Antenneforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Antenneforsterker

Vet ikke om dette blir den rette kategorien, men.... Har et spørsmål vedrørende antennekabel (75 Ohms coax) og kan ikke tenke på noe bedre sted å spørre enn her

Problemet er som følger: Jeg har skjøtet rundt 15 - 20 meter på antennekabelen for å få tvsignal i et ekstra rom. Ikke helt uventet, fikk jeg problemer med "snø" på skjermen da jeg koblet tv'en til i det andre rommet. Er det bare å kjøpe en signalforsterker og sette den i mottaker-enden? Tittet litt på art. nr. 24-055 hos Biltema som kan øke signalstyrken med 10 til 20 dB. Vil den fungere, eller er det støy jeg har plukket opp? Da vil jo en signalforsterker bare gjøre vondt verre... Håper noen kan hjelpe meg!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber jo en del med kabel TV, og der sier vi til kundene at dersom de vil ha en forsterker som ikke også forsterker opp støyen bør de begynne å kikke på de over 1500-2000 kroner.
    Forsterkeren setter du på inntaket og forgrener ut fra forsterkeren. En skikkelig forsterker har flere utganger som kan justeres individuelt. Signaltapet i kablene som selges på rull til innebruk har veldig stort signaltap over større lengder. Hvis signalet inn i huset er litt dårlig vil du derfor oppleve at det er store forskjeller i bildet mellom en kabel på 2 meter og en på 10 meter.
    Har du flere uttak skal de ikke ligge i serie, men i stjerne form (dvs. en splitt med antall utganger du trenger). Dette gir best signal til alle punkt. Kobler du i serie vil signalet bli dårligere jo lenger ut i serien du kommer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Hi-Fil. Er det et symptom på signaltap eller støy når bildet er kornete og det "snør" over bildet? (Lyden er forøvrig ok) Trodde i utgangspunktet at en coax skulle være nokså resistent mot støy, men jeg har jo ikke så mye peiling på akkurat dette. Sett at problemet er signaltap; vil da den greia fra Biltema gjøre nytte for seg?

Liker ikke helt tanken på å bla frem to lapper for en antenneforsterker Har du noen erfaring med apparater for trådløs overføring av tvsignaler ala denne her: http://www.hifiklubben.no/show.php?f...oduct=thovs540? Vil de eventuelt løse problemet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er nok svakt signal. Når du i tillegg lager en 2 veis splitt senkes signalet på begge med 3.7db. 8-10 meter vanlig coax vil senke signalet med ytterligere 2-3db. Dersom du i ugangspunktet har signal som ligger i grenseland vil det etter en splitt bli for lavt og slå ut i slik støy som du beskriver.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Har du noen erfaring med apparater for trådløs overføring av tvsignaler ala denne her: http://www.hifiklubben.no/show.php?f...oduct=thovs540? Vil de eventuelt løse problemet?
    Beklager har ingen erfaring med slike trådløse systemer. Det holder med mobiltelefoner, trådløse telefoner, trådløs alarm og trådløs nettverk (lan). Jeg er redd enda mer fører til at det hele kollapser og ingen ting virker, eller at vi som bor her blir kokt som i en mikobølge ovn. :shock: :shock:
    Litt satt på spissen dette selvfølgelig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen erfaring med apparater for trådløs overføring av tvsignaler ala denne her: http://www.hifiklubben.no/show.php?f...oduct=thovs540? Vil de eventuelt løse problemet?
    Har et funksjonmessig identisk produkt (mellom PCen på kontoret og TVen i stua). Dette produktet er IKKE laget for å overføre antenne-signaler.
    Det overfører lyd- og bilde signal ETTER at det er "dekodet" i en tuner (som kan være et TV-kort til PC, en VCR eller en Satelittmottaker).

Min erfaring: Bildekvaliteten er grei (God VHS), men når ikke opp til Scart-kabel nivå. Lyden vil kun overføres som analog stereo.

Håper det er et klart nok svar. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til begge. Jeg fjernet toveis-splitten, og da ble bildet betraktelig bedre Får se om jeg kan mekke en slags bryter. Kommer uansett ikke til å se på tv i begge rommene samtidig.

Hi-Fil: Du må nesten passe deg for sabotasje! Den dagen nabogutten får ny syvkanals fjernstyring til den radiostyrte bilen sin blir det armageddon :shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil: Du må nesten passe deg for sabotasje! Den dagen nabogutten får ny syvkanals fjernstyring til den radiostyrte bilen sin blir det armageddon :shock:
    Inget problem da jeg har en stor slegge. Behøver jeg å nevne at nabogutten er livredd meg allerede.
    For ikke å snakke om at hvis han er ufin så kobler jeg fra kabelTV'n under barneTV.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digresjon...

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Inget problem da jeg har en stor slegge. Behøver jeg å nevne at nabogutten er livredd meg allerede.
    For ikke å snakke om at hvis han er ufin så kobler jeg fra kabelTV'n under barneTV.
    Har du lest boken(!) Minette Walters: "The Dark Room"? Jeg leste den i sommer og fikk en litt ekkel følelse i magen nå... Sikker på at du ikke er en psykopatisk seriemorder? :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •