kjøpe ny dvd-spiller nå eller vente til HD? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes at alle burde gi Sony en fot i ræva så de kan få ut PlayStation3 til julen 2005. :P

Nei her i Europa kommer den hvertfall ikke i 2005 men kanskje i Japan. Jeg håper hvertfall det, og at vi har den her et kvartal eller to senere. Jeg er enig i at PlayStation 3 hadde vært en fin start som HD filmavspiller.

Ellers hadde det passet veldig bra med statistikkene til Sony om PS3 kom ut i slutten av dette året. PSX kom nemlig på markedet i 1995 og PS2 i 2000. Hva hadde vært bedre enn å følge denne 5-års intervallen
    Ellers så kom jo PS-One ett år før PS2, og PS-Two kom i november 2004 om jeg ikke husker feil. PS3 akkurat ett år etter den hadde ikke gjort noe, men særlig realistisk er det vel ikke :?

Kjøpte forresten PS-Two i går jeg 8)

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må bare bestemme seg for hvor mye man vil betale per måned for den økte kvaliteten en ny DVD-spiller vil gi idag. Husk at man også har en formatktig som noen ønsker å se resultatet av først:

Rask utrulling av HD/Helt hekta:
    -DVD til 10.000,- idag
    -Import av spiller fra Japan/USA desember 2005
    => 1000,-/månden

Rask utrulling av HD/litt mer forsiktig:
    -DVD til 3.000,- idag
    -HD-spiller fra norsk butikk desember 2006
    => 136,-/månden

Tregere utrulling av HD/Helt hekta:
    -DVD til 10.000,- idag
    -Import av spiller fra Japan/USA desember 2006
    => 455,-/månden

Tregere utrulling av HD/litt mer forsiktig:
    -DVD til 3.000,- idag
    -HD-spiller fra norsk butikk desember 2007
    => 88,-/månden

Robert-

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :wink: Som entusiast lever man vel i nuet og ikke i framtiden. Kjøp nå!! :P

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    egentlig skulle det ikke bli noen ny dvd spiller på meg men det endte med at jeg hadde med meg sony RDR-GX7 ut... ops:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del ser frem til en Denon 5910 8)

Men for å vri litt på spørsmålet som trådstarter stiller:

Har utviklingen av DVD-spillere nådd grensen for hva man kan tyne ut av formatet, slik at det lønner seg å kjøpe nå, eller kan vi vente oss enda flere, betydelige tekniske nyvinninger i DVD-spillerne de kommende årene?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, si det?

Det er jo det som er så spennende med denne hobbyen, man vet aldri hva som kommer.

At dagens DVD spillere er bra er det ingen tvil om, men vi har nok ikke nådd grensen enda.

Det er jo en del ny snacks i den nye Denon spilleren, og det kommer sikkert i billigere spillere etter hvert.

Vi har nok ikke sett slutten på utviklingen av scalere og linjedoblere enda.

Ett produkt når ikke toppen før det fases ut vet dere, bare se på VHS og CD spillere, en vanvittig kvalitet for en svært billig penge.

Det er grunn til å tro at når HD spillerene kommer, så vil en del av teknologien smitte over på det gamle DVD formatet.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje flere dvd-spillere med HDMI :roll:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er mye spennende å se frem til. Derfor er det også fristende å vente med å kjøpe DVD-spiller, selv om jeg har inntrykk av at de nyeste spillerne rundt 10k idag har det meste av det som trengs

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere digitale utganger både for lyd og bilde.

Kanskje SDI utganger?

Men, først og fremst bedre og billigere brikker til bidebehandlingen før de digitale utgangene.

I dag er det 2910 som er det "sikreste" kjøpet i forhold til pris og kvalitet.

Det vil gå en stund før den er helt utdatert og da har du hatt mye moro i mellomtiden.

Jeg ville ikke ventet, men det er selvsagt et spørsmål om økonomi og prioriteringer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig. Men hva er SDI? Kan du fortelle litt mer om det?

vito kjøpte seg akkurat en 2910, og han er godt fornøyd så vidt jeg vet, det meste var merkbart bedre fra pioneer 575 som han oppgraderte fra.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SDI Serial Digital Interface er det reneste signalet man kan ta ut av en DVD spiller.

Det kommer rett fra Mpeg decoderen og har ikke vært konverter hverken analogt eller digitalt.

Dette signalet må sendes til en ekstern scaler før du kan bruke det til noe, men da har du full kontroll på hva som skjer med bildet.

Når jeg tenker meg om er det vel tvilsomt om produsentene kan / vil levere spillere med denne utgangen på grunn av mangelen på kopibeskyttelse.

Det finnes en del informasjon om dette på nettet, blandt annet her:
    http://www.crtprojectors.co.uk/sdi_dvd.htm

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som trodde HDMI var det beste. Er ikke det også et rent, ukonvertert digitalt signal? Det ser jo ut som blant annet noen av Denon sine spillere kan oppgraderes med SDI, ifølge linken du refererte til?

Hvorfor kan man med SDI ikke benytte en intern scaler i samme spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva jeg har forstått:

Det er sant at HD er rundt hjørnet, men problemet er de mange ulike formatene som produsentene ikke klarer å bli enige om. Alle er interesert i at sitt format blir standarden, så de kan hente inn lisenspenger til å dekke utviklingskostnader. Det krangles generelt om 4-5 standarder innen høyoppløselig DVD, hvilket gjør diskusjonen mellom SA-CD og DVD-A til barnemat.

I motsetning til SA-CD og DVD-A, vil det neppe komme såkalte multispillere som tar alle HD-formatene, av en vesentlig årsak: Det er forskjellig laserteknologi på alle formatene! Nanometrene er ikke de samme, hvilket betyr at man må ha en laser for hvert format om spilleren skal ta alle.

På HighEnd 2005-messa i Stockholm forrige helg ble det blant annet demonstrert en kinesisk HD-spiller som bare kostet 2-3000 kroner. I motsetning til de andre formatene benytter den seg av en vanlig rød laser. Det er dog tvilsomt om det vil komme noe særlig med filmer med denne standarden, men disse spillerne vil nok være med på å presse prisene ned.

Men her er en interessant vinkling: Touraj Moghdam, mannen bak engelske Roksan, uttalte seg med skepsis på Stockholm-messa: "Det er problemer nok med de to lagene på vanlig DVD. En ripe eller et saftig fettmerke på disken, så henger den seg midt i filmen. Og nå vil vi ha samme disk med SEKS lag, med enda høyere tetthet enn dagens DVD-format. Hvilke problemer vil ikke DET skape med avlesning!?"

Uansett, det vil nok gå en stund før dagens DVD-standard blir avløst, og jeg vet at jeg selv kommer til å kjøpe meg en ny DVD-spiller når lommeboka strekker til.

Hilsen Geir Nordby, L&B

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av umorsom
    Uansett, det vil nok gå en stund før dagens DVD-standard blir avløst, og jeg vet at jeg selv kommer til å kjøpe meg en ny DVD-spiller når lommeboka strekker til.

Hilsen Geir Nordby, L&B
    Hvilken spiller da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av umorsom
    Det er sant at HD er rundt hjørnet, men problemet er de mange ulike formatene som produsentene ikke klarer å bli enige om. Alle er interesert i at sitt format blir standarden, så de kan hente inn lisenspenger til å dekke utviklingskostnader. Det krangles generelt om 4-5 standarder innen høyoppløselig DVD, hvilket gjør diskusjonen mellom SA-CD og DVD-A til barnemat.
    Det "krangles" vel om toppen 2 standarder.

I motsetning til SA-CD og DVD-A, vil det neppe komme såkalte multispillere som tar alle HD-formatene, av en vesentlig årsak: Det er forskjellig laserteknologi på alle formatene! Nanometrene er ikke de samme, hvilket betyr at man må ha en laser for hvert format om spilleren skal ta alle.
    Mener jeg allerede har sett spillere for PC som tar begge formatene, dvs Blue-Ray og dvd.

Men her er en interessant vinkling: Touraj Moghdam, mannen bak engelske Roksan, uttalte seg med skepsis på Stockholm-messa: "Det er problemer nok med de to lagene på vanlig DVD. En ripe eller et saftig fettmerke på disken, så henger den seg midt i filmen. Og nå vil vi ha samme disk med SEKS lag, med enda høyere tetthet enn dagens DVD-format. Hvilke problemer vil ikke DET skape med avlesning!?"
    HD-DVD har to lag. Blue-Ray har også to, men det forskes på å utvide dette til tre, hvilket vil bety 25 GB mer lagringsplass. Seks lag må i så fall være på en dobbeltsidig plate.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vil vel komme spillere som tar både HD-DVD og BlueRay hvis det blir en kombinasjon mellom dem eller? de er jo begge bygget på det samme prinsippet med blå laser så det burde vel ikke by på så alvorlig mange problemer.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All info noen kan ønske seg om HD-DVD/Blu-Ray finned i denne tråden:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...p;pagenumber=1

NB! 213 sider! (over 4000 innlegg)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken spiller da?
    Hmmm, vanskelig spørsmål. Vi får så mange spillere til test at det er vanskelig å velge seg ut en.

Jeg vurderer Denon DVD-3910, men ble veldig keen på DVD-A1XV etter Stockholm-messa forrige helg. Den har nemlig Silicon Optix’s Realta bildechip. Men så var det prisen da...

Da jeg personlig er mer stereomann, kan det godt tenkes at jeg går for 3910 til hjemmekinoen. Hvis den ikke blir erstattet før jeg får cashflowen i orden da

Det kan da bli en av pøsene til Pioneer også, time will show! Jeg har dessuten nylig fått Linn Unidisk med innebygd prosessor, og effektforsterkeren Linn AV5125 til test. Eskene er ikke sprettet ennå, men dette kan være særdeles spennende saker!

Når det gjelder debatten HD-DVD er det bare å vente litt til. Det formatet som får flest filmselskaper i ryggen vil nok bli det seirende. Uansett, det var mye snacksy HD-TV-signaler på Stockholm-messa, mest fra de nye HTPC-ene. Endelig kommer plasma til sin rett!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Linn Unidisk og DVD-3910 så skiller det lite på lydbildet, men MYE på pris. Etter å ha A-B testet disse to er min konklusjon at Unidisk'en går ørlittegrann dypere i bassen, men at de ellers er veldig like. Forøvrig blir den fullstendig knust av 3910 når vi kommer til temaet bassmanagement på 5.1 utgangen, og bildekvalitet.

Når det gjelder DVD-A1XV så går det vel ratt mot "ny referansespiller i heimen". Den blir spennende å teste i hvert fall, men det blir dyrt om den innfrir forventningene. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer LydMekk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket fabrikat er DVD-A1XV ? Pioneer ?

Kunne tenkt meg ny High-End spiller selv...

EDIT: Sorry, Denon, googlet...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •