Kan LCD Projektorer gi mattere bilde over tid ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan LCD Projektorer gi mattere bilde over tid ?

Har sett en LCD Projektor som gjennom 2½ år og et pæreskift har blitt mattere i bildet.
    Mattere farger osv...
    kan dette stemme ?
    Isåfall.. noen som vet hvem, hva, hvor, hvordan fikses ?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja bildet på lcd blir dårligere med tiden. Det er det eksempler på også her på forumet. Finner desverre ikke igjen tråden som omhandlet dette i farten, men den skal ligge der.

Hva man kan gjøre for å bedre dette? Kjøpe ny..... Det er for dyrt å reparere.

Mvh

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du ser er enten en av to ting:

a) Pæren blir slitt, og lysstyrken minskes. Pæren mister altså noe av lysstyrken over tid. Dette er normalt og det eneste man kan gjøre er evt. å kjøpe en ny pære.

b) Slitasje av LCD panelene. Fargene blir blassere. Det eneste som hjelper her er å bytte ut lcd-panelene med nye. Jeg regner med at dette blir like dyrt som å kjøpe en ny (og derav bedre) projektor.

edit: her skumleste jeg visst litt. b) er aktuelt i ditt tilfelle. De fleste LCD-tilhengere vil vel påstå at dette ikke skjer, men det er altså et vanlig problem.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke til å gjemme bak en vegg at LCD panelene blir slitte når de er godt brukt. Det en allikevel kan gjøre i de fleste tilfeller er å kalibrere projektoren på ny, og man vil da få et bilde som er ganske tett oppunder "nytt bilde".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akurat.. takker for svar her.
    Kalibrering.. tenker du på å justere det som kan i menyene ?
    har prøvd dette og føler ikke jeg kommer i nærheten av det den en gang var.
    eller tenkte du på å levere Projetoren inn til kalibrering ?

Har jo satt denne projektoren til salgs og nå føler eg skam nok til å heller kaste den enn å selge den. hehe..

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer

b) Slitasje av LCD panelene. Fargene blir blassere. Det eneste som hjelper her er å bytte ut lcd-panelene med nye. Jeg regner med at dette blir like dyrt som å kjøpe en ny (og derav bedre) projektor.
    Ifølge Texas Instruments så kan man måle en markert degradering av fargefilterne i LCD-prosjektorer allerede etter noen 10-talls timer...

Det som er sikkert er at filterne er utsatt for en gradvis fading.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merkelig at ingen har hugget hode og tråden siden denne er feilpostet. så det i går faktisk. hehe
    Det med slitasje på LCD er jo noe som definitivt burde blitt oppgitt klart og tydelig både ved kjøp og i instruksjonsboka (returrett)
    Resultatet etter 2 år med gjevnlig bruk av LCD projektor er jo at den dyre maskinen mister all sin verdi bortimot og må rett og slett bare kastes.

bare for å dra denne litt avgårde..
    noen som tror det går ann å reklamere på dette ?
    I.o.m. at det er ingen opplysninger vedr. dette ved kjøp heller.
    Dette problemet vil jo gjelde de aller fleste etterhvert som eier LCD.

Når det er sagt...
    kan dette problemet oppleves på DLP over tid ?
    noen som har kjennskap ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vanlig lcd-skjerm varer i alle fall rundt 50.000 timer. Rart ikke produsentene av projektorer ikke greier å putte inn lcd-panel som varer mer en 10 timer - i følge enkelte her.

Eller kanskje det rett og slett bunner i noe annet?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet etter 2 år med gjevnlig bruk av LCD projektor er jo at den dyre maskinen mister all sin verdi bortimot og må rett og slett bare kastes.
    Tror hele denne greien er en stor overdrivelse. Tror man kan kjøre lcd-projen i flere tusen timer uten at man kan merke dette. Man kan sikkert måle det eller merke det og man stiller en ny og gammel side om side, men tror ikke dette er et "big issue" liksom

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Tror hele denne greien er en stor overdrivelse. Tror man kan kjøre lcd-projen i flere tusen timer uten at man kan merke dette. Man kan sikkert måle det eller merke det og man stiller en ny og gammel side om side, men tror ikke dette er et "big issue" liksom
    Beleve me gomman.. dette e Big Issue.
    har sittet de 3 siste mnd og irritert meg grønn over det matte bildet.
    at eg ikke klarer å få frem fargene skikkelig lengre.
    Har sittet å prøvd å justere frem fargene i beste visning flere timer sammenlagt de siste månedene men her finnes lite håp.

Noe av det som imponerte meg når denne projektoren ble kjøpt var nettopp skarpe farger og nyll stippling i bildet.
    Nå har eg kjøpt meg Optoma H57 fordi eg gikk lei de stadig mattere fargene i bilde og lurer på om projektoren skal kastes isteden for å selges.
    alt. levere den inn som reklamasjon.

hadde vert kjekt om noen her hadde noen formening om å levere den inn for reklamasjon for dette.
    Det står jo ingen info om dette noen plass ved kjøp av LCD projektor.
    Denne projektoren har gitt ca 1450 timer totalt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har diskutert dette før..

Lette litt for å finne denne (man får ufattelig mange treff noen ganger :? )

http://www.avforum.no/forum/viewtopi...t=varighet+lcd

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå må eg si at eg kikka igjenom hele den tråden og eg fant igrunnen ikje nogen svar sånn egentlig føler eg.
    tråden skled lit ut innimellom og det ble en del påstander for og imot om levetid DLP kontra LCD.
    ok.. DLP fekk bedre holbarhetsstatus en LCD så det var jo et svar eg fekk da..

Men ville veldig gjerne hørt om noen andre har opplevd det samme som meg ved LCD og levert maskinene inn for reklamasjon.
    Nå har ikje eg feil i bildet slik som en der linket til når projektoren hans hadde gått 2400 timer eller ka det var.
    eg har rett og slett veldig matte farger og tør ikke å selge denne på stående fot slik den er i dag.
    som sagt.
    matthet på LCD over tid er ikke oppgitt hverken fra forhandler eller i instruksjonsbøker.
    Dette kunne vært avgørende om jeg hadde valgt å kjøpe denne eller ikke.
    Mest sansynlighvis ikke.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er vidt forskjellig hvor mye LCD panelene fader over tid. Jeg har en Sony HS10 som er gått 1000t, og jeg kan ikke si at jeg ser noen synlig slitasje på panelene. Jeg har også hørt om mange som har brukt LCD projektorer opp mot 10000 timer uten at panelene har vært så slitte at det har vært et problem.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en ca et år gammel Sanyo Z2 med nærmere 1000 timer på telleren. Har ikke byttet pære. Bildet er like bra som nytt, kan ikke se noen slitasje.

Har en Barco 800G med over 6000 timer, her er det enda bedre bilde. :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er nok flere uten problemer enn med problemer, men nå tilhører eg kategorien "det problemet har vi aldri vært borti før", og det gjelder igrunnen alt eg har levert inn som har hatt et problem. hehe

så.. tilbake til mitt problem.
    LCD Projektor er blitt veldig matt i fargene.
    noen som har opplevd det samme, gjerne kjørt reklamasjon på dette ?
    Noen som kjenner til lignende historier ?
    eller blir eg nødt til å skape en slik historie selv. hehe

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du kan reklamere på den hvis det er innen garantifristen. Eller du kan påvise at det er fabrikkfeil osv.. Jeg vil tro at du uheldigvis har fått et dårligere produkt enn det som er vanlig. Noenganger er det bare slik det er. Som med lyspærer..umulig å garantere at alle skal vare like lenge osv. Ring dem å hør!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Det trenger ikke være noe fysisk aldring eller direkte galt med selve LCD panelene, eller farge "filtreringen".

Hva slags LCD projektor er det snakk om her, og hva slags luft atmosfære er det rundt projektoren?

Lcd projektorer generellt er meget åpne for veldig fint støv/sigarett røyk ol. som kan komme gjennom luft filtreringen og som kan feste seg på forskjellige optiske flater og føre til mer diffust lys. Dette kan igjen forandre hvordan lyset behandles og vil forstyrre renheten i fargene. En annen ting er at enkelte Lampemoduler har hatt problemer med holbarheten til reflektoren. "crom" belegget kan løssne og føre til et meget diffust lys som kan forandre bildekvaliteten en del.

Ville vært lurt å få en fagperson til å undersøke projektoren, og la han avsi en dom før den eventuellt går på dynga. Ser det blir solgt en del deffekte projektorer på QXL også, opplyser du om feilene før og ved salg, så er det jo opp til kjøperen om han vil betale det du vil ha for projektoren. Det kan jo være noen som trenger en dele maskin :wink: .

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle pærer synker noe i begynnelsen av levetiden, for så å holde seg på et ganske konstant nivå til de kutter. Hvis dette "droppet" er ganske langt i utgangspunktet, vil lysstyrken bli lavere, og fabrikkinnstilte verdier vil ikke stemme lenger, og man får en del lavere kontrast enn hva man burde hatt. Om det er tilfellet, tviler jeg sterkt på at du får noe reklamasjon. Men det kan selvsagt også komme av andre ting. Hva med et bilde?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg forstod det riktig har han byttet pære.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har byttet pære ja. Jeg tror han har fått en feilvare. Jeg har heller ikke lagt merke til noen forskjell på min AE300 siden den var ny for 1.5 år siden. Den er kjørt i 400 timer på high lamp mode.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •