Akkurat hva gjør en scaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg leste en test av en scaler, og jeg synes det virker som en meget spennende sak, men er i tvil om hvordan den fungerer og hva den gjør.
    Kan jeg bruke en slik til min PANASONIC TH42PA30?
    Isåfall, hvilken?
    Min plasma tar ikke HDTV, vil det være et problem?
    Dette har jeg utrolig lyst til å lære mere om, siden jeg er meget interessert i å optimalisere bildet på TV-en.

Edit:
    Hva menes med dette?
    "DVDO HD oppskalerer standard definert video fra din DVD-avspiller, video, satelitt-receiver eller annen kilde til ekte HD oppløsning helt opp til 1080p!"
    Må TV-en kunne ta HDTV for at den skal kunne gjøre dette?

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En scaler kan øke oppløsningen på en kilde, slik at du feks kan kjøre 1080p på projecotren din, selvom kilden gir deg lavere oppløsning.

Det er derimot viktig at scaleren gjør dette på en skikkelig måte, og dvdo er veldig bra sådann. Den kan jo også gi deg tilnærmet hvilken oppløsning du mått ønske.

Om din skjerm ikke er hd klar kan scaleren også øke/redusere oppløsningen på signalet slik at det passer din skjerm på best mulig måte. Scaler fra dvdo har også et vell av tilkoblinger for dette.

Du må ikke ha en hd klar tv for at scaleren skal gjøre jobben, men er jo liten vits i å skalere signalet til en oppløsning din skjerm ikke er kompatibel med. Hvis det skjer vil skjermen omforme signalet på nytt, og mest sansynlig er scaleren i dvdo bedre enn scaleren på tv-apparatet ditt. Mao, unødvendig!

Men en scaler kan gi deg bedre bilde, da den vil opptamalisere signalet for din skjerm

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare understreke det Moho sier at det ikke er noen vits i å øke oppløsningen (skalere opp bildet) hvis ikke panelet i plasma/lcd/dlp fremviseren er hd (720p eller 1080p). Ditt panel har vel hvis jeg ikke husker feil 480p oppløsning. Dermed må bildet skaleres ned for å kunne se pal materiale. Dermed kan scaler være en god idè, men siden disse er fryktelig dyre så ville jeg prøvd en først for å se om den gjør en vesentlig bedre jobb enn den innebygde scaleren i skjermen din.

Lykke til

Mvh

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hjalp meg å få et bedre innblikk i hva en scaler gjør, takker så meget for deres svar.

Etter hva jeg kan se, så passer ikke DVDO for min TV, dvs. den har hverken Scart eller Komponent-utgang. Jeg har sett at Cinemateq Picture Optimizer Plus II har det, og jeg får prøve å få tak i en slik for prøve. Tror nok det kan by på problemer, siden jeg akkurat har flyttet til Stockholm, og ikke akkurat har løpt ned hi-fi-butikkene her.

TV-en min har 480p oppløsning, det stemmer.

Utifra det jeg leste i testen(Hemmabio Nr.1-2 Februari 2005) ser det ut til at den gjør store forbedringer med bildet (Når de brukte en Yamaha S550 DVD-spiller ansluttet via komponent til en Sim2-prosjektor med DVI/HDMI, fikk de bedre bilde enn med progressive komponent fra Denon DVD-A11 til Sim2-prosjektoren. Når de brukte DVI og oppskalte bildet i 720p fra Denon-spilleren, hadde Denon et overtak.)
    Nå var jo denne testen gjort med prosjektor, så det sier kanskje ikke så mye angående min plasma?

Er det vesentlig forskjell er jeg villig til å investere i en slik. Jeg kommer uansett til å bytte ut Panasonic'en med en 50" som er "HDTV Ready" en gang i fremtiden.

Problemet er jo å punge ut med 15.000 uten å vite hvordan resultatet blir.
    Jeg hadde håpet at kanskje noen her hadde prøvet en slik på plasma, slik at jeg kunne vite hvor om det i det hele tatt lønner seg.

Jeg har veeldig lyst på en slik, for å si det mildt.
    Har man først investert i en slik dyr, bra TV, synes jeg man skal sørge for å få det maksimale ut av den.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt feil å kalle disse "boksene" for scalere, for de gjør jo så mye mer enn det. De-interlacing er også en vesentlig del av bildeprosesseringen, i likhet med støyreduksjon. Kall det heller en bildeprosessor, for det er det det er. Jeg kan garantere deg at begge de prosessorene du refererer til vil rydde skikkelig opp i TV-bildet ditt, for den interne bildeprosesseringen i TV'n er ikke mye å rope hurra for. Jeg har selv testet DVDO iScanHD+ på en Pioneer plasma til 70 tusen, og ble sjokkert over hvor dårlig bildebehandlig Pioneer hadde montert inn i den dyre TV'n. Jeg har faktisk tilgode å se en eneste plasmaskjerm med tilnærmet god intern bildebehandlig. Du vil helt sikkert oppnå mer med en god bildeprosessor, enn å oppgradere til TV med høyere oppløsning (med mindre du kjøper bildeprosessor til den også da).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooh! Låter spennende! Jeg tror nok jeg investerer i en slik hvis den gjør så mye som du sier. Jeg regner med den fungerer på en eventuell ny TV også, hvis jeg en gang skulle kjøpe det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør den sikkert. Jeg så imidlertid at det ble nevnt skalering til 1080p i sammenheng med DVDO iScan tidligere i denne tråden. Vær oppmerksom på at det finnes svært få bildeprosessorer som klarer dette på en skikkelig måte, og DVDO er ikke en av dem. iScan HD+ støtter vel ikke 1080p i det hele tatt, og ikke kan den krysskonvertere HD-formater heller (f.eks gjøre 1080i til 720p). Da er Lumagen VisionPro HDP eller Algolito DragonFly mer attraktive.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal selv kjøpe en lumagen vision hdpro til min plasma. Så jeg skal komme tilbake med tilbakemeldinger når jeg får den og får den satt opp. Blir ikke før etter sommeren.

Jeg vil anbefalle deg og se på www.avforms.com på plamsa forumet. Står veldig mye om scalere der om du kjør et søk. Du kan og se her http://www.convergent-av.co.uk/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •