Canal Digital - digital kabeltuner, stor forbedring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital - digital kabeltuner, stor forbedring?

Har i dag analog kabel fra Canal Digital - kan jeg forvente "stor" forbedring mht. billedkvalitet ved å skaffe en digital tuner fra CD ?

Noen som har erfaringer her, er det verdt kostnaden?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer signalet via kabel, eller fra tallerken på taket? Hvis du får signalet via kabel blir bildet vesentlig dårligere via digital dekoder. Det er skarpere på stillbilder, men så fort det blir bevegelse i bildet vil det gå helt i oppløsning. Dette skjer fordi de digitale signalene er veldig komprimert (de dytter inn 3 til 5 digitale kanaler på samme båndbredde som en analog).
    Har du tallerken på taket er saken en annen, da er ikke signalet komprimert for å "avlaste kabelen"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel - takker for svar (er du sikker på at dette stemmer?)

Så svaret er - ligg unna digital kabel (fremfor analog) fra CD?

Etter å ha justert plasma til den store gullmedalje er jeg heller ikke så misførnøyd med sendingene over analog kabelen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på å kjøre lyden digitalt fra tuner til prosessor/receiver? Der er det MYE å hente på digital kontra analog overføring- har testet på 4 tunere i 4 oppsett- konverteringen er svært mye bedre i prosessorer enn i paraboltunere!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at dette stemmer Gorm? Er ikke flestparten av kanalene bare distribuert videre fra satelitt inn på kabel TV. (gjelder ikke viasatt kanalene på cd)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker merkelig, Gorm ! Jeg merket store forbedringer i bilde og lyd etter at jeg skiftet fra analog til digital dekoder fra Telenor (kabel TV). Forskjellene var spesielt store ved bruk av 100 hz TV. Har ikke testet på projektor.

TVNorge er fremdeles analog (via kabel) og denne kanalen har vesentlig dårligere bilde enn de andre kanalene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hele kommer an på om det tilbys bredbånd, eller om det sendes både analoge og digitale signaler i samme kabel. Gjøres dette er det rett og slett ikke plass i kabelen (båndbredde). For hver kanal som sendes gjennom kabelen lagger det en god del støy (det vi kaller hvitstøy). Digitale kanaler har langt mer hvitstøy enn analoge. Når støygulvet i kabelen blir høyt nok, når kabelen sin begrensning, og alle signaler forringes.
    Vi sender 31 analoge kanaler i vår nett. I tillegg formidler vi digitalsignalene til Telenor (Canal+). Kapasiteten på kabelen vår ligger nå akkurat innefor smertegrensen (og vi formidler ikke bredbånd!). Det er de abonentene som ligger ytterst i nettet som får forringelse av signalene om vi øker belastningen på kabelen.
    De digitale kanalene fyller 4 vanlige frekvensplasser og her er det da cirka 4 digitale kanaler per plass. Signalene er kraftig komprimert, og det er lett synlig når en blåser bildet opp i størrelse.
    Jeg var også hjemme hos en kamerat i Oslo som hadde digitale signaler fra UPC, og det var så komprimert at han ente opp med å montere parabol på balkongen. Det var enten det, eller å gå tilbake til 26 tommeren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fryktet dette. Jeg kommer ikke til å koble CD tuneren til prosjektoren. Det er så få filmer som går på TV som jeg ønsker å se uansett. Dagsrevyen etc kan jeg klare å se på 28 tommeren.

Det som irriterer meg mest er at Canal Digital "raner" oss hver måned med en leie på kr 100 for denne dårlige boksen. Sånn er det å ha monopol ! Det er heller ikke mulig å kjøpe en slik tuner for å slippe mnd leie ! :evil:

Parabol er uaktuelt, da jeg ikke ønsker denne saken på terrassen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg fryktet dette. Jeg kommer ikke til å koble CD tuneren til prosjektoren. Det er så få filmer som går på TV som jeg ønsker å se uansett. Dagsrevyen etc kan jeg klare å se på 28 tommeren.

Det som irriterer meg mest er at Canal Digital "raner" oss hver måned med en leie på kr 100 for denne dårlige boksen. Sånn er det å ha monopol ! Det er heller ikke mulig å kjøpe en slik tuner for å slippe mnd leie ! :evil:

Parabol er uaktuelt, da jeg ikke ønsker denne saken på terrassen.
    En trenger vel kun denne digitale dekoderen dersom du ønsker Canal + sine programmer? Dersom du ikke ønsker Canal+, så kan du jo bruke de analoge signalene..... :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lenger Canal+ ettersom jeg aldri så på drittfilmene. Erotiske filmer med svensk tekst ble også tatt vekk, og da var det iallefall kroken på døren :wink:

Men, jeg har Viasat Sport, og denne får jeg ikke uten digital dekoder. Mulig jeg kunne beholdt den analoge, men synes som sagt at bildet er vesentlig bedre med digital dekoder enn analog. I tillegg er det flere kanaler som sendes i stereo (Dolby Surround) enn med analog dekoder.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lenger Canal+ ettersom jeg aldri så på drittfilmene. Erotiske filmer med svensk tekst ble også tatt vekk, og da var det iallefall kroken på døren :wink:

Men, jeg har Viasat Sport, og denne får jeg ikke uten digital dekoder. Mulig jeg kunne beholdt den analoge, men synes som sagt at bildet er vesentlig bedre med digital dekoder enn analog. I tillegg er det flere kanaler som sendes i stereo (Dolby Surround) enn med analog dekoder.
    FOTBALLKAMPER, MANN !!!!!!

:wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

FOTBALLKAMPER, MANN !!!!!!

:wink:
    Fotballkamper? Finnes det noe mer kjedelig?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har sett av digitale kabel-tv er betraktelig bedre enn hva jeg har sett fra analogt. Men sammenligner man digital kabel-tv med digital parabol er det ganske store forskjeller, som vises svært godt om man blåser opp bildet.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg merket også stor forskjell fra analog til digital UPC

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Det er fordi UPC enten komprimerer de analoge signalene, eller har elendig kvalitet på nettet/basen sin.
    Dersom nett og base er av skikkelig kvalitet er det ingen forskjell på analoge signaler fra kabel kontra digitalt rett fra parabol. De analoge signalene er jo tappet rett fra parabolene, og dersom kavliteten er dårlig er det fordi det er et signaltap på veien hjem til deg. Det er ingen problemer med å overføre perfekt signaler, det koster bare litt ekstra. Det er derfor vi driver vårt nett på dugnad, slik at alle kronene (utenom kanalleie) går rett i teknisk utstyr og vedlikehold.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hos oss (Oslo) tilbyr ikke UPC digital kabel før vi oppgraderer anlegget til å klare bredbånd, så da skal det vel ikke være båndbredden det står på? Jeg trodde også at de videresendte de digitale signalene rett fra satellitt uten å gjøre noe med komprimeringen.

Og selv med parabol og bra tuner er det STOR forskjell på de ulike kanalene mht til komprimering og bildekvalitet.

Ved analog overføring vil det jo ALLTID bli et visst signaltap, så jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier at det ikke er noe problem å overføre "perfekt", med mindre du mener digital overføring.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Det er fordi UPC enten komprimerer de analoge signalene, eller har elendig kvalitet på nettet/basen sin.
    Dersom nett og base er av skikkelig kvalitet er det ingen forskjell på analoge signaler fra kabel kontra digitalt rett fra parabol. De analoge signalene er jo tappet rett fra parabolene, og dersom kavliteten er dårlig er det fordi det er et signaltap på veien hjem til deg. Det er ingen problemer med å overføre perfekt signaler, det koster bare litt ekstra. Det er derfor vi driver vårt nett på dugnad, slik at alle kronene (utenom kanalleie) går rett i teknisk utstyr og vedlikehold.
    Men sendes ikke RF-signaler med croma og luma blandet da, akkurat som composite-overføring ? Da må jo alle analoge RF signaler bli _vesentlig_ dårligere enn et RGB eller komponent-signal tappet fra en digital dekoder.

RF-bildet ut fra en digital satelitt-tuner er ihvertfall mye dårligere enn RGB-signalet. Og da snakker vi om 1m signalvei og kun en kabel imellom...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det hele kommer an på om det tilbys bredbånd, eller om det sendes både analoge og digitale signaler i samme kabel. Gjøres dette er det rett og slett ikke plass i kabelen (båndbredde). For hver kanal som sendes gjennom kabelen lagger det en god del støy (det vi kaller hvitstøy). Digitale kanaler har langt mer hvitstøy enn analoge. Når støygulvet i kabelen blir høyt nok, når kabelen sin begrensning, og alle signaler forringes....
    Dette høres litt fishy ut... Kanalen (kabelen) har en gitt båndbredde og signal-støy-forhold gitt av fysiske forhold. I tillegg kan det oppstå interferens mellom datastrømmer eller eksterne kilder.

Når man skal sende flere data-strømmer på en kanal velger man normalt å dele dette opp i separate tidsluker (tdma), frekvens-luker (fdma) eller effekt (cdma). Ved hjelp av lineære forsterkere, filtre og smart dsp kan man minimalisere interferens slik at kanalen kan sees på som flere separate kanaler (med lavere effektiv båndbredde).

Jeg vil egentlig tippe at kabel-tv er basert på frekvens-luker, slik at et gitt antall kanaler kan fylles inn før kanalen er full. At digitale signaler ser ut som hvit støy er bare et uttrykk for at entropien er høy (dvs bare "nødvendige" bits sendes)

Analoge signaler kan aldri sendes over en reell kanal uten tap. Digitale signaler kan sendes over en kanal tapsfritt (eller med en bitfeilrate som er praktisk talt null) hvis systemet har gode nok marginer.

Det er umulig å si at "analog er bedre enn digitalt" eller motsatt, da dette avhenger av teknologi og kanalforhold.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •