Dårlig signal fra kabel-tv (UPC)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig signal fra kabel-tv (UPC)

Jeg sysler med planer om å kjøpe prosjektør, men så kommer en liten bekymring. Jeg ønsker å kunne bruke denne til å se film både fra DVD og TV. Vi har vanlig analog kabel fra UPC, og signalkvaliteten er høyst variabel. Med stort bilde regner jeg med at dette blir enda mer synlig, og kanskje så plagsomt at det blir bortimot ubrukelig,

Jeg må naturlig nok ha en enhet som har vanlig tuner, og hadde i utgangspunktet tenkt å bruke en vanlig VHS-spiller til dette formålet, men det finnes sikkert bedre løsninger, alternativt tilleggsløsninger.

Finnes det rimelige og gode frittstående tunere med innebygd støyreduksjon, f.eks? Eller frittstående signalprosessorer som kan gjøre en god jobb med problematiske signaler? Det er enkelt å se at bildekvaliteten lider under dårlig signal, selv på en billig 29" som jeg har i dag.

Vi har ikke dekoder (og kan ikke få digital dekoder heller), men jeg regner ikke med at dette (analog dekoder) ville vært en forbedring.

Vanskelig å beskrive støyen, men generelt ligger det nesten alltid en slags svært svak "snø" over bildet, tipper det er hvit støy på luminansen. Som sagt, veldig svakt og sikkert mulig å filtrere noe.

Den andre typen støy som kommer og går fra tid til annen er i form av tynne, rullende skrå striper over skjermen. Dette kan sikkert være interferens av en eller annen art, men jeg vet ikke hva som er kilden til det. Det opptrer typisk på enkelte kanaler og ikke på andre.

Noen som har tips?

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, sjekk først at det ikke er klusset med kablen fra UPC. Hvis du har flere uttak i leiligheten/huset skal et siste uttaket ha en motstand for terminering. Men hvis det ikke løser problemet for deg er jo en digital parabol med Viasat eller canal Digital en utmerket løsning

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres nesten ut som du er naboen min. De UPC signalerene du har er slik jeg hadde det før. Jeg endte opp med en vanlig antenneforsterker som har gjort nytten på signalsiden. (se også denne tråden: LINK) Foreløpig kjører jeg signal fra VHS -> Scart -> compositt -> SVHS (15m) -> PJ (PT AE700E). Har sett bedre kvalitet, men legger mesteparten av skylden på composittleddet.

Beste TV signal jeg har sett på PJ er via HTPC. Husker desverre ikke hvilket kort og SW men oppskallering mm var bra. (I tillegg kom bonus med timeshift og andre opptaksmuligheter)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •