Progressiv scan og hakking

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Progressiv scan og hakking

Hei

Jeg har en Panasonic PT-AE500 projektor og en Pioneer DV-565A DVD-spiller. Frem til nå ha jeg brukt svga som signalkabel. Nå har jeg gått til anskaffelse av en komponentkabel fra Real Cable. Kabelen fungere helt glimrende, helt til jeg skal prøve meg på progressiv scan signal fra DVD-spilleren. Bildet blir klarere men begynner desverre å hakke. Både DVD-splleren og projektoren skal være kompatible med prog.scan.

Er det noen som har opplevd det samme? Er det noen som har noen triks for å unngå dette? Jeg er i tillegg usikker hvilken komponent som skaper trøbbelet.

Kristerp

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Pioneer DV575 og Pansonic PTA-E700. Kjører bilde via komponent kabel. Fant ut at bildet ble klart dårligere da jeg prøvde progressivt signal fra DVD spilleren. Grunnen er, så vidt jeg har lest, at elektronikken som sitter i disse relativt rimelige spillerene blir for dårlig til at progressivt scan lønner seg i forhold til vanlig signal.

Bruker derfor ikke progressivt scan.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Ivaols, på rimeligere DVD spillere er det bedre og kjøre interlaced opp, rett og slett fordi linjedobbeleren i projektoren er bedre.
    Det er særlig ved panoreringer at man ser om DVD spilleren holder følge . .

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Rotel rdv 1050, og vurderer å kjøpe en mt200. Burde jeg bruke progressivt fra spilleren, eller ikke?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Yamaha DVD-S550 (eller hva den nå heter) til litt under 2000,- koblet opp mot en EPson TW-100H prosjektor. Jeg fikk klart bedre bilde ved å kjøre progressivt ut fra DVD-spilleren. Kan ikke akkurat beskrive forskjellene, men de var der helt klart. Mer stabilt bilde på en måte, samt litt skarpere.

Jeg har en Pioneer DV575 også, men vet dessverre ikke hvordan den er i forhold til Yamahaen på progressive signaler da den kun er koblet mot en 32" TV.

Forøvrig trengs det ikke akkurat dyre kretser for å kjøre 3:2 eller 2:2 pulldown på film-DVDer. Det er på video-materiale at forskjellene er store.

Ang. scaler (eller linjedobler som noen kalte det) så brukes prosjektorens kretser selv ved progessivt signal da DVD-spillerene kun gir 576p ut og dette må skaleres opp/ned til prosjektorens oppløsning (om det ikke er en Matterhorn DLP da). Oppskalering er det kun noen spillere som gjør, og da kun over DVI/HDMI.

Newcomer Tordenskjold sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Harman/Kardon dvd 31, og Toshiba mt200 projektor, med en komponent kabel fra proson. Når jeg kjører Interlaced fra dvd spilleren går visst linjedobleren til helv***e, når man hele tiden ser objekter og linjer i film som kun blir til striper, veldig irriterende. Når jeg skrur på Progressive Scan synes jeg bildet faktisk blir en del mer uklart :shock:,ikke mye, med det er synlig. Pluss at enkelte kanter i lyse deler av filmen ser ut til å vibrere dersom kamera beveger seg(kan nok sikkert også være selve dvd spilleren), men hva er egentlig best? Vet det er en smaksak, men hadde vært artig å høre hva andre ville gjort.....? 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •