DLP vs LCD vs CRT ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DLP vs LCD vs CRT ?

Har fulgt med nøye på mange av diskusjonene på de ulike projektor trådene.

Jeg vet at CRT består av 3 rør, LCD består av en liten LCD skjerm som forstørres og at DLP sitt prinsipp nogenlunde det samme forskjellen er vel at bildet dannes på en liten chip eller.no (ikke helt sikker derfor jeg spør ).

Spørsmålet er hva er praktiske forskjeller ?

DLP sin ulempe er regnbue effekten. En annen ulempe er at lyspæra må byttes ut etter 2-3000 timers bruk. Men hva mer ? Døde pixler, svart / hvitt og ikke minst kontrast?

LCD har ikke regnbue effekten, ulempen såvidt jeg har fått med er døde pixler, lampe må byttes etter omtrent samme tid som dlp. Ellers innbiller jeg meg at LCD er noe tregere med å oppdatere bildet ? Er vel kanskje ikke så lyssterk heller ?

CRT, 3 billedrør (som nevnt). Og her stopper det. Lest mye om slitasje og synlig slitasje. Nå fikk jeg aldri sett bilde av en som skulle være slitt, men hvordan ser man det ? Ser at man kan bytte hvert 'billedrør' og at de er sykt dyre (om ikke man kjøper en 'renovert' sak). Men hvorfor er CRT så mye bedre ?

Antar at CRT ikke har noen vifte siden den ikke blir like varm? Eller blir den like varm ? CRT ser ut som noen monstre i forhold til LCD / DLP. Er bildekvaliteten så bra ? CRT har vel lavere Hz også i forhold til DLP ? Siden bilderør i tv'en går på 50hz bare (vet det finnes 100Hz nyere TV'er)

Prøver liksom å finne ut poenget med det ene og det andre. Ikke fordi jeg nødvendigvis skal ha det dyreste utstyret, vil bare vite hva som er de største forskjellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, mange spørsmål...

Helt enkelt:

LCD består av en pære som lyser gjennom et LCD panel (egentlig tre paneler, ett for rødt, ett for grønt og ett for blått). Den enkleste sammenligningen blir omtrent som et lysbilde, der man erstatter et enkelt bilde med en bitteliten LCD skjerm.

De største svakhetene er svak kontrast, screendoor og mulighet for døde piksler. Degenerering av panelet kan visstnok også forekomme over tid.

DLP består av en liten brikke med mange små speil på (et speil for hver piksel). Disse speilene styrer lys fra en pære enten ut gjennom linsa eller vekk fra linsa. Farger lages ved at lyset fra pæra sendes gjennom et roterende fargehjul (RGB), og hvert speil reflekterer de fargene som trengs for å lage en hvilken som helst farge. Dersom fargehjulet ikke er raskt nok kan øyet oppfatte denne prosessen, og man ser regnbuer.

DLP har svært sjelden døde piksler, adskillig bedre kontrast enn LCD og mindre avstand mellom pikslene som gjør at man får svært lite 'screendoor' effekt (rutemønster mellom punktene). Ulempen er faren for at man ser regnbuer, men det problemet løses best med regnbuemedisin (øl) :lol:

CRT har såvidt jeg vet den beste oppløsningen og det mest filmlike bildet. Her benyttes et rør for hver farge. Kontrastnivået er det beste du kan få, men CRT setter stor krav til total lyskontroll. De er dessuten veldig store, tunge og dyre.

På både LCD og DLP må man skifte pære mellom 1000-5000 timer avhengig av modell. På en CRT holder rørene mye lenger.

Er du ikke følsom for regnbuer, og ikke vil legge mye penger i en proj ville jeg gått for en billig DLP. Med sin kontrast er den det beste valget. Er du derimot følsom for regnbuer må du enten opp i pris for å få en DLP med 5x fargehjul eller så må du gå for en LCD eller CRT.

Det er mange muligheter, men dine øyne og din lommebok. Prøv deg fram. Legg også merke til at forskjellige modeller har forskjellig støynivå, og støy er noe som kan irritere når man ser på film.

Bruk litt tid på å finne det du er på jakt etter, og før du kjøper et produkt så sjekk at døde piksler ikke er tilstede.

Håper det hjalp litt. Se forøvrig www.projectorcentral.com der de skriver ganske godt om mye av det du spør om.

Lykke til!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra forklaring Rinn, er ikke mye å tilføye her..!

Ellers innbiller jeg meg at LCD er noe tregere med å oppdatere bildet ?
    LCD sliter litt med noe som kalles "Ghosting".Bevegende objekter har skygge/hale etter seg.. Man ser også dette på LCD monitorer.

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skulle søke om ekspert-status :lol:

Må jobbe hardt for å komme inn i den klubben, men er der vel snart med dette tempoet på skrivinga mi.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har foretatt en direkte sammenligning av Barco 1208 og NEC HT-1000 (DLP) HER.

Fordeler og ulemper med det meste her i verden

Den 1208'en jeg tester er imidlertid ikke av helt nyeste type, 94 modell... 97 modell++ 808s er en del skarpere og mer stabil, samt har bedre gamma etc. enn denne...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh takker for svar. Greit å ha oversikten

Akkurat nå så går sambo og jeg igjennom et budsjett og sålangt ser det skralt med hjemmekino :cry:

Men men når man endelig blir ferdig med bil og studielån så da snakker vi :lol:. Og da er det jo greit å ha litt mere kunnskap enn jeg har, så greit å begynne med masse teori, så får vi sette den ut i praksis når den tid kommer

Jaja ny bil var jo pri før hjemmekino.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesing...

Tyder på at DLP ikke er så verst i forhold til CRT da. Tror jeg skal leve lenge sammen med min 'lille blå'.

Jeg ser ikke antydning til pikselstruktur på sitteavstand som er ca 1,7x bildebredden. Og det er jo mulig å bruke det gamle LCD-trikset med å skru fokus litt ut dersom man plages voldsomt. Kanskje dette også hjelper litt mot mpeg-artifakter, selv om jeg heller vil ha et skarpt bilde. Regnbuene er det jo endelig funnet en medisin mot, selv om det er forsvinnende lite av dem i utgangspunktet.

Alt i alt tror jeg ikke jeg kunne valgt noen bedre løsning for min egen del, selv om den ble 'litt' dyrere enn planlagt.

Hjemmekino er bare helt konge!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino er bare helt konge!
    Buuuuhuuu strø mer salt i såret ...
    *grine som en 3åring*

Neida, nå skal jeg ta en tur i bilen og kjøre en tur (Volvo S60 2002 modell, men kjøpt speller ny i år, den er 3 1/2 måneder gammel )

Kan jeg si min bil er bedre enn din ? *håpe*

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jaja, men du bor i Sverige, da! Må jo gi 150-170' for en 99' S40 her til lands!! (for øvrig, la oss ikke la denne tråden skli heeelt ut... som har skjedd litt i det siste...)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jaja, men du bor i Sverige, da! Må jo gi 150-170' for en 99' S40 her til lands!! (for øvrig, la oss ikke la denne tråden skli heeelt ut... som har skjedd litt i det siste...)
    :twisted: Sånn er det å være 'sosial'.

Neida, tilbake på emnet så har jeg faktisk hørt om det med LCD. Da har jeg iallefall denne tråden å titte tilbake på når det kommer for en dag at vi endelig skal kjøpe en

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjokomelk:

Hva slags biler vi kjører kan du se under chit chat et eller annet sted. Om du har en bedre eller dårligere bil er vel en smaksak.

Tenkte kanskje det var greit å nevne dette, så ikke folk fortsetter å prate om biler her. Ikke meningen å fortsette utsklidningen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •