Projektor eller plasma??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor eller plasma??

Driver og ser på hvordan jeg vil ha det i stua i huset som jeg er i ferd med å overta.

Som dere ser har jeg prøvd å lage en liten plantegning i paint så dere kan få et inntrykk av hvordan det ser ut.

Huset er i Tyrollerstil med bare en halv 2. etage, så det er fra 3 til 8(?) meter takhøyde i stua. Det er vinduer fra hvor møblene mine er tegnet inn og helt bort til veggen til høyre i bildet. Og der borti har jeg planlagt å ha en salong med hjørnesofa, salongbord og et par stoler.

Det er åpent inn til hva jeg håper skal bli et biljardrom en gang i tiden.

Så jeg tror jeg kommer til å måtte ha hjemmekinoen hvor den er tegnet inn, da kan jeg hvertfall få montert bakhøyttalerne oppe på veggen.

Så spørsmålet mitt er da om jeg skulle velge å kjøpe en projektor og et rammelerret eller en plasmatv?

En BenQ 7800 eller lignende vil jo være billigere enn en bra plasmatv i innkjøp, men vil den være lyssterk nok til å kunne brukes på dagtid når det er så lyst i rommet som det kommer til å være? Må jo kunne trekke for gardinene, men rommet blir jo fortsatt meget lyst og åpent.

Og kjøper jeg projektor må jeg bruke de pengene som blir til overs på parabol og tuner slik at jeg får sett tv på en eller annen måte. Har brukt den projektorkalkulatoren som har vært linket herfra og funnet ut at jeg får et bilde med projektoren på ca 230x130cm om den monteres over sitteposisjonen i hjemmekino delen av stua.

Noen tanker angående dette?

Egentlig er vel spørsmålet om en projektor er lyssterk nok til at jeg kan bruke den sammen med hjemmekinoen min i og med at jeg får en bra jobb om jeg skal lage det mørkt i stua..

Takker for alle innspill..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er vel ganske enkelt. Vil du ha kino opplevelse, kjøp projektor. Legg differanse på hva en stor plasma ville kostet i en grei 16:9 TV i tillegg.

Kjøp deg et lerret som du kan bygge skjult inn i en kasse, gjerne elektrisk.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... eller 2 prosjektorer en 4:3 lyssterk som viser TV/sport/spill og en 16:9 som tar seg av film 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inspillene..

Trur jeg må begrense meg til 1 projektor.
    Men man kan få en 16:9 projektor til å vise bildet i 4:3, på samme måte som et vanlig ws crt tv? Regner nesten med det..

Hvilke projektorer ville dere anbefale da?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaa
    ...Men man kan få en 16:9 projektor til å vise bildet i 4:3, på samme måte som et vanlig ws crt tv? Regner nesten med det..
    Hvilke projektorer ville dere anbefale da?
    4:3 bilde med 16:9 pj er ikke noe problem bare det at bilde størrelsen blir en del mindre i og med at begrensningen blir høyden på 16:9 bilde, dvs. sortefelter på sidene.

Trenger da en lyssterk og svak pj, hva med gode gamle PB6100/6200 som er 4:3 pj som også greit viser 16:9 og med en god kilde eks. Denon så gir den også bra bilder. Alternativt flere å velge i...... kommer an på ditt budsjett også og kastelengde og ønsket bilde størrelse og sitteavstand og rengbuefølsomme familiemedlemmer og støyfølsomhet og ..........og......... :lol:

Noen begrensninger er det: sitteavstanden dirigerer din bildebredde, sittevastand bør være minst 1,5x bildebredden (xga oppløsning). Takhøyden der pj skal henge bør være rundt 2,4 meter ellers setter dette begrensninger i valgmulighetene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •