THX Optimizer - PAL/NTSC forskjeller..??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

THX Optimizer - PAL/NTSC forskjeller..??

Kikka litt på THX-optimizerene istad,både NTSC og PAL versonen og la merke til en ting:

På PAL versonen, det første bildet på video-testen, der det er en hvit firkant med 8 hvite felter i, var de 8 hvite feltene synlige hver for seg, mens på NTSC versonene så jeg kun en hvit firkant..kunne ikke se de 8 hvite feltene i denne da..

Hva er grunnen til det? Det ble brukt en 3910 og en Action MK2 med HDMI til DVI overføring..

Testet både med og uten enhanced black på proj og dvd...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min DVD spiller er det stor forskjell på NTSC og PAL, spesielt på kontrast og lysstyrke. Har du lagret ulike innstillinger på projektoren din for PAL og NTSC ?

Jeg synes å huske at jeg så 8 firkanter på både NTSC og PAL , men det er lenge siden jeg testet. Bruker DVE for begge versjoner nå da jeg synes dette gir bedre resultat.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha sett at denne (THX optimizeren) skal finnes på Starwars episode I eller II - stemmer dette? Jeg finner den ikke?

Har også DVE - men ønsker å se om THX Opt gir noe annet resultat

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du DVE, er det ikke tvil om at det er enklere å kalibrere etter denne, spesielt farger og kontrast.

THX tror jeg finnes på både SW 1 og 2. Du må lete under "audio"/"language". Se etter et lite THX merke (rødt), ofte plassert ut til siden eller ned i et av hjørnene. Ellers så finnes THX på SW 4-6 (boksen), Indiana Jones boksen, Terminator 2 (se etter THX merket på hodeskallen), m.fl.

Når jeg testet, fikk jeg annet resultat, spesielt på brightness. Du får teste selv. Lykke til !

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant den nå - takker

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er normalt at man ser relativt stor forskjell på PAL og NTSC, så det er ikke noe galt med utstyret :wink:

Alltid godt å vite

Man må egentlig bare bestemme seg for hva man ser mest, eller kalibrere separat for hvert system.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det er normalt at man ser relativt stor forskjell på PAL og NTSC... Man må egentlig bare bestemme seg for hva man ser mest, eller kalibrere separat for hvert system.
    Det er et must å lagre egne innstillinger for PAL og NTSC. På min DVD spiller (HK DVD25) blir bildene altfor mørke i PAL ved å kalibrere etter DVE NTSC, og motsatt blir de altfor lyse i NTSC ved å kalibrere etter DVE PAL. Fargene er det derimot minimal forskjell på mellom de to formatene.

Alternativt er å kalibrere etter ett format og justere brightness manuelt hver gang, men dette er litt slitsomt. Er dog eneste utvei dersom en ikke har lagringsmuligheter.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kalibrert med DVE (PAL og NTSC) separat, og lagret innstillingene hver for seg..Men uansett om jeg bruker PAL eller NTSC instillingene på THX-optimizeren i NTSC får jeg kunn opp en hel hvit firkant..den er ikke delt opp i 8 nesten like hvite deler som den blir når jeg ser på den i PAL, med både NTSC og PAL instillingene..

Har dette noe med kutting av WTW/BTB og kutting av absolut sort/hvitt via DVI/HDMI?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Har kalibrert med DVE (PAL og NTSC) separat, og lagret innstillingene hver for seg..Men uansett om jeg bruker PAL eller NTSC instillingene på THX-optimizeren i NTSC får jeg kunn opp en hel hvit firkant..den er ikke delt opp i 8 nesten like hvite deler som den blir når jeg ser på den i PAL, med både NTSC og PAL instillingene..

Har dette noe med kutting av WTW/BTB og kutting av absolut sort/hvitt via DVI/HDMI?
    Det er mulig at det er forskjell på THX optimizerne. Jeg kan ikke huske å ha sett disse 8 firkantene for noen år siden. Har du sjekket flere utgaver av NTSC THX ? Skal sjekke dette når jeg kommer hjem fra jobb !

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..oppdaga no rart istad..

Ser ikke de 8 firkantene på THX optimizeren på T2 - Ultimatet Edition NTSC, men ser de på From Hell NTSC...rart...Kan det ha noe med alderen på Thx optimizerene å gjøre kanskje..?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Hmm..oppdaga no rart istad..

Ser ikke de 8 firkantene på THX optimizeren på T2 - Ultimatet Edition NTSC, men ser de på From Hell NTSC...rart...Kan det ha noe med alderen på Thx optimizerene å gjøre kanskje..?
    Bingo :!:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •