Anamorph widescreen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anamorph widescreen

Hei!

Har jeg skjønt det rett hvis jeg sier at en anamorph widescreen film hovedsakelig er en fordel på en 16:9 tv? På en 4:3 tv vil bildet få feil forhold mellom høyde og bredde i utgangspunktet (fordi filmen er lagret slik at høyden er strukket til å passe et 4:3 apparat, mens bredden er sammenpresset til å matche et 4:3 apparat), men ved å justere dvd spiller til 16:9 visning, så vil bildet få riktig forhold mellom høyde og bredde, men da får du de samme sorte stripene oppe og nede som ved letterbox visning? Fordelen med 16:9 tv blir da at du får optimalt forhold mellom høyde og bredde fordi du da får presset ned høyden og strukket ut bredden slik at forholdet blir korrekt samtidig som du utnytter filmens oppløsning optimalt da det ikke går bort noe til sorte felter oppe og nede, all informasjon i filmen går med til bildeinformasjon?

Men for de som har 4:3 apparater så vil de jo ikke vinne noe som helst, de sorte feltene er jo der uansett når du skal få korrekt forhold mellom høyde og bredde.... selv om filminformasjonen er bedre vil ikke 4:3 tv'n klare å vise noe høyere oppløsning på bildet likevel....

Noen som er eksperter på dette området...? Jeg tror nemlig jeg har skjønt dette med anamorph widscreen, men er ikke helt sikker på om jeg ser fordelene ved bruk av 4:3 apparater.... hvis det da er noen fordel..

En av grunnene til at jeg spør, er en innstilling i min prosjektor under tittelen scaling.... her kan jeg velge masse forskjellig, hvor det står blandt annet Fill 16:9 og anamorphic 16:9 . Jeg lurer på hva jeg bør velge av innstilling her. Prosjektoren har 1024*768 punkters oppløsning, altså 4:3.

Vil det være slik at anamorphic 16:9 alltid vil gi best bilde?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store forskjellen mellom anamorphic widescreen og ikke anamorphic widescreen er at den siste sløser bort oppløsning på sorte felter over og under bildet. Ved anamorphic widescreen er all oppløsning tilegnet 16:9 bildet. Anamorphic widescreen gir omtrent 33% høyere vertikal oppløsning i et 16:9 bilde i forhold til 16:9 letterbox i en 4:3 ramme.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og: hvis du har en widescreen-skjerm og kjører en dvd uten anamorft bilde, vil du oppleve at du kun får et lite bilde på midten av skjermen med svarte kanter rundt hele, noe som resulterer i at du må blåse opp bildet manuelt - med de styggedommene det medfører (kornethet, dårligere oppløsning med store pixler osv)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anamorft 16:9 vil alltid gi best bilde ja. Den eneste "fordelen" med 4:3 skjerm og kjøring av ikke-anamorft overføring er at du faktisk ikke vil se forskjell på bildets geometri fra en anamorf overføring, den strekker seg helt ut i kantene og "rett" proporsjonert. Du vil imidlertid, som du påpeker selv, kunne se en dårligere bildekvalitet pga mindre oppløsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •