Optimalisering av video-signalene i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optimalisering av video-signalene i hjemmekino

Jeg er fersk når det gjelder videosignaler og sliter med noen problemstillinger rundt dette. Jeg håper derfor det er noen i forumet som kan komme med noen innspill.

Jeg har følgende utstyr:
    A. Projector LCD, 16:9, oppløsning 960x540 - benytter component inngangen
    B. TV: Philips CRT, eldre modell - kun s-video/kompositt inn/ut
    C. Pinnacle ShowCenter Settop-box- for visning/avspilling av multimedia-filer fra pc - video-signal ut er oppgitt til 480i.
    D. NextVision 5 tuner/videoprosessor/descaler (foreløpig kunbrukt til å se tv på pc).

Mellom projector og AV-forsterker er det trukket component video (RGB) og kompositt video kabler (ikke s-video foreløpig).
    PC er plassert i annet rom 10-12 m fra stueanlegget. Knyttet til stue-anlegget gjennom nettverkskabel (Ethernet ) til Showcenter, derfra videre til projector og forsterker.

Aktuell video signal kilder vil være:
    1. DVD-spiller - benytter component utgang
    2. Analog kabel tv
    3. Multimedia-filer fra PC- via Ethernet-kabel til ShowCenter - eller
    eventuelt direkte gjennom s-video kabel fra pc til stue-anlegget (10-12 m-
    blir det for langt?)

Jeg ønsker å finne en løsning på følgende problemstillinger:

1. Ved visning via projector av multimediafiler som er lagret på pc gjennom ShowCenter synes jeg ikke kvaliteten blir god nok - spesielt ikke på foto slideshow - selv om bildene som ligger på pc har en oppløsning på 8 mp. Signalene går via component kabelen.
    Kan signalene ut av ShowCenter (480i) forbedres ved bruk av scaler?
    Eller kan det være lurt å kutte ut ShowCenter og heller ta signalene direkte fra pc til projector og tv (trenger vel da adapter/converter siden skjermkortet kun har s-video ut?)
    2. Jeg benytter videospilleren som tv-tuner for å se tv på lerretet.
    Signalene går foreløpig via komposittkabel - siden jeg ennå ikke har lagt ut s-video kabel. Kvaliteten på signalene kunne vært bedre.
    3. Jeg vurderer å kople opp NextVision som har innebygget tv-tuner som erstatning for videospilleren. Den deinterlacer signalene til alle aktuelle formater. Problemet er at den kun har VGA rgb utgang. Hva slags adapter kan her benyttes for konvertering fra VGA rgb til component video?
    3. Jeg kunne tenke meg å fjernstyre pc'en fra stua. P.g.a. av murvegg i
    mellom antar jeg at det må benyttes radiosignal styring.
    Tanken er å få opp et menyprogram på tv-skjermen hvor jeg kan styre alle mediafiler/programmer som ligger på pc - samt fjernstyre fra pc all hardware i stua pluss lys, lerret m.v. Hvilken løsning anbefales for dette?

Dette ble mange ting på en gang - er det noen som kan hjelpe?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder signaler fra PC, så bytt til et skjermkort med to VGA/DVI utganger. Kjør da VGA direkte til projektoren.
    Så kaster du ut videospilleren, og installerer TVkort i PC'n. Da kan du se TV og gjøre opptak, alt styrt fra PC'n
    Når det gjelder fjernstyring av PC så bruker jeg Logitech DiNovo 2.0 tastatur og mus. Mediapaden som følger med fungerer fint til avspilling av film, musikk og visning av bilder. Om rekkevidden på Bluetooth ikke er bra nok, så kan du jo bruke skjøtestykker på kablene fra sender/mottaker og til PC. Plasserer du den helt inntil murveggen, vil jeg tro signalene bærer gjennom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •