wow-opplevelse på sony service-senteret på alnabru

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

wow-opplevelse på sony service-senteret på alnabru

Jeg var tilfeldigvis innom der og så et bilde som totalt vrengte min oppfatning av hva som går an.

Det viste seg å være en Sony HD-kompatibel (1366x768) plasmaskjerm koblet til en Sony blue-ray spiller som spilte noe som så ut som en demo-disk. Jeg fikk ikke spurt om dette var ekte blue-ray video -> HDMI -> plasma, eller om det bare var veldig bra dvd.

Jeg har aldri sett noe som var så skarpt og kontrastfyllt. Jeg skal ærlig innrømme at jeg leser mer om high-end video enn jeg faktisk ser, men jeg har sett mye på en Sony 36" crt-tv som ikke kan sammenligne seg med dette.

Ved å gå kloss innpå kunne jeg se kompresjonsartifakter rundt kanter. Men på mer enn 1m avstand var det vanvittig mye sylskarpe detaljer og kontrast. Det er mulig de hadde vært litt trigger-happy med sharpness, men uansett...

Noen som vil kommentere dette?

K

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På CC-vest har de også BLU-RAY. Jeg også synes kvalitetsforskjellen fra DVD er sykt. Det var kjempenedtur å komme hjem etterpå.

Skulle ønske at blu-ray og HDTV kom morgen......

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: wow-opplevelse på sony service-senteret på alnabru

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ved å gå kloss innpå kunne jeg se kompresjonsartifakter rundt kanter. Men på mer enn 1m avstand var det vanvittig mye sylskarpe detaljer og kontrast. Det er mulig de hadde vært litt trigger-happy med sharpness, men uansett...

Noen som vil kommentere dette?

K
    Er du sikker på at det var plasma. De har pleid å kjøre det på LCD-skjerm.

Uansett det du så av artifakter kan nok ikke tillegges kilden, men helt sikkert skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen flatscreens(utenom noen svært få) har hverken oppløsning eller de-interlacing-chiper som hånterer 1080i ordentelig. De fleste gjør faktisk en svært dårlig jobb med 1080i signaler. Plasmaer skaper også litt aliaseringers-artifakter selv også.

Kretser og software til å håndtere 1080i er på vei, slik at det vil ordne seg iløpet av ett par års tid - tidsnok til BluRay kommer. Så jeg ville nok vente å kjøpe en dyr flatscreen til kan håndtere alle typer ordentelig.

Men det ser jo flott ut selvom skjermen voldtar signalet, så folk lar seg imponere uten at de er klar over hvor dårlig den egentelig håndterer signalet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bestemt at dette var en plasma.

Artefaktene jeg så var av type
    a) "levende bakgrunn" - typisk busker med veldig mye høyfrekvent informasjon som ser ut til å bevege seg når kameraet står stille
    b) aliasing rundt høye kontraster

Min umiddelbare tanke var at blue-ray spilleren hadde to versjoner av demo-platen (720p og 1080i) slik at butikken kan velge den som passer for skjermen. I såfall kan denne skjermen vise 720p uten scaling eller noe som helst, bare rådata fra platen. Dette er jo en elegant måte å vise kunder det beste man kan oppnå.

Såvidt jeg vet bruker blue-ray fremdeles MPEG2 koding, og som sådan er den utsatt for akkurat de samme problemene som dvd, forskjellen er bare at datarate og oppløsning er høyere.

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bestemt at dette var en plasma.

Artefaktene jeg så var av type
    a) "levende bakgrunn" - typisk busker med veldig mye høyfrekvent informasjon som ser ut til å bevege seg når kameraet står stille
    b) aliasing rundt høye kontraster

Min umiddelbare tanke var at blue-ray spilleren hadde to versjoner av demo-platen (720p og 1080i) slik at butikken kan velge den som passer for skjermen. I såfall kan denne skjermen vise 720p uten scaling eller noe som helst, bare rådata fra platen. Dette er jo en elegant måte å vise kunder det beste man kan oppnå.

Såvidt jeg vet bruker blue-ray fremdeles MPEG2 koding, og som sådan er den utsatt for akkurat de samme problemene som dvd, forskjellen er bare at datarate og oppløsning er høyere.

mvh
    Knut Inge
    Japan er utelukkende 1080i territorium. Har ikke sett noe BlueRay-plater med 720p ennå. De fleste kanaler i verden bruker 1080i, derfor blir stort sett alt materiale tatt opp i 1080p24/25/30fs som deretter gjøres om til 1080i.

Har tonnevis av HD-materiale og 1080i og 720p materiale ser 100% strøkent ut på projectorer som takler å vise kildemateriale uten å introdusere artifakter. Det du beskriver introduseres med intern behandling og selve begrensningen i selve plasma-teknologien.

Dtheater med 28.8Mbs MPEG2-HiLevel datastrøm(samme som BlueRay kan levere) er helt uten noen form komprimerings-artifakter(bekreftet fra uttalige kilder), mens data-strømmer fra diverse HD-kabel-sendinger i området 12-15Mbs kan introdusere litt av typiske MPEG-artifakter.

Har fortsatt ikke sett noen av disse nye høy-effektive codecene levere like gode bilder som MPEG2 med 28.8Mbs.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant.

Så konsensus er at HD over MPEG2 ikke gir observerbare artefakter for bitrater rundt 30 Mb/s, mens noe kan observeres rundt 12-15 Mbps. Og du har ikke sett MPEG4 med like bra bilde som MPEG2@28.8. Hvilken bitrate snakker vi da om for MPEG4?

Jeg synes det er interessant hvis flatskjermer (plasma og/eller lcd) introduserer forskjellig signalbehandling fra projektorer (lcd og/eller dlp). Spesielt siden alle disse er tekonlogier som har diskrete pixler med subpixler for farge (lcd/plasma) eller tids-multiplexing av farge (dlp).

Å skalere 720p til 1080p eller motsatt er i prinsippet ikke ideelt og kan medføre artefakter sammenlignet med å konvertere direkte fra kilde med høy oppløsning, evt analog film. Jeg forutsetter at tilsvarende teknologi kan/bør brukes i flatskjermer kontra projektorer for å spre et gitt antall kilde-pixler ut over et annet antall display-pixler. Hva er det da som gjør at man får "digitale" artefakter i plasma og ikke projektorer?

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant.

Så konsensus er at HD over MPEG2 ikke gir observerbare artefakter for bitrater rundt 30 Mb/s, mens noe kan observeres rundt 12-15 Mbps. Og du har ikke sett MPEG4 med like bra bilde som MPEG2@28.8. Hvilken bitrate snakker vi da om for MPEG4?

Jeg synes det er interessant hvis flatskjermer (plasma og/eller lcd) introduserer forskjellig signalbehandling fra projektorer (lcd og/eller dlp). Spesielt siden alle disse er tekonlogier som har diskrete pixler med subpixler for farge (lcd/plasma) eller tids-multiplexing av farge (dlp).

Å skalere 720p til 1080p eller motsatt er i prinsippet ikke ideelt og kan medføre artefakter sammenlignet med å konvertere direkte fra kilde med høy oppløsning, evt analog film. Jeg forutsetter at tilsvarende teknologi kan/bør brukes i flatskjermer kontra projektorer for å spre et gitt antall kilde-pixler ut over et annet antall display-pixler. Hva er det da som gjør at man får "digitale" artefakter i plasma og ikke projektorer?

mvh
    Knut
    Stort sett alle flatscreens og lcd/dlp-projectorer har noe intern behandling selv om de blir foret med native-oppløsning. De er også alle fixed-resolution med separate pixeler som både er positiv og negativt. Positivt i at de skaper ett inntrykk av ett veldig skarpt bilde(som de fleste foretrekker selvom det ikke alltid skal være slik), men det skaper også aliaserings-efffekter da detaljer flytter seg frem og tilbake fra pixel til pixel.

Det eneste displayet som du kan vurdere hvordan det opprinnelige kilden ser ut på er f.eks. de aller beste 9" EMF crt projectorer som f.eks. Barco 909/Cine9 og Sony G90(vet at ikke det er særlig sannsynligvis), men har man sett HD 28.8Mbs på noe slikt, så er det ganske åpenbart en del av artefaktene som introdusert med andre display-teknologier.

Å skalere uten å introdusere artefakter er ikke noe problem, men de allerfleste flatscreens har elendig intern-skalering. Når det gjelder lcd/dlp-projectorer så har de stort sett mye bedre skalering, ihvertfall for SD, men fortsatt ganske elendig skalering for HD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •