Prosjektør i lyst, men stort rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektør i lyst, men stort rom

Vurderer førstegangskjøp av prosjektør og lerret - syns 21" 4:3 er litt puslete nå...

Er dog litt bekymret for at rommet er for lyst med lysegule vegger, hvitt tak og flere vinduer med lette gardiner. Håper imidlertid at geometrien vil hjelpe noe: rommet er ca 6x7.5 m. Lerretet vil være omtrent midt på en kort-/vindusvegg og prosjektøren omtrent midt i rommet. Andre vinduer vel 6 m unna.

Blir dette håpløst? Vil ikke male om rommet nå, kan evt sørge for avblending av vinduer. Hvilken type lerret vil hjelpe?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer veldig an på hvilken projektor du planlegger å kjøpe..
    Lette gardiner kan vel byttes ut, hvis det blir et problem..
    Tenk litt på når på dagen du kommer til å bruke den, og hvordan lyset i rommet er på det tidspunktet. Veggen med minst lys er den som vil fungere best. Et lerret med høy gain reflekterer mest lys, men kan bidra til dårligere sortnivå.
    Lyse vegger er ikke så veldig farlig, om du får stengt ute dagslyset.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke er en infocus x1 et bra kjøp da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ikke har problemer med regnbuer er X1 helt klart et godt kjøp. Uansett så tror jeg noen gode gardiner som ikke slipper igjennom lys også vil være vel verdt investeringen i dette tilfellet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Prosjektøren vil nesten utelukkende bli brukt til å vise/se film fra DVD og teve. Basert på anbefalinger og diskusjoner her og i andre fora, hørtes Panasonics 300-noe passende ut, kombinert med et rammenspent 200 cm lysegrått lerret for min geometri. Innser at jeg aktivt må kontrollere rombelysningen ved å skjerme vinduene, og har noen kreative ideer

Har såvidt hørt at Infocus' X1 skal få en H2(?)-basert etterfølger (ikke Screenplay 4800) med ekte 16:9 chip (1024 x 576?) - den burde egentlig være midt i blinken for meg. Noen som vet om det er hold i disse ryktene, og evt tør gjette på en tidshorisont? Jeg har det ikke veldig travelt, men i løpet av høsten/vinteren hadde vært kjekt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du kan kalle det en etterfølger av X1, men Infocus har nå kommet med sin Screenplay 5700.

Denne er basert på TI's matterhorn chip, har 16:9 oppløsning på 1024x576, 5x seks segmenters fargehjul og er ellers ganske så lik Screenplay 7200 i utførelse.

Dette blir nok en proj som i utgangspunktet blir en god del dyrere enn X1 (har hørt rykter om at prisen ved lansering vil ligge på 40'000 pluss minus).

Etterhvert vil nok prisen på denne synke en del. Om du ikke har så mye penger akkurat nå men har tid og tålmodighet til å vente litt, vil dette helt klart være et svært godt alternativ til hjemmekinoen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Får en InFocus Screenplay 5700 til test i dag... Spennende!

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Vet ikke om du kan kalle det en etterfølger av X1, men Infocus har nå kommet med sin Screenplay 5700.

Denne er basert på TI's matterhorn chip, har 16:9 oppløsning på 1024x576, 5x seks segmenters fargehjul og er ellers ganske så lik Screenplay 7200 i utførelse.

Dette blir nok en proj som i utgangspunktet blir en god del dyrere enn X1 (har hørt rykter om at prisen ved lansering vil ligge på 40'000 pluss minus).
    Her i Sverige ligger den på 44995 eller 45k om du vil.

Noen kjappe specs her: http://www.smartstep.se/audiovideo/p...2158&visible=2

Nå vet jeg ikke om dette er den billigste, men sålangt eneste jeg har funnet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får en InFocus Screenplay 5700 til test i dag... Spennende!
    Javel... det er lenge siden du skrev inlegget nå. Fått testet noe..?

Ellers er jeg ikke sikker på om X1 har lysstyrke nok dersom du sliter med et lyst rom..

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man se video er det en fordel jo mørkere man får det uansett. Det skal ganske kraftige saker til for å kunne få en god opplevelse av film i et opplyst rom, og kontrasten vil nok lide mye uansett.

Om 5700 ligger på 45k i Sverige, så er det jo mulig det blir litt lavere i Norge ettersom den norske krona er sterkere enn den svenske.

Uansett til den prisen vil jeg tro at intro-tilbudet på action er noe å vurdere...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •