Blu-ray holder ikke mål. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skulle ønske at de neste lagringsmediet for lyd og bilde, ikke hadde bevegelige deler i det hele tatt, men heller besto av en robust minneteknologi, som tok tok liten plass, og som bare ble tilkobblet en databuss på en avspillings enhet.
    Hvor er sjarmen med noe sånt? :wink: De fleste liker å ha noe håndfast å ha stående i hylla
    Minnekort er da like håndfast som en optisk disc.
    Jeg ser for meg hele film-samlingen på smart-kort, eller lignende, i flotte etuier. Jeg er helt overbevist om at vi kommer dit, men ikke i denne omgang.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe snakk om priser tidligere i tråden.
    Paramount sier at prisen på hd-dvd skal ligge på rundt US $19-$29. Eller rundt 200kr.

Når det gjelder hvor lang tid det tar før produktet kommer i alle hjem finnes det markedsføringsteori for slikt. Siden det er 5 år siden jeg hadde mf så kan det være jeg glemmer et steg eller to. Produktets livssyklus:
    [Utvikling] HD-dvd/Blue ray i dag
    Innovatører: dvs noen her inne kjøper produktene men ganske få.
    Tidlig majoritet: En større andel kjøper, aksept for produktet
    Sen majoritet: De fleste har nå dvd spiller
    Etternølere: Folk som ikke kjøpt dvd-spiller enda, som muligens kjøper snart.

Nå er det slik at man kan være innovatør på et slags produkter og etternølere på andre produkter.

Når det gjelder formatkrigen så kan det også forklares utifra spillteori (utviklet av Nash): Det beste for begge parter summert er hvis de samarbeider. Da vil begge få like inntekter fra hd produkter. Men hvis de kriger så har de muligheten for å få all fortjenesten selv og kun en liten del går til konkurrenten. Dermed vil man som regel ikke oppnå pareto optimal løsning, hvis ikke partene er innstilt og disiplinerte nok til å innse at optimal løsning er å samarbeide 8)

Mvh

Mvh

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir jo litt feil å si at "det kommer jo ett nytt format hvert andre år" o.l.
    og sammenlikne det med å gå fra vhs til dvd.
    det at vi går fra dvd til hd-dvd\BD er jo ikke poenget. men at vi går fra pal til hd! pal har vi hatt siden 1967 og det er en stund!
    hadde dvd platene vert store nok hadde vi ikke trengt hd-dvd\BD...

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror nok dvd-en har nådd så langt som den kan nå. Foreldrene mine holder på å kjøpe seg spiller...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt kul tråd dette. tre sider om blue-ray som ikke holder mål. rekk opp hånda alle som har testet ut en blue-ray disk og har den tilstrekkelige tekniske kompetansen til å mene at det ikke holder mål :wink:
    var det ikke noen som sa at cd'ene ville råtne i løpet av ti år også?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    litt kul tråd dette. tre sider om blue-ray som ikke holder mål. rekk opp hånda alle som har testet ut en blue-ray disk og har den tilstrekkelige tekniske kompetansen til å mene at det ikke holder mål :wink:
    Jeg er helt enig! Dette er et en håpløs diskusjon.
    Ble det ikke sagt at CD'ene ville ha en levetid på 7 år på begynnelsen av 80-tallet, da? Mine første CD'er spiller like fint den dag i dag, drøyt 20 år senere (huff som tiden flyr... ).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flyttet ut deler av tråden som omhandlet audio, og laget en ny tråd HER

(Ellers er noen innlegg og kommentarer agn. avsporing slettet.)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Jeg er helt enig! Dette er et en håpløs diskusjon.
    Ble det ikke sagt at CD'ene ville ha en levetid på 7 år på begynnelsen av 80-tallet, da? Mine første CD'er spiller like fint den dag i dag, drøyt 20 år senere (huff som tiden flyr... ).
    Når det gjelder Blu-ray teknologien, om den er bra nokk eller ikke , så må man selfølgelig prøve dette ut i praksis først, det er vel ingen som har diskutert temaet her serlig uenige om tror jeg.

Etter rundt regnet 20 års erfaring nettop fra optiske lagrings medier (som man ikke hadde på midten av 80 tallet), som audio cd medier avlest med en laser pickup med bølgelengde 780 nm og rundt 8 år med DVD medier hvor man bruker en rød laser med 650 nm bølgelengde, kan man vel foreta mer eller mindre kvalifiserte betrakninger og gjetninger, om hva som blir fordeler, ulemper og eventuelle problemer med Blu-ray teknologien med en 405 nm blålaser.

Fra de tekniske spesifikasjonene som er tilgjengelig ellers for teknologien kan man jo sette seg litt inn i prinsippet og virkemåten, uten en gang å ha tatt på eller brukt en Blu-ray spiller, det blir nok ikke en like bra diskusjon, som om man hadde brukt blu-ray spilleren et år eller to, men det må da være lov å diskutere teknologier på prinsipp nivå også, selv om ikke spørsmålene om produktet holder mål blir helt riktig å svare helt konktret på..... Når det gjelder bildekvalitet osv, i forhold til dagens DVD i PAL eller NTSC, er det vel liten tvil om at blu-ray vil få frem wow faktoren betraktelig, når man endelig kan få utnyttet uskalert 1:1 bildeoppløsningen på nyere skjerm teknologier, for ikke å snakke om ekte uskalert HD materiale inn på en CRT-projektor......

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •