DVI eller HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI eller HDMI?

Er det noen som har testet eventuelle kvalitetsforskjeller på disse to kontaktene?

Hvis du har en DVD spiller med både DVI og HDMI kontakt, er det da noe poeng i å kjøpe HDMI til DVI kabel hvis mottakeren kun har DVI?

Eller motsatt, hvis mottakeren har både DVI og HDMI konakt, men DVD spilleren har kun DVI.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring; nei det er ikke nødvendig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien er jo videodelen i HDMI identisk med DVI. I praksis har det vist seg at de i hvertfall kan skille seg i sendestyrke.
    Om det er kvalitetsforskjeller på de to vil nok variere med hvordan produsenten prioriterer. Hva slags komponenter som velges i de forskjellige signalbanene.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DVI eller HDMI?

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Er det noen som har testet eventuelle kvalitetsforskjeller på disse to kontaktene?

Hvis du har en DVD spiller med både DVI og HDMI kontakt, er det da noe poeng i å kjøpe HDMI til DVI kabel hvis mottakeren kun har DVI?

Eller motsatt, hvis mottakeren har både DVI og HDMI konakt, men DVD spilleren har kun DVI.
    Min erfaring er også niei her. Så lenge det er bildet du der "ute etter", har jeg faktisk hatt bedre erfaringer (les mindre bugs) med DVI enn HDMI.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet flere har opplevd det samme som deg Anfield. For eksempel Denon DVD-2910 har faktisk lavere signalstyrke ut på HDMI utgangen enn på DVI utgangen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    I teorien er jo videodelen i HDMI identisk med DVI. I praksis har det vist seg at de i hvertfall kan skille seg i sendestyrke.
    Om det er kvalitetsforskjeller på de to vil nok variere med hvordan produsenten prioriterer. Hva slags komponenter som velges i de forskjellige signalbanene.
    Jeg har også hørt at HDMI har sterkere signalstyrke enn DVI.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge mottaker eller sender er dvi,vil alltid signalet bli transportert som dvi.Spesifikasjonene til dvi/hdmi er forskjellige,begge kan sende/motta 8bits rgb,men der stopper også likheten.Hdmi har mulighet for mye større båndbredde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Hdmi har mulighet for mye større båndbredde.
    Og må vel nødvendigvis være mye bedre pga det? Har man valget, må det vel være en fordel å velge HDMI.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt,har man valget, altså hdmi til hdmi er dette å foretrekke.Hdmi kan sende helt opp til 12bit ycbcr,noe som kan bli benyttet i nye formater eks.vis hd-dvd/ blue-ray.Når det gjelder dagens dvd format og spillere er Denon`s dvd-a1xv ett godt eksempel på hva fordelene med hdmi er.
    1. 10-bit REALTA Video Processor fra Silicon Optix
    2. 10-bit Denon Pixel Image Correction (DPIC)
    3. 10-bit DVDO Scaler fra Anchor Bay Technologies
    4. 10-bit ycbcr output via hdmi

All denne 10-bit`s prosesseringen er selvfølgelig en fordel kontra 8bit,ikke bare fordi det er flere bit`s men også fordi avrundings feil forekommer sjeldnere kontra 8bit,er på en måte større takhøyde på 10bit.
    Hdmi har også den fordelen å kunne sende ycbcr.A1xv kan altså sende 10bit ycbcr via hdmi.

Alle disse tingene er flaskehalser for dvi grensesnittet.Som kun begrenser seg til 8 bit rgb.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom det er så mye dårligere kan jeg ikke skjønne annet enn at DVI, som egentlig bare er en gammel datastandard, blir faset ut temmelig kjapt til fordel for HDMI

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men da lurer jeg på en annen ting. blir det no stor forskjell å sende lyd signalet gjennom hdmi kontra og sende det optisk eller via coax?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    men da lurer jeg på en annen ting. blir det no stor forskjell å sende lyd signalet gjennom hdmi kontra og sende det optisk eller via coax?
    De fleste påstår faktisk at analoge signalkabler ofte er best, bedre enn både coax, optisk, i-link, hdmi og denonlink.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    De fleste påstår faktisk at analoge signalkabler ofte er best, bedre enn både coax, optisk, i-link, hdmi og denonlink.
    ja, kanskje det, min erfaring er ihvertfall motsatt hittil.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig kvalitetsforskjellen er større på analoge enn digitale kabler, for som det blir sagt her: de digitale skal bare overføre 0'er og 1-tall. Dersom du ikke har hatt noen skikkelig analoge kabler kan jo det være årsaken..men så har det jo med matching av utstyr å gjøre også da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satser heller på en dyr forsterker og billige signalkilder. Så er det bare å overføre alt digitalt uten hørbart tap og med god lyd.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andreas lie:men da lurer jeg på en annen ting. blir det no stor forskjell å sende lyd signalet gjennom hdmi kontra og sende det optisk eller via coax?

På lydsiden er også hdmi overlegent,er ikke noe annet grensesnitt som har mulighet for 8 kanaler i 192khz 24-bit lyd.Og selvfølgelig samtidig overføre bilde delen.I dag kan hdmi overføre de mest brukte lydstandardene untatt SACD,men det er antagelig bare tidsspørsmål før den licensavtalen også er i boks.For hdmi er nok fremtiden,en type kabel/grensesnitt for all audio/video.

Har ikke hørt mye lyd via hdmi,så direkte samenligning med andre grensesnitt skal jeg ikke utale meg om.Er jo ikke masse produkter i dag som støtter hdmi fult ut,men det kommer.Teoretisk sett er spekken til hdmi god nok til å vare langt inn i fremtiden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Korrekt,har man valget, altså hdmi til hdmi er dette å foretrekke.Hdmi kan sende helt opp til 12bit ycbcr,noe som kan bli benyttet i nye formater eks.vis hd-dvd/ blue-ray.Når det gjelder dagens dvd format og spillere er Denon`s dvd-a1xv ett godt eksempel på hva fordelene med hdmi er.
    1. 10-bit REALTA Video Processor fra Silicon Optix
    2. 10-bit Denon Pixel Image Correction (DPIC)
    3. 10-bit DVDO Scaler fra Anchor Bay Technologies
    4. 10-bit ycbcr output via hdmi

All denne 10-bit`s prosesseringen er selvfølgelig en fordel kontra 8bit,ikke bare fordi det er flere bit`s men også fordi avrundings feil forekommer sjeldnere kontra 8bit,er på en måte større takhøyde på 10bit.
    Hdmi har også den fordelen å kunne sende ycbcr.A1xv kan altså sende 10bit ycbcr via hdmi.

Alle disse tingene er flaskehalser for dvi grensesnittet.Som kun begrenser seg til 8 bit rgb.
    Høres fint ut dette, men hvor mange av dagens projektorer har dette noen som helst betydnig på? Jeg har testet et lite knippe projektorer på min A1XV til nå, og det suverent beste bildet (også med tanke på fargeoppløsning) gir Action. Denne har som du sikkert vet kun DVI inngang.
    Mulig HDMI på fremtidens projektorer har en nytteverdi, men på dagens modeller ser du ikke forskjell på 8 bit DVI og "12 bit" HDMI. Det er tydeligvis ikke samsvar mellom teori og praksis (enda).

En annen ting; finnes det en eneste seriøs bildeprosessor på markedet med HDMI. Alle de jeg har testet så langt har kun DVI, men jeg kan love deg at for eksempel Lumagen VisionPro HDP leverer bilder du skjelden (eller aldri) ser maken til.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig kvalitetsforskjellen er større på analoge enn digitale kabler, for som det blir sagt her: de digitale skal bare overføre 0'er og 1-tall. Dersom du ikke har hatt noen skikkelig analoge kabler kan jo det være årsaken..men så har det jo med matching av utstyr å gjøre også da
    ja jeg er enig i at kvalitetsforskjellen er større på analoge enn på digitale. (untatt når det kommer til digitalt over lange strekk i noen tilfeller da) Bare for å si det så brukte jeg phonokabler til 600 og de er på en meter. Coaxen var den billigste jeg fant på space world og det var vel ca 300. men men. Gleder meg uansett om 2 uker for da skal jeg teste maaasse nye lekre kabler. alt fra 100 til 2000kr klassen. da får vi se hva som er best.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DU får komme tilbake med fyldig rapport

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DU får komme tilbake med fyldig rapport
    det vet jeg ikke om jeg får lov til, for da blir det tatt som reklame.. får høre om dvd og hjemmekino vil teste dem.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •