Kan noen forklare jungelen av fargemuligheter, 8-10-12 bit, 4:4:4-4:2:2-4:2:0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Ok, så da har UHD-formatet begynt å få et bra fotfeste blant oss.
    Vi startet året med Samsung sin K8500, så kom etterhvert Panasonic med sine spillere, Xbox One S med sin, og i disse dager får forbrukere nye Oppo-203.

For meg er det litt av en jungel angående hva en velger av fargeoppsett, så jeg kaster ut noen løse spørsmål noen kanskje kan svare på.

Om mitt tv, Samsung UE65JS9505, skriver support:
    "Din TV har en 10-bit panel och du använder dig av 4:2:2 eller 4:2:0 när du aktiverar UHD på din TV."

Så hva bør jeg bruke?
    Er er hva er fordelen med 4:2:2 over 4:2:0?
    Er det riktig at UHD-platene er kodet i 4:2:0, og i såfall hvorfor ikke bare kjøre 4:2:0 i systemet også?
    Hva trenger vi 4:4:4 til hvis UHD ligger noen hakk under?

Basert på egne erfaringer, synes jeg Panasonic sin UBD-900 gav meg med banding (farge/nyanse-bånd) enn hva Xbox One S og K8500 gjør.
    Regner med det kan han noe med innstillingene å gjøre i UBD-900, men prøvde alle mulige kombinasjoner uten å få det så bra på den spilleren.

Hva med YUV, RGB, sRGB, RGB-extended?
    Hva med HDMI-deep color? Noen brukere melder om bedre farger der

For meg blir dette en jungel av prøve og feile, og jeg kunne tenke meg noe mer håndfast rundt hva som bør brukes når.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Komponent (YCbCr) er komprimering for at filmen skal ta lite plass (plate, streaming, etc). På bluray og UHD ligger filmen komprimert til 4:2:0. Altså bildeinformasjonen ligger i den grønne kanalen, mens rødt og blått bare er komprimert "tillegsinformasjon". En fremviser (skjerm, projektor) kan bare vise RGB, så signalet dekodes til 4:4:4, og så konverteres det til RGB. Da er det altså full fargeinformasjon på alle tre kanalene det er snakk om (rød, grønn, blå), og ikke "fargerommet" RGB. RGB og sRGB er fargerom, der rec709 er nær sRGB.
    Om chroma upsampling bør gjøres i avspiller eller fremviser er avhengig av hvor god upsamlingen er i de respektive. Husk også at full båndbredde gjennom HDMI-kabelen også medfører problemer ved lange kabelstrekk (eller dårlig kabelkvalitet).

Ligger masse god info om chroma subsamling her: https://en.wikipedia.org/wiki/Chroma...nd_subsampling

RGB-extended er det samme som PC-levels, altså farge-/gråtoner fra 0-256 (8-bit), mens video-RGB har sortpunkt på 16, og hvitpunkt på 235, altså 16-235. Sistnevnte er det som brukes til all video og film i konsument-markedet. I tillegg har vi nå HDR, og 10-bit fargeoppløsning. Da snakker vi økning til 1024 farge-/gråtoner, og derav mindre "graderinger" i fine fargeoverganger
    Sist endret av Gorm; 12-17-2016 kl 18:54
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Ok, så da har UHD-formatet begynt å få et bra fotfeste blant oss.
    Vi startet året med Samsung sin K8500, så kom etterhvert Panasonic med sine spillere, Xbox One S med sin, og i disse dager får forbrukere nye Oppo-203.

For meg er det litt av en jungel angående hva en velger av fargeoppsett, så jeg kaster ut noen løse spørsmål noen kanskje kan svare på.

Om mitt tv, Samsung UE65JS9505, skriver support:
    "Din TV har en 10-bit panel och du använder dig av 4:2:2 eller 4:2:0 när du aktiverar UHD på din TV."

Så hva bør jeg bruke?
    Er er hva er fordelen med 4:2:2 over 4:2:0?
    Er det riktig at UHD-platene er kodet i 4:2:0, og i såfall hvorfor ikke bare kjøre 4:2:0 i systemet også?
    Hva trenger vi 4:4:4 til hvis UHD ligger noen hakk under?

Basert på egne erfaringer, synes jeg Panasonic sin UBD-900 gav meg med banding (farge/nyanse-bånd) enn hva Xbox One S og K8500 gjør.
    Regner med det kan han noe med innstillingene å gjøre i UBD-900, men prøvde alle mulige kombinasjoner uten å få det så bra på den spilleren.

Hva med YUV, RGB, sRGB, RGB-extended?
    Hva med HDMI-deep color? Noen brukere melder om bedre farger der

For meg blir dette en jungel av prøve og feile, og jeg kunne tenke meg noe mer håndfast rundt hva som bør brukes når.
    Hei, Panasonic UHD spillerne er per nå dessverre "feil" spillere for oss med JS9505 eller andre Samsung 2015 TV'er. Den kan ikke sende 4:2:2 som JS9505 forventer, og så skjer det noe rart i "konverteringen" når den mottar 4:4:4 som jeg ikke er helt sikker på hva er. Men det er en kjent sak i hvert fall. Xbox One S kan sende 4:2:2 - og du får mindre banding. Samme med Samsungspilleren, den kan sende i 4:2:2. Panasonicen kan kun sende i 4:4:4 eller 4:2:0. Tror Oppo sin spiller som kommer i januar får støtte for 4:2:2 også.

Takker. Så det jeg leser da er at jeg bør sende til min 2015 Samsung TV er 4:2:2 signal.
    Ja, jeg leste at Oppo 203 skal har så mye innstillingsmuligheter at en fritt skal kunne velge mellom alle disse forskjellige 4:x:x metodene.
    Da fikk jeg også et svar på hvorfor jeg opplevde UB900 som en "dårligere" spiller enn K8500 og Xbox One S.

Takker. Så det jeg leser da er at jeg bør sende til min 2015 Samsung TV er 4:2:2 signal.
    Ja, jeg leste at Oppo 203 skal har så mye innstillingsmuligheter at en fritt skal kunne velge mellom alle disse forskjellige 4:x:x metodene.
    Da fikk jeg også et svar på hvorfor jeg opplevde UB900 som en "dårligere" spiller enn K8500 og Xbox One S.
    Jepp, jeg bruker Xbox One S så lenge i påvente av Oppo sin.
    Holdt på å kjøpe UB700 da den kom, men så googlet jeg just in case om den ikke støttet 4:2:2 og da kom dette:
    https://www.avforums.com/threads/pan...4-4-4.2042886/

Og deep color er?
    På eller av?
    Ser fra den lenken du viser til at noen får løst banding-problemet på UB900 ved å slå deep color av. Men hva gjør deep color?

Og deep color er?
    På eller av?
    Ser fra den lenken du viser til at noen får løst banding-problemet på UB900 ved å slå deep color av. Men hva gjør deep color?
    Sikker på at det er løst med deep color av? Vet ikke helt hva deep color betyr. Men jeg leser fortsatt i tråden og ser at noen rapporterer makroblocking i stedet da, og at noen har banding alikevel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186

Deep color er en utvidet fargedynamikk (ikke større fargerom) man finner i en del filmkamera, slik som f.eks fra Sony. Det finnes også et par bluray filmer med deep color. Bluray standarden støtter egentlig ikke deep color, på tross av at HDMI-standarden gjør det. Når deep color er aktivert vil disse filmene bli spilt av med korrekt fargedynamikk. Når kilden ikke sender flagg med deep color informasjon, skal ikke aktivert deep color i skjerm/projektor gjøre noe som helst. Men som med alt annet, er det selvfølgelig produsenter som roter til dette også. Er bare å teste med en vanlig film, og skru funksjonen av og på. Det skal da ikke være forskjell på bildet, med mindre filmen er kodet med deep color

Sent from my iDings using Tapatalk Pro
    Sist endret av Gorm; 12-17-2016 kl 23:38
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen Vis post
    Hei, Panasonic UHD spillerne er per nå dessverre "feil" spillere for oss med JS9505 eller andre Samsung 2015 TV'er. Den kan ikke sende 4:2:2 som JS9505 forventer, og så skjer det noe rart i "konverteringen" når den mottar 4:4:4 som jeg ikke er helt sikker på hva er. Men det er en kjent sak i hvert fall. Xbox One S kan sende 4:2:2 - og du får mindre banding. Samme med Samsungspilleren, den kan sende i 4:2:2. Panasonicen kan kun sende i 4:4:4 eller 4:2:0. Tror Oppo sin spiller som kommer i januar får støtte for 4:2:2 også.
    Tror kanskje du blander litt her. Det Panasonic ikke klarer er 4:2:0 10bit, så den konverterer til 12bit, og da enten 4:4:4 eller 4:2:2.
    På min Samsung Ju7005 blir det banding om jeg kjører "full pupp" fra UB900, altså HDR/BT2020 4:4:4 12bit, men om jeg istedet kjører HDR/BT2020 4:2:2 12bit er all banding borte.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Tror mye av forvirringen rundt chroma sampling i disse Panasonic spillerne ligger i dårlig formulert OSD. Under HDMI settings er det to steder som refererer til Choma samling. Den første (under 4K output) skal stå på "4K(50p/60p) 4:4:4". Så går man inn i "Advanced Settings" undermenyen, og setter Color Mode til "YCbCr (4:2:2)". Da får man 4K 12-bit også på 4K display som ikke har 18Gbit HDMI-port.
    Grunnen til at man får banding ved 4:4:4 chroma upsampling, er at displayet ikke takler dette i 12-bit, og flagger dette via EDID. Dermed nedskalerer UB900 heller signalet til 8-bit. Display med 18Gbit HDMI-port klarer å håndtere 4:4:4 12-bit i 4K, og derfor opplever ikke disse noe "problemer".

Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Må holde tunga rett i munnen for å være sikker på at man forstår alt rett... Og ut fra følgende som HDTVTest skriver så er jeg fortsatt usikker på om jeg vil få riktig UHD BD bilde med HDR fra Panasonicene på min Samsung JS9505.

"One small complaint we have regarding the Panasonic UB700 (or indeed the step-up UB900) is its tendency to induce posterisation artefacts on HDR TVs that struggle to handle 12-bit video, including most 2015 sets and some 2016 models.........After some clarification, Panasonic insists it’s doing nothing wrong: its 4K BD players are merely obtaining the EDID from said displays, and returning 8-bit, 10-bit or 12-bit output based on the EDID info. However, since Ultra HD Blu-rays are encoded in 10-bit natively, offering a manually selectable “10-bit output” option would go a long way towards smoothing out gradation on less-capable televisions, thus increasing sales through wider compatibility. We’ve been informed that this solution is under consideration by Panasonic, though the company has not made any explicit promise."
    Link:http://www.hdtvtest.co.uk/news/dmpub...1612114390.htm

Men så leser jeg det Gorm og andre skriver så ser det ut til å kunne funke alikevel med Panasonicene på min TV, også med fullverdig HDR?
    Xbox One S er ikke drømmespilleren, men den har i hvert fall 10 bit output som gjør at det ser lekkert ut uten makroblocking og banding. Og HDR er aktivert. Så bruker den så lenge. Har skaffet meg en mediekontroller til den og det gjør det litt lettere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Det fungerer i alle fall på det utstyret (med bare 10Gbit HDMI) jeg har testet det på. Satt akkurat å kalibrerte en Epson TW7300, og den synkroniserer med en gang, og sier 4K, BT2020, HDR, 12-bit nå jeg senker color mode til 4:2:2.
    Kjører jeg 4:4:4 sier projektoren 4K, Rec709, SDR 8-bit. Dette grunnet begrensningen i båndbredde på HDMI-inngangen, som "tvinger" UB900/700 til å konvertere.

XBOX One S er ikke noe god løsning den heller. Her fra test hos HDTVtest.co.uk:
    the Samsung K8500 suffers from undefeatable noise reduction on the red and blue chroma channels; whereas the Xbox One S uses incorrect RGB decoding leading to coloured posterisation on bright highlights.
    PS: jeg har ikke testet XBOX One S som UHD spiller selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Bruker xone S som en midlertidig spiller selv men blir en oppo 203 når første halvår med konfirmasjon utgifter blir borte.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det fungerer i alle fall på det utstyret (med bare 10Gbit HDMI) jeg har testet det på. Satt akkurat å kalibrerte en Epson TW7300, og den synkroniserer med en gang, og sier 4K, BT2020, HDR, 12-bit nå jeg senker color mode til 4:2:2.
    Kjører jeg 4:4:4 sier projektoren 4K, Rec709, SDR 8-bit. Dette grunnet begrensningen i båndbredde på HDMI-inngangen, som "tvinger" UB900/700 til å konvertere.

XBOX One S er ikke noe god løsning den heller. Her fra test hos HDTVtest.co.uk:

PS: jeg har ikke testet XBOX One S som UHD spiller selv.
    Ok, det høres lovende ut med panasonic og min tv alikevel da. 30 dager retur på elkjøp så kan jo teste.

Når det gjelder Xbox One S så ser det sinnsykt bra ut på min Samsung 78 tommer JS9505, toppmodellen fra i fjor. Godt mulig det ser enda bedre ut med Panasonicen, men det har jeg ikke fått testet ennå.

Men hvor mye båndbredde bruker 4k i 4:4:4 fra PC? Det er kanskje bare 8 bit det åkke som.

Er det som er fint med Panasonic: trykk info, så vises det hvilket format den sender ut.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Lignende tråder

1. Kan noen forklare meg Ohm?
    By Lolas in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 07-24-2010, 15:13
  2. Gått meg vill i TV-jungelen, noen tips?
    By svortevik in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 02-21-2008, 22:02
  3. kan noen forklare meg
    By rui420 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 20
    Siste melding: 07-08-2007, 05:03
  4. Kan noen forklare meg hva 100 Hz på LCD TV'er er?
    By WebKnight in forum TV-apparater
    Svar: 9
    Siste melding: 03-25-2007, 13:25
  5. IRIS - noen kan forklare?
    By Peakman in forum Generell video
    Svar: 7
    Siste melding: 08-11-2004, 14:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg