Z3 eller AE700 i krevende WAF oppsett? (NB! Teknisk!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Z3 eller AE700 i krevende WAF oppsett? (NB! Teknisk!)

En kollega ønsker seg PJ med tilhørende utstyr. Valget står mellom AE700 eller Z3. Problemet er at det skal ikke synes noe av det. Vi har derfor kommet frem til at det må bli manuellt lerret som henger i sjakler som enkelt kan fjernes. Det er mest sansynlig at søknad for PJ mitt i taket ikke blir innvilget og vi kom derfor på at PJ kan stå på en reol langs veggen. Kabler kan da legges under lister. Det store MEN er, PJ blir ca. 4 m ifra lerrett og forkyves 1,75-2,0 m til center for bildet. Reolen er ca. 2m høy. Klarer lensshift denne jobben? Blir bildet mye forringet av dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har funnet ut at AE-700 er den beste til formålet. Da den gir ønsket bildestørrelse 92" fra ca. 4m. Men hvor mye kan lensshift sende bildet fra 4 m på et 92" lerrett uten at bilde forringes mye.....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke Z3, men har Z2 og har erfaring av AE700. Går ut i fra at Z3's lens-shift mekanisme ikke står noe tilbake for den på Z2.

La meg si det slik: AE700's lens-shift er en stor vits i forhold til Z2's.

Hvis du er ute etter WAF så er jo Z3 med sitt dekklokk ganske mye smekrere enn AE700.

Som du skjønner liker jeg Sanyo's projektorer bedre enn Panasonic sine.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Z3 fallt bort p.g.a for stort bilde fra 4m. AE-700 er MYE mer plasseringsvennlig enn Z3.

Det er ikke utseende på PJ'en som er WAF problemet. Det er PJ uansett, den skal helst ikke synes og det samme gjelder lerrettet.

Spørmålet er bare om AE-700's lensshift kan skyve bildet vel 1,5 m til siden fra 4 m avstand..... noen som gidder å prøve? Det er jo mange med denne PJ'en her.....

På forhånd, takk!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Z3 fallt bort p.g.a for stort bilde fra 4m. AE-700 er MYE mer plasseringsvennlig enn Z3.
    Desverre tar du feil, Z3's mye bedre lensshift gjør at den kan plasseres mye mer variabelt i horisontalt og vertikalt i forhold til lerret.

Derimot har kanskje AE700 en zoom som gjør den lettere å plassere i ren avstand til lerretet.

Stilling Z3 ogAE700 når det gjelder plasseringsvenlighet, 2-1 til Z3

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lensshift på AE700 så er selve justeringsmekanismen elendig. Den er rett og slett usedvanlig upresis, så finjustering tar noe tid.

Du kan skyve bildet ca 25% av bildebredden sideveis. Vertikalt kan du flytte bildet ca 63% av bildehøyden. Avstanden til lerretet har bare en indirekte betydning, siden det er med på å bestemme bildestørrelsen. Viktig å merke seg at de oppgitte tallene er maksimalverdier som gjelder hver retning for seg. Om du må justere begge veier så reduseres maksimalflyttingen.

Med et lerret på 92" (80" bredde) og maksimal sideveis shift klarer du ikke å flytte bildet mer enn ca 80" x 0.25 = 20" = ca 51 cm.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Z3 eller AE700 i krevende WAF oppsett? (NB! Teknisk!)

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    En kollega ønsker seg PJ med tilhørende utstyr. Valget står mellom AE700 eller Z3. Problemet er at det skal ikke synes noe av det. Vi har derfor kommet frem til at det må bli manuellt lerret som henger i sjakler som enkelt kan fjernes. Det er mest sansynlig at søknad for PJ mitt i taket ikke blir innvilget og vi kom derfor på at PJ kan stå på en reol langs veggen. Kabler kan da legges under lister. Det store MEN er, PJ blir ca. 4 m ifra lerrett og forkyves 1,75-2,0 m til center for bildet. Reolen er ca. 2m høy. Klarer lensshift denne jobben? Blir bildet mye forringet av dette?
    Hei
    Hvis hverken lerret eller projektor skal være synlig til daglig og man vil lage et heller lite brukermessig og bildemessig optimalt projektor oppsett, tror jeg fort det blir såpass mye "stress" hver gang systemet skal benyttes, at man ikke kommer til å bruke det så mye som man hadde tenkt, og da hadde det kanskje heller vært lurt å bruke pengene på andre ting.

Mange har stuer som ser ut som litt "kalde" og heller upersonlige salgs reklamer fra diverse møbel produsenter. Det kan være forsåvidt stilig og se på det, men ikke så veldig praktisk eller med på å skape trivsel i hjemmet etter min mening. Foreslår derfor at man heller planlegger en mer optimal måte og kobble opp hjemmekino utstyret på en fast basis, det finnes mange stilige måter å hyllemontere , bordmontere eller takmontere en projektor på, eller hva med et elektrisk fjernstyrt lerret som lerretet blir senket ned gjennom en spalte i taket for eksempel. Tror litt fiffige løsninger her, kan gjøre trivsels faktoren og daglig bruk med projektor i en vanlig moderne stue til en ganske annen, enn med en "unnskyld at jeg er til" hjemme kino.

Hvis det er den bedre halvparten til kollegaen din som er den litt begrensende parten for valg av oppsett, tror jeg ikke lensshift og middlertidig oppsett av lerret er helt veien å gå, men heller å ta henne med i planleggings prosessen, og gi henne en demonstrasjon med yndlingsfilmen hennes på 92" lerret via projektor heller er veien å gå, og er med på og kan føre til et mer opptimalt oppsett enn det som ble skissert i begynnelsen av denne tråden. "Med en dråpe honning fanger man flere fluer enn med en tønne eddikk" for å si det sånn. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Hva med å vente litt til prisen på STORE plasma/LCD-skjermer faller til akseptabelt nivå?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Z3 eller AE700 i krevende WAF oppsett? (NB! Teknisk!)

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei
    Hvis hverken lerret eller projektor skal være synlig til daglig og man vil lage et heller lite brukermessig og bildemessig optimalt projektor oppsett, tror jeg fort det blir såpass mye "stress" hver gang systemet skal benyttes, at man ikke kommer til å bruke det så mye som man hadde tenkt, og da hadde det kanskje heller vært lurt å bruke pengene på andre ting.

Jepp, dette stemmer bra. Bare tenk på alle de kjøkkenmaskinene som står stuet vekk i skap. Står de derimot fremme så blir de brukt. Det samme gjelder jo for spillemaskiner, pc, hjemmekino opsv....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går an å lage mange stilige løsninger med høy WAF. Projektor kan snekres inn i veggen eller settes på en hylle. Lerretet (nedtrekk) kan skjules bak en list i taket (evt boks) slik at en ikke ser lerretet før det dras ned.

Let på forumet og finn hjemmekinoer med høy WAF. Vis dette til dama og det kan hende at hun blir positivt overrasket. Gaultiers hjemmekino liker jeg spesielt godt: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/gaultier. I tillegg er jeg ganske fornøyd med min egen (kona er iallefall fornøyd).

Lykke til !

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kollega takker for alle forslag/innlegg! Han har nå planer om å ta med seg fruen til hfk med Bridget Jones eller en annen "holde hånda film" for demo.... så får vi se hvordan det går....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •