Plasma eller Projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma eller Projektor?

Jeg har per i dag en PT AE300 og en gammel 28" Grundig TV. Jeg ønsker skaffe meg noe som gir meg et skikkelig stort og bra bilde, hva bør jeg da gå for om jeg har ca. 20.000 kroner? Valge står mellom Plasma eller en projektor...

Jeg ønsker å bruke det hovedsaklig til DVD og film (xvid etc), samt Xbox spilling (muligens noe PC). Ellers holder jeg på å bygge meg en HTPC som jeg har planer om å kjøre FFDshow på, hva er da det beste alternativet for å få skarpt og klart bilde? Hva ville dere gjort om dere var meg og hadde ca. 20.000 til å bruke? Alle forslag mottas med takk, er veldig usikker selv da jeg ikke har erfaring på hva osm er best av alternativene og hva som bør taes i vurdering.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok størst og best bilde med en prosjektor til den prisen, så fremt du har lyskontroll i rommet du skal ha den.

Er jo skrevet mye fint om Panasonic PT-AE700, kan nok passe bra til ditt bruk.

Er jo ikke mye til oppløsning å snakke om på plasma skjermer til rundt 20k.
    Pluss at bildekvaliteten ikke er veeeldig bra om du skal over 37" til den prisen.

Kjøper du PT-AE700 har du råd til et fett lerret også!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får si i fra til meg hvis du skal kjøpe pt-ea700 og da eventuelt selge den ae300 for da er jeg int

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skriver han at han ønsker seg et skikkelig stort bilde. Om han legger det samme i det som meg (120" og oppover) er jeg ikke sikker på om PT-AE700 er det riktige valget da denne ikke er spesielt lyssterk...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Nå skriver han at han ønsker seg et skikkelig stort bilde. Om han legger det samme i det som meg (120" og oppover) er jeg ikke sikker på om PT-AE700 er det riktige valget da denne ikke er spesielt lyssterk...
    ...men hvorfor skal den være mye mer lyssterk enn AE700?? :? Har selv denne i et rom uten full lyskontroll, og ikke noe problem det.....

I prisklassen inntil 20k gir en god prosjektor (i mine øyne) et helt klart bedre bilde enn plasmaskjermer...

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg tenkte siden han vurderer plasma, så ville størrelsen på et bilde som AE700 gir holde lenge...

Jeg har ikke peiling på hvordan AE700 klarer bilder over 120", men kan ikke skjønne at det skal være et stort problem om man har lyskontroll i rommet?

Anfield vet vel sikkert det som stolt eier av AE700... :P

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120" går greit med AE700 om man har god lyskontroll.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har lest (bl.a på AVS) gir AE700 maks 400 ansi lumens kalibrert til D65 og maks kontrast, med ny pære. Med et 120" 1.0 gain lerret er det kun 9.5 FL, noe lavt IMHO. Ta i betraktning at pæras lysutbytte gjerne synker 30% i løpet av noen måneder så blir det ganske svakt etterhvert.

Man kan selvfølgelig kjøre med høyere fargetemperatur, slå av iris osv. og komme opp mot de annonserte 1000 AL men da blir jo bildet vesentlig dårligere, særlig kontrasten lider.

Jeg ville personlig ikke kjørt en AE700 mot et større 1.0 gain lerret enn 220cm bredt (~99") og maks 260cm bredt med 1.3 gain lerret.

BTW, en Infocus 4805 er optimalt kalibrert ca. 50% mer lyssterk enn en AE700. En Sony HS-50 er svakere enn AE700.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •