Hva er forskjellen på 1080i og 1080p ?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis du teller pixler så inneholder 1080@60p øyaktig dobbelt så mange pixler som 1080@60i

I følge den vanlige definisjonen av informasjon så har følgelig 60p potensialet for dobbelt så mye informasjon som 60i. Om den virkelig inneholder dobbelt så mye informasjon er selvfølgelig avhengig av hva man putter inn (en CD trenger ikke å inneholde mer informasjon enn en diskett, men den kan det)

-k
    Sant nok at det er dobbelt så mye info, men likevel ikke noe mer pixler pr. hele bilde.

På platene ligger det lagret som 1080p@24Hz, det vil si at på 1080i@60Hz så lager (sender samme bilde flere ganger) spilleren 6 ekstra bilder pr. sekund i tillegg til de 24 originale bildene som ligger på platen.

På 1080p@60Hz så lager (sender samme bildene flere ganger) spilleren 36bilder ekstra pr. sekund.

Dette vil si at du taper INGEN informasjon på 1080i@60Hz, men selvfølgelig vil det bli noe mer flimring med 1080i enn 1080p.
    Det blir det samme som med DVD progressivt VS interlaced.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå snakker jeg om bildeoverføringsformatene 60i og 60p. Jeg kan garantere deg at bildet fra PC-en min kan endre seg 60ggr pr sekund - f.eks hvis jeg tar tak i et vindu og snurrer det rundt omkring. Jeg kan også garantere deg at jeg ser bi-effekten av informasjonstapet som oppstår ved 1080i hvis jeg prøver å sende denne videostrømmen gjennom interlacing.

Vi snakker egentlig rundt hverandre her som man så ofte gjør når man snakker om interlacing - det er vanskelig å sette ord på.

Generelt (for en vilkårlig kilde) så kan 1080@60i gi deg bevegelser på 60Hz eller oppløsning på 1080. Men ikke begge samtidig. Det er også et betydelig problem å presentere den tilgjengelige informasjonen på en optimal måte med progressive display.

1080@60p kan gi deg bevegelser på 60Hz som samtidig har detaljer på 1080. Post-prosesseringsbehovet er trivielt.

Når du er begrenset til 1080@24p som reelt innhold så har begge standardene nok båndbredde til å overføre innholdet i sin helhet, men jeg har ikke tillit til at vanlige brunevarekomponenter greier å gjøre dette uten å kåle ting til - jeg hadde foretrukket at kilden sendte ut et 24p-bilde som displayet så viste så bra som den kan.

Jeg forstår ikke hva du mener med at 1080i gir mer flimring enn 1080p. Så lenge innholdet logisk sett er 1080@24p og inverse telecine fungerer korrekt så gir begge signalene et identisk utsignal på 24fps som så må formateres mest mulig korrekt for displayet.

Hvis innholdet derimot er ekte video så vil 1080i vise seg som uskarphet ved bevegelse og alle de andre deinterlacing-artefaktene vi kjenner fra tv.

-k

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du er begrenset til 1080@24p som reelt innhold så har begge standardene nok båndbredde til å overføre innholdet i sin helhet, men jeg har ikke tillit til at vanlige brunevarekomponenter greier å gjøre dette uten å kåle ting til - jeg hadde foretrukket at kilden sendte ut et 24p-bilde som displayet så viste så bra som den kan.
    Jeg forstår ikke helt hva du mener heller :grin:

Jeg snakker hovedsaklig om HD DVD/BD, som har filmene lagret som 1080p 24Hz på platene.
    Men spillerene sender dette ut som 1080i@60Hz, noen deinterlacer til 1080p@60Hz.
    Nå skal det kommer firmwareoppdateringer til både HD-XE1 og panasonic sin BD spiller som muliggjør 1080p@24Hz.

Disse spillerene har vel bevist at de på ingen måte "kåler til" bildet ved å sende 60i/60p bilde ut, fra 24p kilde materiale.

Det jeg unasett vil fram til er at man taper ingen ting ved å kjøre i vs p på disse formatene, det eneste er at p sender dobbelt så mange helbilder pr. sekund enn i gjør. alle de 24 helbildene som ligger på platene vil bli vist, og så sender spilleren ut samme bildene flere ganger for å oppnå 60Hz

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Jeg snakker hovedsaklig om HD DVD/BD, som har filmene lagret som 1080p 24Hz på platene.
    Eller 25fps. Men HDMI kan da brukes til mye mer enn HD-DVD og BR? I mitt tilfelle skal jeg koble til en HTPC. For meg er det da en fordel at PC og skjerm snakker samme språk, slik at jeg ikke er avhengig av design-valg i tv-en for å få bra bilde.

For brukere av PS3 og lignende kan man forvente en reell økning i bildekvaliteten ved å spille spill i 60p kontra 60i. Spesielt på billige tv-set som utfører dårlig deinterlacing. Ironisk nok er det mange av disse som ikke er i stand til å ta imot annet enn 60i på tross av "full hd" panel.
    Men spillerene sender dette ut som 1080i@60Hz, noen deinterlacer til 1080p@60Hz.
    Jeg håper at de foretar inverse teleceine + FRC fra 1080@60i til 1080@60p. En ren deinterlace vil gi enkelt-bilder som er blendet fra forskjellige kilde-frames.
    Nå skal det kommer firmwareoppdateringer til både HD-XE1 og panasonic sin BD spiller som muliggjør 1080p@24Hz.

Disse spillerene har vel bevist at de på ingen måte "kåler til" bildet ved å sende 60i/60p bilde ut, fra 24p kilde materiale.
    Men fremdeles må du koble til en skjerm. Den ideelle måten å vise 24p innhold er ved ratene 24, 48, 72 etc fps. Alle andre rater er et kompromiss. Går du god for at alle tv-sett ute på markedet gjenkjenner 24p over 60i, utfører korrekt IVTC, og viser dette perfekt på skjermen? Jeg gjør det nemlig ikke.

Pioneer har sagt at de kan ta imot 60i, detektere evt 3:2, gjøre IVTC og 3:3 pulldown til 72fps. Jeg har ikke hørt noe fra de andre produsentene som tyder på at de vet hva dette er, i pressematerialet snakker de stort sett om 10.000:1 i dynamisk kontrast...
    Det jeg unasett vil fram til er at man taper ingen ting ved å kjøre i vs p på disse formatene, det eneste er at p sender dobbelt så mange helbilder pr. sekund enn i gjør. alle de 24 helbildene som ligger på platene vil bli vist, og så sender spilleren ut samme bildene flere ganger for å oppnå 60Hz
    Dette er telecine ja. Og det innfører ganske mange sårbare punkter hvor produsentene kan ta uheldige designvalg, eller valg som forutsetter at kilde og display er fra samme produsent.

Hvis du har sett de objektive testene av førstegenerasjons HD-DVD og BR på avsforum så vet du sikkert at man ikke kan ha noen illusjon om at hardwareprodusenter gjør alt rett.

Kort sagt så mener jeg at tv-skjermer skal være "dumme" PC-monitorer som har best mulig bildekvalitet og mest mulig fleksibel frame-rate + intern skalering til fysisk format. Dermed bør tilkoblingen mellom kilde og monitor tillate de frame-rater og oppløsninger som er relevante, og kilden bør levere et format som er vanskelig å misforstå. 1080@24p er et slikt format som desverre ikke er inkludert i HD-standarden.

-k

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller 25fps. Men HDMI kan da brukes til mye mer enn HD-DVD og BR? I mitt tilfelle skal jeg koble til en HTPC. For meg er det da en fordel at PC og skjerm snakker samme språk, slik at jeg ikke er avhengig av design-valg i tv-en for å få bra bilde.

Jeg håper at de foretar inverse teleceine + FRC fra 1080@60i til 1080@60p. En ren deinterlace vil gi enkelt-bilder som er blendet fra forskjellige kilde-frames.

Men fremdeles må du koble til en skjerm. Den ideelle måten å vise 24p innhold er ved ratene 24, 48, 72 etc fps. Alle andre rater er et kompromiss. Går du god for at alle tv-sett ute på markedet gjenkjenner 24p over 60i, utfører korrekt IVTC, og viser dette perfekt på skjermen? Jeg gjør det nemlig ikke.

Pioneer har sagt at de kan ta imot 60i, detektere evt 3:2, gjøre IVTC og 3:3 pulldown til 72fps. Jeg har ikke hørt noe fra de andre produsentene som tyder på at de vet hva dette er, i pressematerialet snakker de stort sett om 10.000:1 i dynamisk kontrast...

Dette er telecine ja. Og det innfører ganske mange sårbare punkter hvor produsentene kan ta uheldige designvalg, eller valg som forutsetter at kilde og display er fra samme produsent.

Hvis du har sett de objektive testene av førstegenerasjons HD-DVD og BR på avsforum så vet du sikkert at man ikke kan ha noen illusjon om at hardwareprodusenter gjør alt rett.

Kort sagt så mener jeg at tv-skjermer skal være "dumme" PC-monitorer som har best mulig bildekvalitet og mest mulig fleksibel frame-rate + intern skalering til fysisk format. Dermed bør tilkoblingen mellom kilde og monitor tillate de frame-rater og oppløsninger som er relevante, og kilden bør levere et format som er vanskelig å misforstå. 1080@24p er et slikt format som desverre ikke er inkludert i HD-standarden.

-k
    nå har vel denne diskusjonen dreid litt vekk fra ivs p, men greit nok
    Både BD og HD DVD lagrer med 24p, ikke 25p etter hva jeg har lest.
    25p kan støttes i fremtidige firmware oppdateringer hvis nødvendig.

Spillerene gjør selvfølelig I T.

Men alle tv apparat klarer 60hz, men ikke alle klarer 24hz.
    feks. Projectiondesign sin 1080p projektor til 150K godtar KUN 1080 60p inn, følger med en Crystalio2 for å gjøre om alle andre format riktignok.
    så jeg tror det rett og slett er 60hz som produsentene mener er tingen, ikke vet jeg hvorfor.

Er enig i at 24, 48, 72, 96hz etc er bedre enn 60, men det er da slik det er i dag.

De færreste tver har i dag noen spesielt god deinterlacing og skalering, så dette gjør i allefall pr. dags dato spillerene/videoprosessorene vesentlig bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    De færreste tver har i dag noen spesielt god deinterlacing og skalering, så dette gjør i allefall pr. dags dato spillerene/videoprosessorene vesentlig bedre.
    nok en grunn til å unngå tv-er som støtter bare 1080@60i og som har obligatorisk overscan (= skalering).

-k

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •