SXRD - offisiell kunnskapstråd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

SXRD - offisiell kunnskapstråd!

Oppretter herved den offisielle kunnskapstråden for SXRD teknologien, der medlemmer inviteres til å dele sin erfaring/forståelse av teknologien fremover! Her gjelder det bare tråle nettet for relevant informasjon og dele det med oss andre!

Litt kort om hva jeg har fått med meg så langt;

Sony SXRD, eller Silicon X-tal Reflective Display, blir om ikke alt for lenge tilgjengelig for "folket" i de mest avanserte produktene fra Sony. Qualia er allerede tilgjengelig i USA og Japan, men til dagens prislapp er det nok lite aktuelt for de fleste.

Teknologien som sådan er imidlertig utrolig spennende. I utgangspunktet ser SXRD ut som en videreutvikling av dagens LCoS teknologi. Det er reflekssjonsteknologi på samme måte som DLP, men benytter såvidt jeg har forstått en form for "liquid crystals" (samme som LCD), men at disse nå ikke har organisk form, og dermed ikke slites ut på samme måte som LCD. Altså en kombinasjon av LCD og DLP, i en helt ny type kombo som Sony mener slår det meste annet.

Jeg har sett Sony's nye Qualia produkter basert på SXRD og kan skrive under på at det iallfall ikke er tvil om at LCD og DLP leiren vil ha litt å bryne seg på fremover...

Teknologiens helt klare fordeler er;

* 92% fillrate, som er markedets aller beste
    * 3000:1 panel kontrastnivå, som også i teorien er markedets beste. Utnyttes panelet effektivt optisk, og gjerne også i kombinasjon med en god iris, er kontrastnivåer opp til 10000:1 allerede rapportert fra Sony's hold at kommer på neste generasjon
    * 3-chips teknologi, som eliminerer regnbuer
    * 1920x1080 pixler, som gir et tilnærmet sømløst bilde!
    * rask responstid på 5 ms

Åpenbare ulemper er for øyeblikket;

* projektoren er fysisk stor, på samme vis som 3-chips DLP
    * prisen er pr. dato alt for høy

LINKER:

Sony's SXRD-presselansering: http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/200302/03-008E/

Litt bilder osv. av SXRD-produkter av undertegnede:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=18175

Kommer til å oppdatere denne tråden med nye linker etterhvert, men det er bare å fylle på med annen relevant info!

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir litt avsporing fra tråden, men jeg ble så imponert over lysmodulen (til høyre) med tilhørende kjølemodul som befinner seg i Qualia projektoren. I følge Sony gir denne lampen "The closest thing to sunlight" et forbedret fargespektrum i forhold til de vanlige UHP-lampene (Sonylampen benytter ren Xenongass). Prosjektoren suger til seg nesten 1000W fra strømnettet, så de store aluminiumsribbene er sikkert nødvendig for å kunne holde et akseptabelt støynivå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, dette er innovasjon på sitt beste! Bare å fylle på med mer info folkens!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo ikke mye info å få tak i lygren :wink: håper det kommer mer. teknoligoen virker meget spennende. vet du om sony vurderer å tilby qualia produkter i europa og norge i det hele tatt? det hadde vært dritkult å få prøvd den projektoren der.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er lite info tilgjengelig i de "offisielle" dokumenter. Diverse utenlandske fora har imidlertid mye om SXRD, så det jo ingen grunn til at vi her på bjerget skal være noe dårligere! Skal se om jeg kan få "søkt" meg ut litt mer info på type AVSforum.com snarlig.

Når det gjelder SXRD her i Europa er denne teknologien nå snart ute av sitt "beta"-liv i form av kun Qualia, og kommer nå i en rekke nye produkter fra Sony til en langt hyggeligere prislapp... Tror Sony nevnte april/mai allerede for noen modeller, og videre flere utover sommeren og sensommeren.

Er bare å klargjøre seg for fantastisk bildekvalitet, og selvsagt eventuelle abere vi klarer snappe opp, for NOE må det jo være...

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en liten artikkel i nyeste dvd og hjemmekino,sier de at qualia 004 koster 90,000 kr.For det første trodde jeg ikke 004 var tilgjengelig i europa,for det andre er den veiledende prisen 27ooo$ msrp.Her er det vel en misforståelse eller to......... :roll:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en ny modell som kommer. mulig modelbetegnelsen ble feil, men det kommer en qualia til den prisen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror nok de har bommet litt, ja. 004 kan jo sikkert kjøpes via USA eller Japan, men selges ikke av type Sony Norge. I tillegg er veil pris 320.000 på 004, ikke 90k. Imidlertid går det rykter fra Sonys hold om pris på 90k for den kommende modellen, uten av jeg har noen videre info på denne foruten at kontrast er antatt å øke vesentlig pga mer effektiv iris samt at den selvsagt er basert på samme SXRD-teknologi.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,takker for svar.

Mens vi er inne på qualia,har dere noen formening om sxrd chipen er like stabil og driftsikker som dlp med tanke på levetid og inbrenning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hele poenget med den nye "non-organic" overflaten er at levetiden skal være på nivå med DLP. Dette gjenstår selvsagt å se, men i proffseksjonen pleier ikke Sony fare med bollocs, for å si det slik...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPprojector har en anmeldelse av Sony`s QUALIA 004 ,skrevet av Andrea Manuti som er video/projector entusiast.
    Er skrevet for en stund tilbake,men er meget interesant lesning for dere som er interisert i info om dette monsteret,og som kansje ikke har sett dette tideligere.
    Dette er virkelig et perfeksjonistisk produkt på alle måter.
    http://www.htprojectors.com/htprojec...&PROD=2628

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er nok en Qualia 004 omtale:

http://www.avrev.com/equip/sonyqualia/index.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hehe, "“Master and Commander” evoked so much of the feeling of being at sea that I found myself walking like I had my sea legs on. You know, that rubbery feel they have after you have been on a ship for a while." - dette høres jo unektelig bra ut... 8)

Han klager litt på sortnivå vs. CRT, og det er som jeg også har nevnt problemet på 004... Den nye versjonen med Iris og 10000:1 er jeg veldig spent på!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne artikkelen om en "digital kino" i Trondheim, hvor en Sony projector med denne teknologien benyttes:
    http://www.digi.no/php/art.php?id=214140

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    I utgangspunktet ser SXRD ut som en videreutvikling av dagens LCoS teknologi. Det er reflekssjonsteknologi på samme måte som DLP, men benytter såvidt jeg har forstått en form for "liquid crystals" (samme som LCD), men at disse nå ikke har organisk form, og dermed ikke slites ut på samme måte som LCD. Altså en kombinasjon av LCD og DLP, i en helt ny type kombo som Sony mener slår det meste annet.
    Tja, både Sonys SXRD og JVC's D-ILA teknologi er basically det samme prisnippet som LCOS. Også D-ILA ser ekstremt bra ut i pro produkter, men finnes så langt ikke i low-end segmentet såvidt jeg har registrert.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kan vi se Sonys Ruby her til lands?? Etter plaza-messa i helga fikk jeg nok en gang konstatert at single-chip DLP ikke er for meg, og D5 med dynamisk iris har for dårlig sortnivå. Veldig spent på SXRD!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sony nevnte noe om lansering uke 47, men det kunne bli utsatt... Jeg skal sjekke og komme tilbake!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinner jeg i lotto så blir det nok denne
    det som er kult å tenke på er at neste generasjon projectorer vil omtrent samme specs, men en tredjedel av prisen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SXRD Bakprojeksjon til 25k

Sikkert gammelt nytt nå, men her er ihvertfall en produktlink på et mer folkelig prisnivå...

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1129

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om selve panelet kjører på en fast oppdateringsfrekvens eller om denne varierer med inputen på projektoren?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •