Hva er det ultimate?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er det ultimate?

Nå som utviklingen raser av gårde, og det siste hotte er "out" om kort tid, ser man for seg en midliertidig end-state? Hva skjer når TV-er og PJ'er alle har kontrast på 20000:1, og oppløsning på 1920x1080p til en pris som Ola Dunk har råd til? Vil det fortsette å eskalere?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er på ingen måte fornøyd før jeg selv vandrer i en 1200-talls verden med sverd og slire, smaken av søtsalt svette og en harem av kvinnfolk godt bepasset i min lokale festning...

Neida, er nok en stund til vi kommer helt frem til ekte virtual reality, men AV går jo i retning av stadig mer virkelighetsnære beskrivelser av fantasien og virkeligheten, og i så måte har vi langt å gå før AV engang klarer hamle opp med en god bok... 8)

20000:1 og 1920x1080 er for øvrig ikke utenkelig at allerede i 2006/2007 vil være "allemannseie", men jeg ser på ingen måte noen grunn til å stoppe utviklingen der, bare en kikk på Shrek 4D i Disney World i ekte "iMax HD" fikk meg til å forstå av dette kun er begynnelsen!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

20000:1 og 1920x1080 er for øvrig ikke utenkelig at allerede i 2006/2007 vil være "allemannseie", men jeg ser på ingen måte noen grunn til å stoppe utviklingen der, bare en kikk på Shrek 4D i Disney World i ekte "iMax HD" fikk meg til å forstå av dette kun er begynnelsen!

Kan du utdype litt? Ellers er jo hologrammer et alternativ, men etter hva jeg forstår er noe av problemet her lagringskapasitet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    4D av Shrek var en god 3D visning som benyttet polariste briller i stedet for de gamle grønn/rød-varianten. Effekten var meget imponerende. Når det i tillegg var lagt til luft, lukt og væske i presentasjonen, var det hele en utrolig opplevelse. Er nok en stund til kinoen hjemme blir tilsvarende, men vi søker jo etter å nærme oss "virkeligheten" i størst mulig grad...

Så for øvrig også BenQ's 1920x1080 3D LCD-skjerm på Cebit, og denne fungerte relativt godt selv uten bruk av briller...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at for en 10-15 år tilbake ble det på en eller annen film delt ut et brett med lukter man skulle skrape frem underveis i filmen. Ble vel ikke den helt store suksessen...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel en kategori med filmer som hvis man ser filmen sammens med rette person kan føre til lukter som stemmer overrens med filmen.

Håpet er at 1920 x 1080 er standard på flatskjermer innen 2008.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er så, hvorfor har det da blitt bestemt at standarden for TV-sendinger i Europa i HD (som sikkert ikke blir allemannseie før i 2008) skal bli kjørt i 720p? Hvis "målet" er 1920x1080 på skjermer virker det litt snodig..eller kan vi forvente oss skjermer om noen år der oppløsning ikke er vesentlig i det hele tatt, kanskje?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det finnes vel en kategori med filmer som hvis man ser filmen sammens med rette person kan føre til lukter som stemmer overrens med filmen.
    Du tenker på når "gutta boys" ser en skikkelig møkkafilm?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Mener å huske at for en 10-15 år tilbake ble det på en eller annen film delt ut et brett med lukter man skulle skrape frem underveis i filmen. Ble vel ikke den helt store suksessen...
    Tiden går fort. Du tenker muligens på Polyester som kom i 1981. ;-)

Har ellers vært i en kino hvor de hadde et "treskverk" med staver som ble trukket opp av forskjellige kjemikalier som tilsammen skulle danne en lang rekke lukter. Et av problemene med kinoen var å få lukten til å komme samtidig til alle i salen og å raskt nok få bort den forrige lukten.

Robert-

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hva er det ultimate?

Nå som utviklingen raser av gårde, og det siste hotte er "out" om kort tid, ser man for seg en midliertidig end-state? Hva skjer når TV-er og PJ'er alle har kontrast på 20000:1, og oppløsning på 1920x1080p til en pris som Ola Dunk har råd til? Vil det fortsette å eskalere?
    Om et par tiår går vi nok ikke entusiastene lengere via en skjerm, og filmopplevelsen vil heller ikke være begrenset til lyd og bilde. Legevitenskapen går fremover og å stimulere nervene direkte uten å gå via våre vanlige sanseorganer er ikkeno nytt. Noen som husker filmen "Strange days"?

Robert-

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Tiden går fort. Du tenker muligens på Polyester som kom i 1981. ;-)
    Mulig. Skremmende å tenke på at man husker snaut 25 år tilbake...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1980 X 1080 og 3D er nok den nærmeste fremtiden vil jeg tro.

Har vært på kino og sett på filmer i 3D med polariserte briller, som virker utrolig mye bedre enn disse fargebrillene.
    Men, om dette er praktisk mulig hjemme med kun en kilde er vel tvilsomt, man må vel ha 2 projectorer?

Så for øvrig også BenQ's 1920x1080 3D LCD-skjerm på Cebit, og denne fungerte relativt godt selv uten bruk av briller...
    Hvordan virker det egentlig?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    1980 X 1080 og 3D er nok den nærmeste fremtiden vil jeg tro.

Har vært på kino og sett på filmer i 3D med polariserte briller, som virker utrolig mye bedre enn disse fargebrillene.
    Men, om dette er praktisk mulig hjemme med kun en kilde er vel tvilsomt, man må vel ha 2 projectorer?
    Det er vel i prinsippet mulig å lage en singel projektor som kan lage 3D ved hjelp av polarisert lys, men det ville i praksis kreve to separate lysganger for å bli brukbart, vil jeg tro. Det er ikke umulig at det kunne lages slik at alt lyset kom ut fra samme linse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •