Fjernkontroller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fjernkontroller

Vet noen om noen infrarøde fjernkontroller som kan kjøpes i Norge? Har søkt i lang tid og bare funnet 3-4stk. Jeg vil gjerne vite hva som finnes før jeg skaffer en.

Takk

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt om jeg har forstått spørsmålet men..:
    Infrarød er vel det de fleste fjernkontrollene "er".
    Dvs de sender signalene med IR (infrarødt lys).
    Fjernkontrollene som følger med alle TVer og vanlige stereoanlegg man får kjøpt hos elektronikk-kjedene her til lands er basert på IR.
    IR-fjernkontroller må ha så godt som fri sikt mellom seg og apparatet det skal styre.
    Den andre måten en fjernkontroll kan sende signaler på kalles RF og er mere sjelden siden de rett og slett er dyrere, og fjernkontroller som følger med TVer og stereoanlegg har VELDIG sjelden RF. RF er radiosignaler og kan gå gjennom flere vegger. Ikke nødvendig med noe fri sikt her.
    Sånn, det var vel en grei liten avklaring om hva en IR fjernkontroll er for noe. (Hvis noe ikke stemmer helt her eller jeg har glemt noe viktige fakta så håper jeg at noen retter på meg)

Men kan du si noe mer om hvilken fjernkontroll du trenger?
    Hva skal den styre for noe?

PS: velkommen til forumet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, takk for hyggelig velkomst og takk for svar.

Jeg vet det finnes fjernkontroller som sender RF signaler, men jeg tenkte jeg heller skulle gå for IR (denne sender visst begge deler.)

Min nye fjernkontroll skal hovedsaklig kontrollere PCen min (media-pc, ikke windows). Men det hadde vært veldig fint om jeg kunne programmere den til å styre annet AV utstyr også, så kan jeg legge til side resten av fjernkontrollene.

Egentlig har jeg verken en IR recevier eller fjernkontroll, men jeg lurte på om denne løsningen hadde vært aktuell: skaffe IR keyboard + fjernkontroll (bruke keyboardets IR receiver). Alle tips er velkomne

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Nå med mere informasjon håper jeg at andre kan hjelpe deg mere.
    Jeg har nemlig ikke så veldig mye peiling på dette med fjernkontroller, men jeg vet at om man vil ha en kontroll som kan styre det meste så er det aller best med en trykkfølsom LCD. Mest siden alle fjernkotroller har så forskjellige knapper. De aller fleste har jo tall 0-9 såklart, men så er det noen som har Play, pause, stop o.l , noen som har A B C osv , noen som har Meny, Setup-Meny og masse rare knapper.
    Derfor tenker jeg at skal man styre masse forskjellig så er det mest med en LCD-kontroll der man kan velge hvordan knappen i displayet skal se ut. Skal man ha tradisjonelle knapper blir det fort mange, og til noen enheter må man programmere en tast til å gjøre noe helt annet enn det som står på tasten.

Men er det nesten kun PC og TV/CD/DVD du skal styre så går det sikkert veldig greit med den du linket til eller noen som likner den veldig.
    Uansett; hvis du vil ha den til å erstatte andre fjernkontroller kan du jo ta en kikk på disse kontrollene å se om de har masse rare taster som disse programmerbare ikke har. Så finner du fort ut om det blir enkelt eller vanskelig å gå over til en slik en.

Angående IR-mottaker til PC så er jeg ikke helt sikker på om den til tastatur kan ta i mot fra fjernkontroller også, men jeg håper at noen andre her vet det og svarer.
    Jeg vet hvertfall at det følger med en grei fjernkotroll på en del TVkort til PC. Da får man naturligvis også med en IR-mottaker.
    HER (link) er er ett slik eksempel.
    Men om du allerede har TVkort eller ikke har lyst på det så blir jo saken en annen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at jeg kan jo lære den nye fjernkontrollen noen av keyboardets knapper.

Leter videre etter gode IR learning remotes

Tusen takk

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    user11,

prøv denne fiffige funskjonen. bare å føre inn dine minstekrav, så får du vite hvilken kontroll som vil passe deg best.
    http://www.remotecentral.com/features/clicker.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig nyttig funksjon ja Takk

Synd at ikke mange av disse kan skaffes i Norge :\

Har noen av dere fjernkontroller?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan og kjøpe deg ein brukt PDA, og laste ned eit fjernkotroll program. Då får du skjerm i tillegg. Får mangen billige brukte. www.finn.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rekkevidden på PDA suger... saftig, jeg har program til palm hvis noen trenger..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sony RM-AV3100 og en RM-AV2500, og er veldig dornøyd med begge to!

De kommer forprogrammert til en hel haug av komponenter fra ulike merker, og kan lære så godt som alle IR-signaler.

Kan absolutt anbefales.

3100 har noe flere funksjoner, men de er rimelig avanserte, så det er begrenset hvor mye eksta man får ved å legge inn mer penger og kjøpe den.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valent
    rekkevidden på PDA suger... saftig, jeg har program til palm hvis noen trenger..
    Kommer an på hvilken modell det er snakk om - Axim X50v har en CIR, den klarer seg nesten like bra som andre fjernkontrollere. Men ulempen jo at jeg bruker den til mange andre ting, og da kan den ikke ligge på sofabordet hele dagen slik at de andre i huset kan benytte seg av den.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sony RM-VZ950T og en RM-AV2500T. Begge er knallgode uni. fjernkontroller. Helt klart at 2500Ten er mest avansert, mens 950T er for mange den elegante.
    De koster ca. det samme.

Her er RM-VZ950T:

http://www.sony.no/ShowProduct.do?si...duct=RM-VZ950T

Her er RM-AV2500T:

http://www.sony.se/ShowProduct.do?si...uct=RM-AV2500T

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marantz har en sak til ca. 1400,- som er veldig bra.

http://www.marantz.com/new/index.cfm...p&type=rmt

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny fjernkontroll kommer på markedet i mai

Ny fjernkontroll er på vei. Ser bra ut og har mange andre funksjoner enn bare å styre anlegget.

Se etter Nevo på denne nettsiden:

http://www.ncms.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Den Nevo kontrollen virker jo bare genial...Nytt leketøy en bare må ha! :wink:

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og til kun kr 9.900 er den et glitrende alternativ tilf.eks. ProntoPro TSU6000. Berre lekkert

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    :shock: :shock: :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjøpe en Pronto når en NevoSL har alle de samme egenskapene, men den kan også kommuniserer via Wi-Fi med alle dine Audio/Video produkter i hjemmet? Jeg vil si at en NevoSL er noe av det råeste som finnes av fjernkontrollere. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av disse som kan læres til å gjøre en random utsending av taste trykk ?
    Til f.eks å teste et produkt over tid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •