Overscan

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Overscan

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overscan

Jeg lurer på hva overscan er? Jeg kjører 2910 -> AE500 og får et par svarte pixler rundt hele bildet. Hva er det for noe? Kan det fikses på noen måte?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overscan er en teknikk som brukes på TV. Det betyr at bildet som signalet definerer er større enn bildet som vises på skjermen. Dette for at forbrukerene skal slippe å måtte ha knapper å justere på for å sentrere bildet nøyaktig på skjermen, slik man må på en PC.
    I og med at overscan er definert inn i systemet så vil bildet produseres slik at det ikke ligger vesentlig informasjon langs ytterkantene.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 2910 og 3910 (muligens også 1910) har en del underscan ved bruk av DVI/HDMI. Jeg får også innsnevring i bildet både på sidene og over (ikke under, merkelig nok) mot en AE700, og må justere zoom manuelt mellom bytte komponent/HDMI..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bildet forringes dersom en benytter overscan/underscan ? I min bruksanvisning står det at bildet kan forringes ved å benytte denne funskjonen. Pt står overscan på 95% (fra 91% til 100%). Jeg ønsker selvsagt å miste så lite av bildet som mulig.

Perfekt tror jeg det blir ved 99%, ettersom en ved 100% ser "kantene" på bildet (fyller ikke hele lerretet !?). Men dersom 99% medfører dårligere bilde, kan jeg heller leve med å miste noen cm på sidene. :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •