Hva er forskjellen på 1080i og 1080p ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellen på 1080i og 1080p ??

Kanskje et dumt spørsmål, MEN JA!!! Jeg inrømmer det jeg vet det ikke

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Progressivt og interlaced.

På samme måte som 576i og 576p.

1080i deler bildet opp i to bilder med annenhver linje, men 1080p sender helbilder.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dobbelt så my informasjon i et 1080p signal som i et 1080i signal. derfor krever også et 1080p signal dobbel båndbredde.
    Vi vil sikkert få noen aktører som vil sverge til 1080i i det nye HDTV markedet. Men jeg tror langt de fleste vil gå for 720p for så å gå over til 1080p i framtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Har lasta ned noen demoer for begge deler, dvs samme klipp i "P" og "I" men merka ikke noe forskjell på kvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at for film som kilde (24p), "perfekt" de-interlacing og ingen kompresjon bør 1080i og 1080p gi veldig likt resultat. Dette fordi det ikke finnes reell informasjon å fylle de ekstra linjene med.

materiale filmet i 1080p 50/60Hz bør derimot gi betydelig bedre bilde når avspilt over 1080p utstyr.

Hovedargumentet for å bruke 1080p som standard er at ting blir mer "elegant". Det er mye lettere å hente ut gevinsten av kompresjon for et progressivt signal. Dessuten er ikke de-interlacing perfekt. Fordelen av halvert båndbredde kan hentes ut med mindre artifakter ved å komprimere "hardere" enn å bruke interlacing (som egentlig er en form for steinalder-kompresjon)

Så det er ikke sikkert at eksemplene du så viste den potensielle forskjellen.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere skjer om en kjører et 1080p signal fra f.eks en PS3 til en lcd tv som bare støtter 1080i?

Selv har jeg venta og venta på en eller annen form av HD-Format som vil havne i vanlige butikkhyller, men jeg gjør ikke noen innkjøp av HDTV før jeg kan være sikker på at den støtter ALLE hd-formater, da inkludert 1080p. Og helst et panel med native 1920*1080 oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Takk for det. Har lasta ned noen demoer for begge deler, dvs samme klipp i "P" og "I" men merka ikke noe forskjell på kvaliteten.
    Testet du disse filmklippene på dataskjermen din? I så fall er grunnen til at du ikke så noe forskjell, at en data klarer ikke å interlace (flette) bildet, så det vil alltid se nesten progressivt ut på dataen. Men du ser lett forskjell hvis du pauser bildet mitt i en bevegelse. Da vil du se mange horisontale streker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perarne
    Testet du disse filmklippene på dataskjermen din? I så fall er grunnen til at du ikke så noe forskjell, at en data klarer ikke å interlace (flette) bildet, så det vil alltid se nesten progressivt ut på dataen. Men du ser lett forskjell hvis du pauser bildet mitt i en bevegelse. Da vil du se mange horisontale streker.
    testa dette via et radeon x850 xt pe grafikkort direkte ut på en panasonicpt-ae700. både på dvi og component

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    testa dette via et radeon x850 xt pe grafikkort direkte ut på en panasonicpt-ae700. både på dvi og component
    PT-AE 700 , må vel omgjøre internt alt av 1080i og 1080p (1920x1080 ) til sin Native: 1280x720 Pixels struktur, så den bildekvaliteten man får, er vel mer som en 720P å regne.

Ekte 1:1 1080P er det ikke så mange forunnt ennå å ha mulighet til å se på i hjemmekinoen ennå. Man må for eksempel opp i en ganske moderne High-End 9" CRT projektor, eller nesten tilsvarende i pris for en native 1920x1080 digital projektor, for å få dette til.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oarnoy
    Hva tror dere skjer om en kjører et 1080p signal fra f.eks en PS3 til en lcd tv som bare støtter 1080i?

Selv har jeg venta og venta på en eller annen form av HD-Format som vil havne i vanlige butikkhyller, men jeg gjør ikke noen innkjøp av HDTV før jeg kan være sikker på at den støtter ALLE hd-formater, da inkludert 1080p. Og helst et panel med native 1920*1080 oppløsning.
    Det er vel mest sannsynlig at det vil gå greit så lenge den støtter 720p.

At 1080p ikke er listet opp som en feature, ( noe det skjelden er) skyldes først og fremst at det ikke er noen standard.

1080p vil definitivt bli en standard en gang men ikke med det første på grunn av nevnte behov for båndbredde.

I verste fall må det skaleres ned til 720p

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er dobbelt så my informasjon i et 1080p signal som i et 1080i signal. derfor krever også et 1080p signal dobbel båndbredde.
    Vi vil sikkert få noen aktører som vil sverge til 1080i i det nye HDTV markedet. Men jeg tror langt de fleste vil gå for 720p for så å gå over til 1080p i framtiden.
    Husk at med film-materiale så er det dobbelt så mye informasjon i 1080i enn i 720p.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Husk at med film-materiale så er det dobbelt så mye informasjon i 1080i enn i 720p.
    Det må du forklare nærmere. Båndbreddemessig stemmer det i hvertfall ikke. Et 1080i signal inneholder vel like mye informasjon uavhengig om det er med film-materiale eller ikke. Du mener kanskje at man ikke får utnyttet 720p til fulle med film-materiale?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Det må du forklare nærmere. Båndbreddemessig stemmer det i hvertfall ikke. Et 1080i signal inneholder vel like mye informasjon uavhengig om det er med film-materiale eller ikke. Du mener kanskje at man ikke får utnyttet 720p til fulle med film-materiale?
    Det stemmer nok. Film er 24 bilder/sek. 720p sendes alltid som 720p60 i USA og 720p50 her. Her brukes altså kun halvparten av båndbredden siden film blir kjørt opp til 25p og hver frame vises altså to ganger.

Film i 1080i50 inneholder 50 halvbilder pr. sekund de to og to er fra samme tid. Disse kan settes sammen til 25 helbilder pr. sekund, altså brukes hele båndbredden.

Video i 1080i50 inneholder 50 unike halvbilder som ikke kan settes sammen til 25 helbilder da hvert halvbilde er fra forskjellig tid.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler meg litt oppegående ang. AV osv, men av å lese alt dette her går det virkelig rundt. hehe
    men hva er best av 720p og 1080i da?? Hvem vil gi best bilde???

Marius

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk: At det meste av dagens HD-materiale er 1080p, det er MPEG-dekoder som lager et 1080i signal ut fra kilden. Derfor er det ikke forskjell på 1080i de-interlacet til 1080p vs. 1080p native, fordi evt. samme feil i kilden vil forekomme i begge tilfeller. (Feil i 2:2 og 3:2 sekvens pga av dårlig redigering og inkompatibelt effekt-utstyr).

PS! Dette gjelder hvis kilden er 1080p. HD-kameraer som filmer i 1080i/60 native er sjelden i bruk i dag. Det mest vanlige er 1080p/24fps/30fps.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at sikkert ingen hadde sett 1080p da dette ble skrevet?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Morsomt at sikkert ingen hadde sett 1080p da dette ble skrevet?
    Ja han (Ingen) holdt vel på med innkjøring av rørene og div viftemodder på Barco Reality 909 projektoren sin som etter sigende kjørte 1080p på tomgang på dette tidspunktet........

Du har nokk litt rett i at 1080P ikke var så vanlig blandt av forums medlemmer i mai 2005, men det er vel ellers en del brukere i CRT projektor delen av forumet som hadde 9" projektorer og benyttet DVHS osv med riktig visning av film format lagret som 1080i > 1080P tidligere enn denne tråden også, så jeg er ikke helt sikker på hva du vil frem til her egenlig vertigo?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke forstår er hvorfor så mange mener 1080p skal være så mye bedre enn 1080i.

Begge inne holder like mye informasjon, men siden p er helbilder gir det dobbelt så høy oppdaterings frekvens.
    1080i60Hz = 30helbilder pr.sek
    1080p60Hz = 60helbilder pr.sek

Men inneholder akkurat like mye informasjon, så i praksis vil det si at eneste forskjellen er noe mer flimring på 1080i enn 1080p, men mindre flimring enn vi har på dagens tv sendinger som vel går i 25Hz.

I mange tilfeller kan jeg se for meg at 1080i kan være bedre enn 1080p hvis projektor/TV har god deinterlacing, siden det gir mindre krav til kabel, spesielt over lengere stekk.

Arrester meg om jeg tar feil :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Det jeg ikke forstår er hvorfor så mange mener 1080p skal være så mye bedre enn 1080i.

Begge inne holder like mye informasjon, men siden p er helbilder gir det dobbelt så høy oppdaterings frekvens.
    1080i60Hz = 30helbilder pr.sek
    1080p60Hz = 60helbilder pr.sek
    Hvis du teller pixler så inneholder 1080@60p øyaktig dobbelt så mange pixler som 1080@60i

I følge den vanlige definisjonen av informasjon så har følgelig 60p potensialet for dobbelt så mye informasjon som 60i. Om den virkelig inneholder dobbelt så mye informasjon er selvfølgelig avhengig av hva man putter inn (en CD trenger ikke å inneholde mer informasjon enn en diskett, men den kan det)

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •