Blu-ray holder ikke mål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu-ray holder ikke mål.

HD-DVDer har begrenset varighet, filmene flasser av etter et par år...

http://forbruker.no/pengenedine/data...cle1032788.ece

Gisle Hannemyr pleier å vite hva han snakker om...

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ingen bombe det der.... :evil:

Bare så synd han sikkert har rett, og vi hiver oss på og handler :shock:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker jeg venter og ser jeg, istedet for å sitte og spekulere og ta problemene på forhånd. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stor respekt for internett-guru Gisle Hannemyr, men synes den artikkelen der var særdeles spekulativ og innehold så å si ingen fakta. Jeg velger i stedet å se hvordan ting blir..

Et poeng som kom fram var uansett behovet for et medium uten brukersperrer, selv om det er en utopiforestilling.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det viser seg å stemme så har elektronikk bransjen et forklaringsproblem.
    Elektronikk produsentene, som ofte også står bak film og plateselskap.
    Legger etter min mening selv opp til mye av piratkopieringen som foregår.
    De (elektronikk bransjen) har selv åverøst oss med ny teknologi som er veldig utsatt for slitasjeskader. I tillegg dytter de på oss CD, DVD/RW og MP3 spillere som ikke kan tolkes på en annen måte enn at produsentene ønsker at vi skal bruke disse teknologiene. Personlig har jeg faktisk aldrig lastet ned spill, musikk, film eller programvare. Jeg har ikke noe problem med at mine favoritt artister tjener penger på meg, musikken deres har gitt meg mye...
    Men at jeg skal måtte kjøpe den samme cd eller dvd`en flere ganger fordi det er et skrøpelig medie eller fordi jeg ikke kan overføre sanger jeg har betalt for fra cd til f.eks MP3 er en logikk som kun revisorene i de store selskapene ser.
    Det er egentlig litt synd at artistene selv ikke er mere aktive i denne "striden" De må da selv se at den usakelige håndteringen av åndsverksloven er med på å gjøre artistens intektsgrunnlag mindre og ikke større slik de store plate/filmselskapene tror.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg har hørt den samme historien mange ganger før. Ca hver gang det har kommet noe "nytt". Min første cd plate skulle ha tatt kvelden for mange år siden, men den spiller som bare det. Har vel noen gamle kassetter liggende og slenge i boden. Virker de og. For ikke og snakke om DVD, videokasetter osv. Akk ja ingenting var/er som ei god gammal vinylplate :?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, jeg er enig med deg. Men når det gjelder Gisle så kjenner jeg litt til ham fra før, og han pleier å ha fornuftige prediksjoner om framtiden, men nå vet jo ikke jeg om det kan være journalisten som har skrotet det til med sensasjonsskrivelyst da.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    - Alle de nye teknologiene som kommer vil ha kopisperrer. Kopisperren vil i den nye DVD-standarden fungere slik at du ikke får tatt sikkerhetskopier av filmene, sier han.
    Det er for dumt å komme med påstand om at det vil komme kopisperrer som ikke lar deg ta backup.
    Vi vet jo alle at kopisperrer og bryting av slike er en evig katt og mus jakt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    - Alle de nye teknologiene som kommer vil ha kopisperrer. Kopisperren vil i den nye DVD-standarden fungere slik at du ikke får tatt sikkerhetskopier av filmene, sier han.
    Det er for dumt å komme med påstand om at det vil komme kopisperrer som ikke lar deg ta backup.
    Vi vet jo alle at kopisperrer og bryting av slike er en evig katt og mus jakt.
    At alle vet det er jo ikke sant.
    Jeg, selv om jeg jobber i et IT-miljø, vet ikke (kanskje burde jeg vite noe slikt) hvordan jeg tar "backup" av DVD-ene mine. Langt mindre tror jeg tante Olga vet det...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takke seg til DVD-samlingen sier jeg bare 8)

Mange ganger tykkere plastlag enn dette nymotens tullballet har..

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi kommer til å se det samme skje med HD-dvd/Blueray som skjedde med SACD/DVD-audio.

Når de høyoppløselige lydformatene kom, gikk folk motsatt vei, de begynte å laste ned mp3 gratis fra nettet istedet. Selv om det innbar dårligere kvalitet! Hvorfor? Fordi det var gratis, tok lite plass, praktisk osv.

høyoppløselig video? Folk flest driter i det, og laster ned filmene gratis fra nettet i dvd kvalitet istedet. Det skjer allerede, og kommer bare til å fortsette etter at hddvd og blueray har gjort sitt inntog.

Når sacd og dvd-audio kom, jublet hifi frikene og kjøpte spillere og plater, resten av folket gav blaffen å kjøpte mp3 spillere. Det samme skjer for hd video. Dette er formatet for oss som er ekstra interessert. Jeg vet at mine foreldre og kompiser som ikke har samme interessen som meg gir TOTALT blaffen i hd tv.

Hva er status for hdlyd idag? Hvis folk skal kjøpe musikk på plate, så kjøper de til nød CD. Det er uaktuelt for de fleste å bla opp ekstra kr for en plate med bedre lyd, for "mp3 er gratis og høres like bra ut"

If it ain't broke, don't fix it....

Selv sikler jeg etter hd panel fra panasonic, og vil kjøpe i øyblikket prisen blir riktig for meg...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Hva er status for hdlyd idag? Hvis folk skal kjøpe musikk på plate, så kjøper de til nød CD. Det er uaktuelt for de fleste å bla opp ekstra kr for en plate med bedre lyd, for "mp3 er gratis og høres like bra ut"
    Jeg vet ikke helt jeg. Selv har jeg aldri kjøpt så mye "plastikk" som jeg gjør nå. Noe av grunnen til det kan være at teknikken gjør det mulig å høre på rimelig ukjente artisker på nettet og deretter bestille CD-en.
    Men så er jeg vel kanskje i kategorien "freak" også da... :?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    høyoppløselig video? Folk flest driter i det, og laster ned filmene gratis fra nettet i dvd kvalitet istedet. Det skjer allerede, og kommer bare til å fortsette etter at hddvd og blueray har gjort sitt inntog.

Jeg vet at mine foreldre og kompiser som ikke har samme interessen som meg gir TOTALT blaffen i hd tv.

Jeg forstår hvor du vil hen, men jeg er ikke helt enig.
    Da HD ble tilgjengelig i USA var interessen en god del høyere enn først forventet. Særlig sportsfolket lot/lar seg rive med, og med Fotball VM 2006 i potensielt HD her hjemme kan det være en brekkstang for å få igang entusiasmen.
    Når folk først har fått HD-Display i hus i form av LCD, Plasma eller projektor så tror jeg de ønsker å få et godt bilde ut av det. Da stapper man ikke inn vhs-kassetten, og er jeg er usikker på om dvd-platen er god nok når de har sett tv-sendingen i HD.

Jeg har også en teori om at "folk flest" lettere legger merke til og lar seg engasjere av bilde foran lyd.
    Er enig med deg om mp3 vs sacd. Mange er fornøyd med en radio, og gjerne tv også i mono.
    Men mange ganger har jeg hørt bestemødre, mor, tanter og andre ellers uengasjerte hifi-folk kommentere "Jøss så flott bildet var på den nye tv-en din!".
    Selv min mor på 60 lar seg imponere og bemerke et godt tv-bilde, og derfor tror jeg det blir lettere å selge et godt bilde enn det er å selge god lyd.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi kommer til å se det samme skje med HD-dvd/Blueray som skjedde med SACD/DVD-audio.

Når de høyoppløselige lydformatene kom, gikk folk motsatt vei, de begynte å laste ned mp3 gratis fra nettet istedet. Selv om det innbar dårligere kvalitet! Hvorfor? Fordi det var gratis, tok lite plass, praktisk osv.

Når sacd og dvd-audio kom, jublet hifi frikene og kjøpte spillere og plater, resten av folket gav blaffen å kjøpte mp3 spillere. Det samme skjer for hd video. Dette er formatet for oss som er ekstra interessert. Jeg vet at mine foreldre og kompiser som ikke har samme interessen som meg gir TOTALT blaffen i hd tv.

If it ain't broke, don't fix it....

Selv sikler jeg etter hd panel fra panasonic, og vil kjøpe i øyblikket prisen blir riktig for meg...
    Amen! Vel talt! Er imidlertid litt enig i at godt bilde sannsynligvis selger bedre enn god lyd.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ti år sitter vi med hd-dvd og sier at vi ikke tror at xyz kommer til å slå an :wink:
    Jeg tror som nenvt i andre kategorier at hvis man får et sikrere format en dvd så vil bransjen pushe dette produktet for alt det er verdt. Så om 7-10 år selges det kun hd-dvd/blåstråle på Rema/Rimi til 500kr og muligens også hd plasma til 5k. (Det er jo lov å være optimist). Det er selvfølgelig klin umulig å vite om dette blir sannhet, men jeg tror filmbransjen selv er klar for å få høyere kvalitet på filmmaterialet og sikrere format (unngå kopiering) det kan være jokeren. (Ikke alle er interessert i å laste ned 25gb).

Mvh

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde være enkelt å fikse: Vask plata i Head & Shoulders! :twisted: Men der Hannemyr iallfall tar feil er at kopieringsbeskyttelsen vil hindre sikkerhetskopier. Det varer ikke lang tid før den er knekt. Det har skjedd på absolutt alle forsøk på kopieringsbeskyttelse før, så det vil skje igjen.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - De nye DVD-platene vil sannsynligvis ha kortere levetid enn dagens DVD'er og CD'er. Det skyldes at datamengden vil være pakket mye tettere enn i dag. Dermed vil aluminiumslagene hvor dataene ligger etterhvert begynne å disintegrere. De vil flasse av, sier Hannemyr til Aftenposten Forbruker.
    Materialteknologi tror jeg ikke er et av Hannemyrs spesialområder, men det kan jo hende han har lest et eller annet. Jeg påberoper meg også derfor retten til å gjette på at Blue-ray folkene har funnet en måte å løse dette problemet på. Oksidasjon av aluminiumssjiktet kan bremses ved f.eks. å redusere mengen oxygen som diffunderer gjennom plastsjiktet. Hvis jeg ikke tar helt feil er plastsjiktet tynnere på blue-ray sammenliknet med DVD. Det er derfor helt logisk det Hannemyr uttaler til Aftenposten. Men likevel - jeg velger å tro på Blue-ray inntill det motsatte er bevist.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier seg selv at DVDen har bedre holdbarhet med flere ganger så tykt plastlag!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bare noen få vekttall innen materialteknologi, men heller ikke jeg skjønner hvorfor dette sier seg selv. Kunne du forklart dette nærmere a|ex?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gisle har kun prøvd å argumentere for at man burde få lov å kopiere software man kjøper. Han har sikkert sagt en antagelse om Blu-ray/HD-DVD i en bisetning og så har journalisten bitt tak i den.

Blu-ray som opptaksmedium har forøvrig vært i salg i Japan siden sommeren 2003...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •