert (unødvendig) oppløsning.

mvh
    Knut

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er jeg med på det du sier, Peakman.
    For en CRT er horrisontal oppløsning irrelevant, men kun for AR. Det er absolutt ikke irrelevant for hva som tegnes opp på skjermen. Det er fortsatt 720 (i tilfelle DVD) variasjoner av informasjon som skal fordeles pr linje. Det blir fortsat som spectre sier, at punktene blir strukket ut horisontalt. Men en CRT vil ikke behøve skalering for å gjøre dette slik en digital framviser med fast bildematrise må.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ved å fortelle dvd-spilleren din hvilket format du har på tv-en kan denne gi deg et output som ser ok ut. F.eks kan mange 4:3 tv-er settes i 16:9 modus. Da beholder du 576 linjer i høyden og får betydelig høyere oppløsning fra original og fram til stua.
    De fleste crt fargetv skjermer jeg har sett, er det en fast ruteindeling og plassering av rgb rutenettet. Det betyr at elektrokanonen pr farge må sveipe over skjermen på en sånn måte at den treffer der den skal på fosforflaten, derfor skjønner jeg ikke helt denne diskusjonen.

En crt projektor derimot, har et eget crtrør pr. rgb farge, og har en helt homogen fosforflate som scannelinjene kanjusteres og brukes riktig i forhold til kildemateriale, innenfor det oppløsnings området den er spekket for.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlige apparater har Nettmaske med hull i, men den har ingenting med det horisontale oppløsningen av kildematerialet. Forskjellige produsenter kan ha forskjellige antal hull (fine pitch).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Vanlige apparater har Nettmaske med hull i, men den har ingenting med det horisontale oppløsningen av kildematerialet. Forskjellige produsenter kan ha forskjellige antal hull (fine pitch).
    Er litt usikker på om det er rett alt jeg skriver her, og tar gjerne i mot korrigeringer hvis jeg er på feil jorde. :roll:

Har crt skjermen fin nok pitch, så den er høyere enn kildemateriale, er det nok riktig det du sier Peakman, og så lenge kildemateriale ikke krever mer oppløsning pr horisontale linje. (den horisontale oppløsningen for signalet horisontalt børr vel egentlig stemmer overens med shadow mask skal bildet se nogenlunde skarpt ut og uten fargefeil ol.)
    Jeg mener også at elektron strålene for de tre forskjellige grunn fargene, ikke produsere lys eller farge før den treffer det fosfor området (rutenettet) som har celler med hver sitt fosfor område som sender ut enten Rød Grønn eller blå farge. Hvis ikke dette pitch rutenette kan defineres som en oppløsning , hva kan det da kalles?

Det jeg stusset på var når det ble nevnt at man kunne sette 4:3 tven inn til å vise 16:9 (som jeg tolker som at skjermen reduserer høyden på bildet så det blir en sort stripe oppe og nede) uten at det gikk ut over antall horisontale linjer i bildet. Har man nå 576 hull tilgjengelig i høydem på "shadow mask" infor 16:9 ruta, ja da har men nok mulighet for å få 576 linjer fremdeles, men er hele 4:3 skjermen inndelt med 576 hull i høyden har man vel ikke mulighet for det eller .....? :?

En crt data monitor er byggd opp med en "fast" dot/pitch størrelse, hvor en 21" skjerm gjerne har like mange dot/pitch grupper pr tomme med de tre grunnfargene som en 15" skjerm, men 21" skjermen har flere kvaderat tommer med disse totalt og de tre elekrokanon strålene kan sveipes raskere over flaten derfor kan kjøre høyere oppløsning . En tv skjerm trodde jeg ofte bestod av et fast antall ruter, og rutestørrelsen økte når skjermstørrelsen øker i motsetning av det som gjelder en data monitor. Mulig det ikker er sånn på nyere tver med 16:9 skalerings fungsjon, ikke vet jeg.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg være forsiktig med å være for bastant sikker her fordi det er jeg ikke.

Men på min tidligere 4:3 TV når jeg satt den i 16:9 så var det helt tydelig at de 576 linjene ble trykket sammen på et større område og bildet ble klart mye skarpere. På samme måte som når man kjører inn NTSC materiale så blir bildet mer uskarp grunnet at det er færre linjer.

Min konkluksjon er at det er flere hull i nettmasken enn det er linjer i et TV system.

F.eks man kan justere vertikal avbøyning. Da justerer man avstanden mellom linjene. Men dette gjør ingenting annet enn bildet blir større. Hadde det nøyaktig vært like mange hull som linjer ville det det i teorien blitt mye tull og blitt svært vanskelig å få riktig konvergens.

Tar gjerne imot synspunkt fra noen som har holdt på med TV teknikk de siste årene. Har ikke reparert TV siden 98 nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •