Lipsync?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Lipsync?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lipsync?

Kan noen forklare prinsippene rundt dette for meg?
    Jeg leker med tanken på å kjøpe en CRT-projektor, og vil vite litt mer før jeg bestemmer meg.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lipsync eller "audio delay" er en justerbar forsinkelse av lyden slik at lyd ikke skal komme før bilde.

Dette blir omtalt som nødvendig ved bla. a. DLP og fler.
    Jeg ser klart forskjell fra mitt TV til en kamerats DLP.
    Ikke alle Lipsync-funksjoner kan justeres nok etter det jeg har forstått.

Nå kan dette være nyttig også på vanlig TV da det er en del DVDer som er usynkronisert. Synes det er dumt at man ikke kan justere også andre veien ("video delay").

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forsinkelsen (lyd før bilde) er forferdelig irriterende på live-konserter...

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du vite? Ved perfekt lipsync passer lyd og bilde sammen 100%, lese på leppene... Ofte kan bildebehandlingen ta litt lang tid, særlig i flatskjermer og til en viss grad prosjektorer, da kommer lyd og bilde i utakt. Derfor finnes det recievere og egne bokser som gjør at du kan justere denne forsinkelsen. Noe mer?

Edit: Brukte litt lang tid på innlegget, fikk besøk. Ser noen andre kom meg i forkjøpet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Denne forsinkelsen (lyd før bilde) er forferdelig irriterende på live-konserter...
    På livekonserter har man typisk problemet med lang avstand og det faktum at lydhastigheten << lyshastigheten... For å ikke miste for mye lydnivå bakover kan man ha "sidefills"/delaytårn som i prinsippet ikke burde være forsinket (nært lyshastigheten langs lydkabelen), men i praksis forsinker man disse elektronisk for å "lure" øret til at lydkilden er på scenen, og ikke rett opp i lufta.

Jeg tror ikke at "utilsiktet delay fra annen prosessering" er spesielt framtredende v konserter. Dette er mer en issue i software-studioer hvor lyden skal inn og ut av pc før monitoring (latency)

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt feil formulering....

Mente at denne forsinkelsen er spesielt irriterende når man ser en konsert på DVD.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan justeres delay mht lipsync?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en innebygget funksjon i moderne receivere og processorer. Ser ut som det er Yamaha som har funksjonen lengst ned i prisskalaen.

EDIT: Innstillingen er helt manuell etter det jeg har fått med meg.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man justerer lip-sync på receiveren, hvordan dette gjøres på de ulike merkene må man nesten se i bruksanvisningen. Men det finnes også kalibreringsplater hvor man lettere kan justere lip-sync (bla DVE har denne funksjonen).

Uansett, hvis du har/får usynkront lyd/bilde så merker du det tidsnok. Hvis du ikke legger merke til det.... ----> ikke let! Det er ufattelig irriterede å se på når man først har lagt merke til det.

Mvh

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Men det finnes også kalibreringsplater hvor man lettere kan justere lip-sync (bla DVE har denne funksjonen).

Uansett, hvis du har/får usynkront lyd/bilde så merker du det tidsnok. Hvis du ikke legger merke til det.... ----> ikke let! Det er ufattelig irriterede å se på når man først har lagt merke til det.

Mvh
    Dette kan også variere fra DVD til DVD (disc). Hvertfall er det slik hos meg. Jeg kan ha perfekt match på en film, for så å måtte justere på neste. De fleste er likevel slik at jeg ikke behøver å justere mellom hver film.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er forskjell fra film til film også. Så det er ikke alltid kalibreringsdvden er til hjelp :wink:

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dere som har forslag mht eksterne bokser som kan brukes dersom man ikke har receiver med innebygget delay (lipsinc)?

Og er det sorroundprosessor som skal ha slikt innebygget, eller ligger den slags funksjonalitet like gjerne i dvd-spilleren? I førstnevnte tilfelle krever det vel at all lyd & bilde sendes gjennom sorroundforsterkeren før det går til tv og høyttalere.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondlk
    Noen av dere som har forslag mht eksterne bokser som kan brukes dersom man ikke har receiver med innebygget delay (lipsinc)?

Og er det sorroundprosessor som skal ha slikt innebygget, eller ligger den slags funksjonalitet like gjerne i dvd-spilleren? I førstnevnte tilfelle krever det vel at all lyd & bilde sendes gjennom sorroundforsterkeren før det går til tv og høyttalere.
    På min Oppo 981 HD er det innebygd lipsync, og det funker velidg bra. Har også merket forskjell fra dvd til dvd.
    På min 42" plasmaskjerm (Hitachi PD8600) er det litt lipsync problemer ved tv titting, dette får jeg ikke gjort noe med, og det er forferdlig irriterende. !?!

Mange forsterkere og forforsterkere har vel dette innebygget idag.
    Primare har en ekstern boks for lipsync til ca. 2500.- :

Primare Delay Box - Hi-fi Center Kjeden

men denne funker jo ikke på tv signaler, men fin til dvd/LD/PC eller lignende... Tror DVDO og Crytallio og tilsvarende lyd/bilde bokser har det og, men da må man nok endel opp i pris.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •