Blu-ray holder ikke mål. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det nye beskyttelses laget til BL skal være 4 ganger så motstandsdyktig som dagens DVD plater i følge Sony.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk beregnet levetid og faktisk levetid, er det ikke alltid like lett å få til å stemme. De som husker tilbake til Audio CD holdbarhet og lite følsomhet for tøff behandling ,påstandende på midten av 80 tallet, har vel lært seg å være litt skeptisk til enkeltes produsenters salgspropaganda :wink:

Håper forøvrig man snart får andre lagringsmedier og metoder uten mekanisk bevegelige deler enn disse mekanisk sårbare optisk avleste roterende platene. Høyere datatetthet , betyr så langt jeg kan bedømme at en ripe/skade på overlaten ødelegger mer data, enn samme ripen på en plate med mindre datatetthet......

De som har drevet en del med å ta fulstendig backup av pcen med diskimage (norton GHOST eller andre diskimage applikasjoner) over til cd-r eller dvd-/+r, har vel av og til også fått problemer med å legge inn dataene igjen etterpå, selv med pinlig forsiktig behandling av lagringsmediene. Det er nok litt av grunnen til min skeptiske holdning til optiske lagringsmedium i utgangspunktet.

Film materiale er nok litt mindre avhengig av 100% riktig data ut av brennte plater, men større data tetthet, gjør vel ikke akkurat situasjonen så mye bedre, vil jeg tro.

Ser forøvrig frem til at 720p og/eller 1080p blir mer utbredt, billigere og lettere tilgjengelig som bilde standard også på våre breddegrader. Ut i fra hva jeg har sett av HD materiale til nå ,tror vi har en del å glede oss til, selv om lagringsmedia teknologien ikke er helt så feilfri robust og holdbar som man skulle ønske .....

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Nå har jeg bare noen få vekttall innen materialteknologi, men heller ikke jeg skjønner hvorfor dette sier seg selv. Kunne du forklart dette nærmere a|ex?
    Det sier seg selv, uavhengig av hvor mange vektall du måtte ha.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må ha skjedd ting også på plastfronten siden CD og DVD kom. Det begynner å bli mange år siden CD-en kom på markedet, og det bør da være mulig i dag å lage en skive som tåler minst like mye som de gamle utgavene, selv med høyere datatetthet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg synes i alle fall ikke det sier seg selv. Som Rikky sier har det selvsagt kommet endringer også på plastfronten siden sist.

Fint om du kunne utdype den tankerekken din litt mer a|ex!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man behandler vel filmene sine fint vel? hvis man slenger de rundt og de blir ripete og til slutt ødelagt kan man bare ha det så godt.....

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sony noen dvd-r plater som skal tåle hardere bruk? Det burde være mulig å bruke denne teknologien videre....

Mvh

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Jeg synes i alle fall ikke det sier seg selv. Som Rikky sier har det selvsagt kommet endringer også på plastfronten siden sist.

Fint om du kunne utdype den tankerekken din litt mer a|ex!
    Hehe. Jeg bare tuller litt. Men 0,6 mm plast beskytter bedre enn 0,1 mm plast, forutsatt at det er samme typen plast man benytter seg av ikke sant?

Om det er slik en rivende utvikling på plastfronten kan det jo godt hende dem har benyttet seg av en eller annen ny type plastsammensetning som skal isolere like godt som 0,6 mm av den "gamle" sorten. Men det vet vi jo egentlig ikke før vi har fått herjet litt med disse platene..Uansett, hva sony proklamerer ville jeg tatt med en liten klype salt :wink:

Nå hører det vel også med til historien at plastbeskyttelsen på DVD-platene har vært under utvikling, og de skal etter hva jeg har skjønt benytte noe som er bedre nå enn da DVD'en først gjorde sitt inntog på markedet. Den observante DVD-samler vil også ha lagt merke til at baksiden av DVD-platene gjennom årenes løp har endret utseende mer enn en gang..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, en liten illistrasjon hentet fra http://www.rpi.edu/~mccart3/blu-ray_how.html kan vel muligens vise litt hvor nærme dataene ligger overflaten, i forhold til dagens dvd. Skulle ikke forundre meg om en dvd ville tåle en utilsiktet sklitur bortover parketten med lesesiden ned bedre enn en blu-ray plate... :wink:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Så om 7-10 år selges det kun hd-dvd/blåstråle på Rema/Rimi til 500kr og muligens også hd plasma til 5k. (Det er jo lov å være optimist).
    Og jeg sitter fremdeles med en trerørsprosjektør og lurer på når digitale prosjektører og skjermer skal komme opp på samme nivå... :twisted:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg sitter fremdeles med en trerørsprosjektør og lurer på når digitale prosjektører og skjermer skal komme opp på samme nivå...
    Det tviler jeg vel på

Forøvrig tror jeg Bluray har en lysende fremtid, ihvertfall 10-15år...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Jeg bare tuller litt. Men 0,6 mm plast beskytter bedre enn 0,1 mm plast, forutsatt at det er samme typen plast man benytter seg av ikke sant?
    Tja.. Det er mange faktorer å forholde seg til. Hva med forhold som lysbrytning og oksidasjon? I disse sammenhengene skulle en kanskje tro det tynnere plastsjiktet var å foretrekke?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Tja.. Det er mange faktorer å forholde seg til. Hva med forhold som lysbrytning og oksidasjon? I disse sammenhengene skulle en kanskje tro det tynnere plastsjiktet var å foretrekke?
    Mot oksydasjon vil jeg i utgangspunktet tro at er tykkere lag kan stoppe oksygenet i atmosfæren bedre enn et tynnt lag, forutsatt at beskyttelses laget består av det samme materialet, noe det vel ikke gjør på dvd vs. blu-ray.

Ellers så kan jeg ikke fortstå annet enn at en større datatettet, kortere bølgelende på laseren vil bety større følsomhet for støv og riper ol, og at styresystemene og feilkorreksjonen må jobbe mer intenst enn for dvd med samme mengde skader/feil på disk flaten, samt at det stilles større krav til den mekaniske oppbyggningen, når oppløsningen blir større og området som det skal leses fra er blitt mye mindre.

Det blir vel til at man må vente til blu-ray produktene kommer for fullt, og gjøre sine egene erfaringer da. Tror det blir litt "hva var det jeg sa..." komentarer rundt om i forumet her da.... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Jeg tror vi kommer til å se det samme skje med HD-dvd/Blueray som skjedde med SACD/DVD-audio.

Når de høyoppløselige lydformatene kom, gikk folk motsatt vei, de begynte å laste ned mp3 gratis fra nettet istedet. Selv om det innbar dårligere kvalitet! Hvorfor? Fordi det var gratis, tok lite plass, praktisk osv.

høyoppløselig video? Folk flest driter i det, og laster ned filmene gratis fra nettet i dvd kvalitet istedet. Det skjer allerede, og kommer bare til å fortsette etter at hddvd og blueray har gjort sitt inntog...
    Tja, jeg hadde samme syn selv for en stund siden, men det var før jeg fikk se HD materiale på en Action Model One MKII. WOW og ståpels på armer og føtter er bare en mild beskrivelse av inntrykket. Det er mulig at en 32" TV ikke vil gi samme opplevelse, men på 100" / projektor så er det ENORME forskjeller.

Når det gjelder sammenlikningen med MP3 så synes jeg ikke den er helt passende. Det er mye enklere å SE forskjell på bilder enn å HØRE forskjell på lyd. En må ofte lære seg å lytte for å kunne nyte god lyd, mens en ikke trenger seg å lære å se. Når det gjelder lyd bør en også ha litt volum før en merker de store forskjellene, mens et bilde ikke trenger å ta hensyn til omgivelsene.

Å tro at DVD er så bra at kun frikene vil kjøpe HD DVD, blir litt for enkelt. Jeg syntest at VHS var relativt bra i sin tid, men i dag fatter og begriper ikke jeg at det var mulig å se på den dårlige kvaliteten. Spesielt fotballsendinger vil bli bedre med HD.

Men det spørs om jeg gidder å oppgradere DVD samlinga dersom jeg må gjøre dette 2.hvert år. Jeg støtter meg dog til han som påpekte at mange CDer skulle tatt kvelden, men spiller fint ennå. Jeg har ingen CDer som ikke virker lenger, og den eldste er fra slutten av 80 tallet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg syntest at VHS var relativt bra i sin tid, men i dag fatter og begriper ikke jeg at det var mulig å se på den dårlige kvaliteten.
    Det synes jeg var en fin sammenligning , selv styrer jeg mest mulig unna vhs filmer selv for visning på 32" tv skjermen fortiden, skal ikke se bort i fra at mye av den samme effekten vil gjøre seg gjeldene, i alle fall for projektor visning for HD-dvd og vanlig dvd i fremtiden, bare man har blitt hektet på "hd-bølgen" :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utviklingen stopper ikke opp! Samme hva vi synser og mener vil teknoligutviklingen ubønnhørlig gå framover. Vi kan diskutere NÅR neste dings eller sofware dukker opp, men AT noe nytt skifter ut dagens utstyr burde være hevet over tvil. Mener jeg

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det nok ingen tvil om at utviklingen bare går videre, men samtidig ser vi ganske ofte at standardene blir fastsatt litt for tidlig i utviklingsprosesse, og man får ofte litt dårligere produkter, enn man kunne fått hvis man brukte litt mer tid å resurser på utviklingen i forkant.

Tenker da på for eksempel 44.1 khz 16bit 74 min oppsettet til Audio CD osv, ikke så veldig mye informasjon å produsere et 20 khz musikk signal ut i fra egentlig.....

Skulle ønske at de neste lagringsmediet for lyd og bilde, ikke hadde bevegelige deler i det hele tatt, men heller besto av en robust minneteknologi, som tok tok liten plass, og som bare ble tilkobblet en databuss på en avspillings enhet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skulle ønske at de neste lagringsmediet for lyd og bilde, ikke hadde bevegelige deler i det hele tatt, men heller besto av en robust minneteknologi, som tok tok liten plass, og som bare ble tilkobblet en databuss på en avspillings enhet.
    Hvor er sjarmen med noe sånt? :wink: De fleste liker å ha noe håndfast å ha stående i hylla

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det vil ta litt lenger tid enn det de største optimistene her tror.

Grunnen er det at "folk flest" har nettopp kjøpt seg DVD spiller og noen plater, og brunevarehandelens lovnader om bedre bilde og lyd preller av på dem som synes at DVD er "godt nok".

Det er klart at for å få opp volumet så må både software og hardware oppgraderes i takt.

De nye spillerene vil være i stand til å lese de gamle platene, så hardwaren vil nok ligge litt i forkant, hvis prisen er lav nok, noe den neppe kommer til å være de forste 2 årene ( i forhold til DVD spillere ).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt spent på prisingen også.
    Mannen i gata kjøper heller dvd-filmen enn hd-filmen hvis forskjellene i pris er for store.
    Jeg vil tro de første filmene vil ligge i sjiktet 300,- ved salgsstart av hd-filmer i Norge.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •