Tips til min hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til min hjemmekino

Må bare si at jeg er ganske ny i faget og har liten erfaring i å vurdere utstyr opp mot hverandre. Akkurat nå har jeg en 32" Samsung TV og en Teac DV3000 DVD spiller, Proson HFC1266 høytalerpakke og en Harman/Kardon AVR3550 forsterker. Ikke det mest fancy utstyret, men er i grunn godt fornøyd med lyden. Bildet er ok, men jeg savner noe større. Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe en prosjektor.

Jeg vurderer Panasonic PT-AE700 eller BenQ PE7800, men har ingen erfaring med prosjektorer. Det dukker derfor opp en del spørsmål. Jeg blir nødt il å plassere utstyret i stua der jeg ikke har full lys kontroll. Prosjktroren må muligens plasseres på et bord(der den kan ryddes vekk av og til) da jeg misstenker min samboer for å sette seg på bakbeina om jeg foreslår en stor boks midt i stuetaket. Egner en av disse prosjektorene seg bedre enn den andre i dette tilfellet?

Når jeg først får bestemt meg for hvilke prosjektor jeg skal velge lurer jeg på om det vil lønne seg å bytte DVD spiller for å kunne bruke DVI eller HDMI overføring til prosjektoren. Har tenkt litt på en Denon 1910 (ønsker ikke å legge noe særlig mer penger i en DVD spiller).

Jeg har en lang S-Video kabel. Gir disse dårlig bilde? vil en komposit kabel gjøre bildet mye bedre? Hva er egentlig det rimligste alternativet når man skal ha en bildekabel som er f.eks. 15 m. Er digitalt alltid å foretrekke?

Setter pris på om noen kan gi meg noen tips i forbindelse med dette.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha pj'n på et bord så ikke kjøp 7800 for den er stooor :wink:

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en lang S-Video kabel. Gir disse dårlig bilde? vil en komposit kabel gjøre bildet mye bedre?
    Kompositt vil gi dårligere bilde enn S-video. Du tenker kanskje på komponent?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh...ja jeg mente komponent . Hvis man bruker en s-video kabel er det da egentlig ikke noen vits å kjøpe en god prosjektor siden man taper mye bildekvalitet i kabelen uansett ?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, dersom du ønsker å ha prosjektoren på et bord, vil jeg anbefale AE-700 fremfor 7800. Som Bidda sier, den er stor. Samtidig som jeg mener AE-700's optikk passer dette bedre.

Når det gjelder kabler, er det ikke et "must" å hoppe på DVI med en gang, etter min mening. Selv skal jeg kjøre komponent når jeg kjøper PJ. Det er selvfølgelig greit å ha DVI/HDMI-kontakten klar, men det er flere eksempler på de som foretrekker komponent. DVI gjør bildet sylskarpt, av og til for skarpt, slik at ting i bildet kan oppfattes som støy isteder for bare skarpt (hvis du skjønte noe av det.... :wink: )

Dersom du ikke har full lyskontroll vil 7800 ha et fortrinn, grunnet DLP-teknologiens forsprang på sortnivå.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Har nok bestemt meg for Panasonic.

Etter å ha sjekket litt fant jeg ut at det ikke er komponent eller digitale bildeutganger på DVD spillerne min. Gir S-video et så dårlig signal at det er et "must" med ny DVD spiller ?

Siden jeg har forholdsvis dårlig lyskontroll er det da annbefalt med grått lerret ?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S-Video gir et kjempebra bilde.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    ....Siden jeg har forholdsvis dårlig lyskontroll er det da annbefalt med grått lerret ?
    Nei, disse har som regel lavere gain enn 1,0 og du bør minst ha 1,0 i et ikke helt mørkt rom.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! dette ser jo ut til å kunne bli rimligere enn først antatt, men....man blir vel for bitt av basillen og da raser jo pengene fort ops:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var kanskje litt for klar i språket men ved lyskontroll kan du med grått lerret bedre sortnivå mens med noe lys i rommet er det bedre å ha hvitt for at bilde ikke skal bli for mørkt. Kommer også litt an på valg av pj, lysterk eller ikke, med lyssterk, 1000Al og oppover kan du også ha grått mener jeg å ha lest en stand.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE: taita

Dersom jeg kombinerer det jeg har lest i denne tråden med det som er den generelle oppfatning her på forumet så bør du absolutt:

1. Kjøpe grått lerret til PT-AE700
    2. S-video er bedre en kompositt, men det er alikevel dårligere enn å kjøre progressiv scan fra en DVD-spiller. Rådet er definitivt å kjøpe ny DVD-spiller med progressive scan. Kjøp en komponenkabel fra Supra.

Et par kommentarer til slutt:

- Det å ha et grått lerret betyr ikke nødvendigvis at gain er mindre enn 1.0. Gain kan godt være mer enn 1.0 på grå lerretduk. Høy gain kan gi problemer med refleksjoner.
    - Lyskontroll er bare viktig dersom du skal se film i sommerhalvåret.

Lykke til

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Da blir det nok et grått lerret.

Så får jeg heller spare litt så jeg kan kjøpe meg en ny DVD spiller og noen lange kabler

Er det egentlig verdt pengene å kjøpe motorisert lerret? Kan vel ikke være så mye jobb å dra ned lerretet selv når man skal se film. (rammespent er ikke et alternativ i min stue)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring så holder motoriserte lerret legner. Jeg har sluttet å bruke mauelt lerret i mitt firma pga. det slites altfor fort. Duken løsner i kantene osv. (har ikke kjøpt billige lerret).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Råd ang kabler:
    Dersom du skal plassere projektoren på stuebordet og flytte denne hver gang, anbefaler jeg deg å kjøpe en s-videokabel (Biltema f.eks). Denne er billig og god nok. Etter en stund orker du ikke å flytte projektoren frem og tilbake, og du vil plassere den i taket (garantert). Da er det kjipt å ha kjøpt en dyr komponentkabel som er for kort.

Det eneste dumme med S-video kabler er at "pinnene" i pluggen knekker lette dersom du drar denne ofte inn og ut av projektoren/spilleren

Skal du kjøpe deg ny DVD spiller, anbefaler jeg deg å kjøpe en spiller med DVI/HDMI. Det er dumt å kjøpe komponent kabel til 1500-2000 for noen måneder senere måtte kjøpe en HDMI kabel i tillegg.

Venter du 0,5-1 år med å kjøpe DVD spiller synker nok prisene på DVD spillere med HDMI, ettersom dette blir mer og mer normalt.

Lykke til !

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du venter 10 år med å kjøpe DVD spiller med HDMI får du den gratis :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Hvis du venter 10 år med å kjøpe DVD spiller med HDMI får du den gratis :wink:
    Det jeg mener er at forskjellen på HDMI og komponent er ikke å enorm som mange skal ha det til, men en forbedring er det. Per idag er det svært få spillere som har HDMI/DVI (se bare testen til L&B og DVD&HK). Jeg tror en kan spare mye på å vente til flere spillere har HDMI/DVI som standard. Det er ikke snakk om å vente i 10 år.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg en Denon 1910. Er godt fornøyd med bildet den viser via S-Video. Hadde et lite problem med horisontale striper som vandret oppover og nedover, men de forsvant (så og si helt) når jeg koblet til en kompositt kabel i tillegg (bruker fortsatt S-Video signalet)

Tenkte kanskje jeg skulle kjøpe meg en HDMI-DVI kabel fra supra på 8 meter.

Må innrømme at jeg savner en permanent plassering av prosjektoren, men det er HELT uaktuelt i følge madammen

Er en slik HDMI-DVI kabel et godt alternativ eller er det like greit å gå for en komponent?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en slik HDMI-DVI kabel et godt alternativ eller er det like greit å gå for en komponent?
    HDMI er i utgangspunktet overlegent Component (det varierer litt), så gå for HDMI du.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    HDMI er i utgangspunktet overlegent Component (det varierer litt), så gå for HDMI du.
    Overlegent var vel å ta litt hardt i. Det er mange som foretrekker component foran HDMI fordi component gir et mer "kinoaktig" bilde.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overlegent var vel å ta litt hardt i. Det er mange som foretrekker component foran HDMI fordi component gir et mer "kinoaktig" bilde.
    Jeg er selv en av de som liker Component veldig godt, men "signalmessig" er DVI/HDMI overlegent.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •