DVI skuffet meg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI skuffet meg

Fikk min DVI monster m500 kabel i dag men må si jeg ble skuffet. Bildet er jo ikke noe bedre enn component. Component er faktisk litt skarpere. Trodde det skulle være omvendt. Jeg har denon 2910 og AMO MK1. Kjørte 720p ut i fra 2910, og kan ikke skjønne at dette skal være bedre enn component. Er det noen innstillinger som jeg må gjøre i dvd spilleren som jeg ikke har fått med meg? Skikkelig irriterende å kjøpe så dyr kabel og så blir det ikke noe bedre :roll:

Og hvorfor er det bare 18 pinner på kabelen. Det mangler jo 6 pinner i midten.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For spørsmålet vedrørende antall pinner: http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kalibrert på nytt etter at du byttet til DVI?
    Jeg bruker også Denon DVD2910 og Action M1, men MK2. Hos meg er DVI skarpest.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har kalibrert på nytt med dve Det er nesten ikke forskjell på component og dvi. Bortsett fra at component er litt skarpere. sharpness innstillingen har jo ingen effekt på dvi

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det at det ikke er rare forskjellen, eneste er at du kan skalere opp bildet på DVI, noe du ikke kan via komponent.

Når du skriver at bildet blir skarpere via komponet enn DVI mistenker jeg at du bruker ALT for mye sharpness via komponent. Bildet mitt blir "riktig" med sharpness på 1 når jeg bruker komponent (AMO mkII og 3910).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg samme komponenter som deg Dimacruz, men har tilkoblet både dvi og komponent. DVI kabelen min er ikke noe fancy greier. Den er 6 meter og er kjøpt på komplett.no. Komponent er kjøpt hos dynabel.no. Hos meg er mellom 70 og 80% av filmene best på dvi, resten er lik eller best på komponent. Jeg har DVE essentials, men har ikke kalibrert ennå ops: så det kan kun bli bedre bilde hos meg.

Ikke gi opp. DVI skal i de aller fleste tilfeller være best.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at jeg har mer sharpness enn jeg bør ha, men jeg liker å ha det sånn. Jeg har hørt så mye bra om dvi og hdmi, og det jeg har sett selv også har vært veldig bra, så jeg ble litt overasket når det nesten ikke var noe forskjell. Hadde ventet meg en wow opplevelse, men dette skjedde altså ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI vil i de fleste tilfeller ikke gi noen særlig wow-følelse nei. Det er jo ikke snakk om noe særlig annet enn en annen måte å overføre et signal på.. Du kan jo sammenlikne det med digital overføring av lyd mellom cd-spiller og forsterker kontra analog overføring. I noen tilfeller er det ene bedre enn det andre og motsatt. Altså ingen fasit.

Som Hi-Fil opplyste meg om for noen uker siden så har filmbransjen funnet ut at oppskalerte signaler fra dvd-spilleren som ikke er kryptert er en styggedom. Så der har jo DVI en viss fordel vertfall.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Bør ikke komme som en overraskelse av DVI-signaler uansett ikke gjør en dårlig kilde bedre. Snarere tvert imot; den avslører ytterligere kildens mange feil og mangler.

Imidlertid er f.eks. Denon 2900 og andre nyere DVD-avspillere samt korrekt oppsatt HTPC'er bedre i behandlingen av digitale signaler enn tidligere, men har du en av de typiske spillerne eller projektorene/TV-appratene som lar DVI-signaler gå ubehandlet gjennom, er ofte resultatet langt mer synlige mpeg-artikfakter (spesielt synlig i kanter av objekter ved en ekstra gjennomsiktig "skygge").

Er imidlertid forundret over at du synes skarpheten var bedre over komponent, det er ikke en vanlig vurdering... Imidlertid kan jo tydeligere mpeg artifakter kanskje se ut som uskarphet også...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forundret meg. Har vurdert å kjøpe ny DVD spiller og har ikke vurdert spillere som ikke har DVI utgang. Det synes nå som om jeg kan spare utgiftene til DVI kabel, iallefall.

Uansett, blir det nok ny projektor før DVD spiller.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forundret meg. Har vurdert å kjøpe ny DVD spiller og har ikke vurdert spillere som ikke har DVI utgang. Det synes nå som om jeg kan spare utgiftene til DVI kabel, iallefall.
    Hvorfor det ? DVI er overlegent komponent, og så lenge kildematerialet er av bra kvalitet er det å foretrekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvorfor det ? DVI er overlegent komponent, og så lenge kildematerialet er av bra kvalitet er det å foretrekke.
    Men de som har svart tidligere i denne tråden sier at det ikke er rare forskjellen ?? Jeg snakker selvfølgelig om at kilden er DVD ! Jeg har ikke tenkt å kaste DVD samlingen min på en stund ! :?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de som har svart tidligere i denne tråden sier at det ikke er rare forskjellen ?? Jeg snakker selvfølgelig om at kilden er DVD ! Jeg har ikke tenkt å kaste DVD samlingen min på en stund !
    Neida, det er ikke mye forskjell, men DVI er allikevel bedre så lenge man har en DVD av god kvalitet

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Men de som har svart tidligere i denne tråden sier at det ikke er rare forskjellen ?? Jeg snakker selvfølgelig om at kilden er DVD ! Jeg har ikke tenkt å kaste DVD samlingen min på en stund !
    Neida, det er ikke mye forskjell, men DVI er allikevel bedre så lenge man har en DVD av god kvalitet
    Årsaken til at jeg kjører med DVI er muligheten til å oppskalere til native oppløsning av signalet på kildesiden (DVD-spiller). Dette fungerer for meg bedre enn om Sanyo-Z2 forsøker å oppskalere component.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dvi

Jane,

Har også Zanyo Z2 proj. Skal ha ny dvd med DVI utgang - noen problemer vs. Z2?? Noe jeg må passe på??

lennon

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: dvi

Sitat Opprinnelig postet av lennon
    Har også Zanyo Z2 proj. Skal ha ny dvd med DVI utgang - noen problemer vs. Z2?? Noe jeg må passe på??
    Har litt problemer med Z2, 4:3-format og DVI. Får en 2-3 cm skygge i venste side av bildet. Til å leve med, jeg kan jo bruke component når jeg en sjelden gang ser 4:3 :?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk,

Må du ha en spesiell sw versjon på Z2 i forb. med dvi??

lennon

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store fordelen DVI (DVI-I / DVI-D) har over component er digital overføring. DVD video spilleren kan mer eller mindre direkte overføre det ukomprimerte framebufferet etter mpeg dekoding. Om du da har samme oppløsning på lcd/dlp og framebuffer så får du ekte 1:1 pixel plassering av bildet. Selv om det ikke er tilfelle så kan du up/down scale og plassere bildet 100% korrekt på de pixlene som er mest egnet. Men om DVD spiller kun har analog DVI-A så er forskjellen til component minimal.
    Ulempen til DVI er at den ikke takler lengre kabelstrekk uten repeater.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lennon
    Må du ha en spesiell sw versjon på Z2 i forb. med dvi??
    Z2 har problemer med 720p@50Hz. Om det hjelper med ny software, eller om dette er hardware-avhengig vet jeg ikke. Min Z2 gir det beste bildet via 720p over DVI, men har problemer med panoreringer. Derfor har jeg for øyeblikket gått tilbake til component. Forskjellen mellom component og f eks 1080i (som Z2 skal takle bra) har jeg ikke hatt tid til å vurdere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •