Offisiell tråd: HDFury Linker 4K60 4:4:4 600MHz
Viser resultater 1 til 19 av 19

Oppretter en tråd for HDFury Linker der vi kan dele erfaringer.

No more boundaries in HDMI | One device to link them all!

HDfury Linker is a 4K60 4:4:4 600MHz 18Gbps HDMI2.0a Level A capable scaler built for system integrators and advanced users that will please everyone else as well.
    By supporting the max bandwidth and data transfer rate of the HDMI2.0a standard and by offering new scaling modes, options and possibilities to convert and always fed optimum signal through all existing HDMI and HDCP revision, Linker is set to cross all HDMI boundaries.

Linker is capable of connecting any HDMI/HDCP revision sources devices to any HDMI/HDCP revision sink devices @ their best capabilities. GUARANTEED!
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		hdfury2.jpg
Visninger:	548
Størrelse:	126.9 KB
ID:		122597

Hentet fra Espon TW9300-tråden:

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Dere som har peiling på HDFury Linker sammen med denne; uten at jeg har sjekket dette enda, hvilke innstillinger bør aktiveres i HDFury for å fjerne HDR?
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har kjørt stort sett standard innstillinger i Linker, men under EDID Manager har jeg brukt Custom 10. Denne beskrives som noe ala "4K60-420 12-bit BT.2020 All Sound"
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    @Gorm
    Se der ja, nå fikk jeg 12bit 4:2:2 BT.2020 SDR (rapportert av projektor)

UB900 konverterer også HDR "Dynamic Range Conversion Output".
    Litt rart er det dog at HDFury Linker registrerer 8bit inn og ut, selv om projektoren viser 12bit med EDID 10. Leste på avsforum at selv om Panasonic UB900 (som jeg har) rapporterer at den sender 12bit, så sender den i praksis 8bit ved 4K24 4:2:2. Derimot ved 4K60 4:2:2 så sendes faktisk 12bit.

HDFury skriver at de tror at 4:2:2 med 10 eller 12bit bare er mulig ved 4K60, så jeg skal teste dette på Linker senere i dag.

tag: [MENTION=2]lygren[/MENTION] [MENTION=20]Gorm[/MENTION] [MENTION=7]Ak[/MENTION] [MENTION=16160]Andreas21[/MENTION]

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186

Jeg har ikke testet Linker mot TW9300 enda, kun mot div TV-er, samt JVC projektorer. Det jeg har lagt merke til med TW9300, er at denne har begrensning på HDMI-inngangen. Den har helt klart ikke 18Gbit HDMI, for den mister bildet så fort jeg øker båndbredden ut at test-bilde generatoren min. Det er også grunnen til at Epson anbefaler Panasonic UHD, fordi Samsungen oppskalerer til 4-4-4, og da takler TW9300 kun 8-bit på inngangen (som gir banding). De prøver muligens å gjøre dette til et Samsung-spiller-problem, men det er altså TW9300 som ikke takler båndbredden.

På TW9300 er du nok bedre tjent med å sette Linker til 4-2-0 (eller muligens 4-2-2) og 10 bit. Da bør du få 10-bit inn på projektoren, og blir kvitt banding.
    Når jeg konverterte til SDR i projektoren (TW9300) mistet jeg veldig mye lysstyrke (viste gråtoner på HDR-signalnivå helt opp til 10.000 nits), og lurer nok på om ikke konverteringen i Panasonic spilleren er bedre? Skal prøve å få testet det til uken

Sent fra min iDings, via Tapatalk
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Nå har jeg ikke kjennskap til Samsung-spilleren, og har ikke testet HDR>SDR-konvertering på TW9300, da jeg koblet inn Linker med en gang. Har foreløpig bare testet med 4K60 4:2:0 12bit bra Linker (med UltraHD), og projektoren viser da 4:2:2 12bit og Linker 8bit, noe jeg synes er litt rart...

Oppfatter selv basert på hva jeg ser rapportert fra forskjellige hold på nett at UB900 skal være god (bedre enn Samsung og sikkert også TW9300) på HDR>SDR-konvertering.

...du ser relativt enkelt om det er 8-bits fargedybde, banding vil i så fall være svært tydelig i jevne fargeoverganger, og tviler vel egentlig på at det kan stemme?

Det er ingen som helst banding, [MENTION=2]lygren[/MENTION], så det stemmer nok som du sier; det kan ikke stemme med 8bit. Dette er nok en feil i info-visningen til Linker kan det se ut som.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Her er det nok Linker som viser feil info ja. Bare vær klar over at om du endrer til 4:4:4, så får du kun 8-bit inn på TW9300
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Hvis jeg kjørt signalet direkte gjennom får jeg bare 4:2:2 12 bit. Skyldes dette HDMI-begrensningen du snakker om i TW9300, [MENTION=20]Gorm[/MENTION]?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Ja, det gjør det.
    Mener å huske det er en "sink" funksjon i Linker, der du kan se hva projektoren flagger av kompatibilitet? Samsung UHD-spilleren har ikke mulighet til å sende ut 4:2:2 eller 4:2:0, og da blir i stedet signalet "klippet til 8-bit. Panasonic UHD-spillerne tar i stedet høyde for skjermen/projektorens begrensninger, og sender over lavere chroma sampling. Husk at informasjonen på platen bare er 4:2:0 og 10-bit, så at projektoren mottar 4:2:2 er ikke noe "problem". Om oppskaleringen skjer i spilleren eller i projektoren er neppe spesielt viktig, med mindre avspilleren gjør en fantastisk mye bedre jobb enn projektoren da. Tror neppe det er noe "big issue" i dette tilfellet. Problemet oppstår bare med avspillere som Samsung sin, der signalet enn så lenge er "tvunget" til 4:4:4, da klippes fargeoppløsningen til 8-bit for å sikre båndbredden på fremvisere som ikke har 18Gbps HDMI.

EDIT:
    Her er en link til oversiktlig informasjon angående UHD for de som lurer på begreper og standarder: UHD 101: Demystifying 4K, UHD Blu Ray, wide color gamut, HDR, 4:4:4, 18Gbps and the rest! - Acoustic Frontiers
    Sist endret av Gorm; 11-09-2016 kl 08:56
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Takk for bra forklaring, Gorm. Har fått pløyd gjennom HDFury-tråden på avsforum også, og det er akkurat som du sier. Var bare litt i villrede i på hva som skjedde starten når jeg ikke var klar over at TW9300 ikke taklet full 4:4:4 10 bit. Men det er som du sier ikke e stor deal, det er vel mest Windows-brukere og gamere dette evt treffer.

Man har en "SINK ID" i Linker ja. Velger en den får man også 4K24 4:2:2 12bit i projektoren, som jo er det høyeste den støtter. Har lest at mange har hatt problemer med Samsung-spilleren i kombinasjon på TW9300, så de fleste byttet til Philips pga den høyre prisen på UB900. Ellers ryktes det at UHD-spilleren Oddo kommer med får en funksjon som gjør akkurat det Linker gjør, beholder WCG BT.2020 og fjerner HDR, men det er en annen tråd.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Får "oddo-en" dette, så ser jeg ikke bort i fra at jeg må ha en selv
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Får "oddo-en" dette, så ser jeg ikke bort i fra at jeg må ha en selv
    Etter det jeg har skjønt kommer ikke dette ved lansering, men muligens ved en firmware oppgradering. Mener jeg har lest at dette skulle komme på Panasonicen også da dette gjøres hvis displayet støtter WCG men ikke HDR. Ellers så syns jeg at konverteringen i Panasonicen fungerer meget bra, men da får man rec709 og SDR noe som ikke gjør så mye da fargene får seg en smell når HDR blir tatt bort.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Så... jeg digger gadgets, men hva eksakt kan denne dingsebomsen gjøre for meg? Jeg sitter med JVC dla x500, Oppo udp-203 og Onkyo tx-rz1100. Alle billedsignaler går via Oppo, da jeg regner den som superior til Onkyo'en. Setter pris på en utfyllende forklaring om hvorfor jeg bør kjøpe denne saken.

Sitat Opprinnelig postet av Archdevil Vis post
    Så... jeg digger gadgets, men hva eksakt kan denne dingsebomsen gjøre for meg? Jeg sitter med JVC dla x500, Oppo udp-203 og Onkyo tx-rz1100. Alle billedsignaler går via Oppo, da jeg regner den som superior til Onkyo'en. Setter pris på en utfyllende forklaring om hvorfor jeg bør kjøpe denne saken.
    Du trenger den for å komme utenom hdcp 2.2 begrensningen i x500.

Alle 4k spillere krever at tv/projector har hdcp2.2 kopibeskyttelse, hvis ikke så vises uhd filmene i bare 1080p. Hdfury dingsene gjør at spilleren tror den er tilkoplet 2.2 mens din/vår x500 kun støtter hdcp 2.0.

Edit: det er uhd platene som krever hdcp 2.2 ikke spilleren. Du kan streame/spille av 4k film på oppoen din og få 4k på x500, men setter du i en uhd plate så blir den nedkonvertert.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Ok. Forstår... Men siden jvc'en ikke er native 4k, men e-shift, vil ikke denne da "oppskalere" signalene igjen? Det står da vitterlig 4k signal på skjerminfo når jeg snurrer film. Være seg blåfilm eller 4k. Noe som går meg hus forbi?

Sitat Opprinnelig postet av Archdevil Vis post
    Ok. Forstår... Men siden jvc'en ikke er native 4k, men e-shift, vil ikke denne da "oppskalere" signalene igjen? Det står da vitterlig 4k signal på skjerminfo når jeg snurrer film. Være seg blåfilm eller 4k. Noe som går meg hus forbi?
    Hvis du bruker e-shift på 1080p så vil den jo oppskalere til '4k' ja, og da vil vel info på x500 si 4k. Hvis du har låst opp Oppo til 4k output så er det jo spillere som oppskalerer og da 'tror' i hvert fall jvc'en at den viser 4k.

Men å ta et 4k signal, skalere det ned til 1080p, for så å oppskalere det tilbake til 4k/eshif er ikke på langt nær det samme som å la projector få inn et ekte 4k signal og så vise det best mulig ved bruk av e-shift.

Hvis du ikke har en HDFury så får du ikke 4k fra en UHD disc til din x500.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Er du sikker på at ikke Oppo 203 klarer 4K uten HDFURY? Mener det var snakk om det tidligere, noe seff Panasonic ikke klarer.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Er du sikker på at ikke Oppo 203 klarer 4K uten HDFURY? Mener det var snakk om det tidligere, noe seff Panasonic ikke klarer.
    Og der tror jeg du kan ha løsningen. Jeg prøvde da jeg fikk Onkyo'en å kjøre signalene fra den og til Jvc'en. Da svartnet skjermen med jevne mellomrom. Når jeg kjører fra Oppo'en går det helt fint. Då skal jeg kunne leve med å måtte bytte til HDMI-back på Oppo'en når andre signaler benyttes.

Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Dette får noen andre uttale seg om for det kjenner jeg ikke til, men det er ingen UHD disc spiller produsenter som har lov til å omgå kopisperrer satt for formatet, og Oppo har vist hele tiden at de følger reglene.

Dette er jo mye av grunnen til at Oppo nå legger ned, de kan ikke lage mediaspiller i oppo som spiller av BD-iso, mens andre småleverandører driter i disse forbudene.
    Sist endret av Shallow_; 04-27-2018 kl 23:32

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for JVC DLA-X30, DLA-X70 & DLA-X90
    By Ak in forum Digitale projektorer
    Svar: 162
    Siste melding: 09-21-2013, 20:05
  2. Svar: 140
    Siste melding: 01-10-2011, 20:46
  3. teknsike info ang prosjektorer.. tråd\linker?ell forklaring
    By lloydsb in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 23
    Siste melding: 01-05-2011, 21:02