Rippe/spille av BlueRay

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rippe/spille av BlueRay

Jeg er helt fersk på dette, men ser at det er en del tråder om ripping av Blue Ray. Det er litt uklart for meg hvilke filer man får ut av dette og hva som skal til for å spille det av?

Jeg vil rippe tapsfitt og spille av enten via app til Apple TV 4 eller PS4. Plex eller lignende.

Er dette mulig?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler Dvd fab, veldig enkelt og fint program å bruke syns jeg. Der kan du lage f.eks .mkv filer av filmen. Kan også lage fullverdig kopi av hele blu-ray platen, *.iso (meny osv) men ikke alle som klarer å spille av slike filmer, aner ikke hva ps4 kan.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Skal sjekke ut dette. Synes allikevel ikke dette er noe poeng dersom man ikke kan bla og spille av biblioteket via Plex eller liknende.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også bruke makemkv eller Anydvd HD. Jeg ripper til mkv filer, passer på at beste lydspor blir valgt, barnefilmer blir som regel sett på iPad med Plex, ellers brukes Nvidia Shield med Kodi, da får jeg HD lyd ut.

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott. Hvorfor bruker du Plex og Kodi? Kikket kjapt på dette og bruksområdet ser jo overraskende likt ut? Dersom man kan få fullstendig ukomprimert rippet Blue-Ray ved å kjøpe en Nvidia Shield, virker jo dette som en glimrende løsning.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ripper med makemkv, men da hele platen (backup funksjonen). Jeg bruker ikke mkv lengre fordi i nyere mkv så splittes kompositte lydformater (som f.eks. Dolby Atmos, TrueHD) i flere lydstrømmer i mkv-en, og det er det ikke alle avspillere som støtter. Spesielt hvis man skal bruke bitstream til receiver/prosessor. Et tydelig eksempel på dette er Oppo. (Og dette er en "feil" i mkv, ikke Oppoen.)

Jeg samler mediet som regel ned til m2ts. Ulempen er da at man mister metadata, som indeks, navn på streams og subtitles osv.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Flott. Hvorfor bruker du Plex og Kodi? Kikket kjapt på dette og bruksområdet ser jo overraskende likt ut? Dersom man kan få fullstendig ukomprimert rippet Blue-Ray ved å kjøpe en Nvidia Shield, virker jo dette som en glimrende løsning.
    Fordelen med Kodi er at den henter tekst selv til filmen. På Plex så du rippe teksten og, etter det jeg vet, for å få teksten på tv, så må filmen transcodes på pc. Samt at Kodi gir HD lyd ut. Plex har hatt litt problemer med HD lyd, kan være at de har fått løst det nå.... Tror det var True HD de hadde problem med, men DTS ma gikk greit.

Men for kidsa er Plex flott, bra klient til iPad, og alle barnefilmene er rippet med norsk tale.

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ripper atmos filmer bruker jeg formatet mt2s, fungerer strålende det,. Får også med tekst.

Tekst har alltid fungert på mkv også, og lydformater bortsett fra atmos.

Spiller av filene via oppo 103D.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Når jeg ripper atmos filmer bruker jeg formatet mt2s, fungerer strålende det,. Får også med tekst.

Tekst har alltid fungert på mkv også, og lydformater bortsett fra atmos.

Spiller av filene via oppo 103D.
    Ja, du får med alt av spor, lyd og subtitles i m2ts (fordi BD-formatet er m2ts), men du får vel ikke med metadata, som kapittelpunkter og navn på subtitles (f.eks. English commentary) og sånn vel?

Og bortsett fra dette med strippingen av lydsporene i TrueHD og Atmos, så er mkv aldeles utmerket og fungerer med alt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sant. Får bare subtitle 1-5 (f.eks), og ikke kapitler. Det er litt irriterende. "heldigvis" er de fleste filmer uten truehd/atmos.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt diverse program:
    Any DVD HD - svært uoversiktelig, fant ikke ut hvordan jeg rippet og gav opp
    Makemkv - også uoversiktelig. Fik rippet, men helt umulig å forstå hva som var selve filmen og hvilke spor som bare var tull.
    DVDfab - fungerte bra og det eneste programmet der det var helt åpenbart hva som var hovedfilmen i forhold til annet unyttig ekstramateriale.
    Forsøkte å rippe en film i MKV. Brukte da MKV-passtrough. Alle innstillingen står det noe slikt som "same as source". Filmen på ca 1,5 timer ble 17 GB. Høres dette riktig ut? Kvaliteten ser veldig bra ut.

La seg forøvrig flott i Plex og spilles fint av på alle enheter.
    Sist endret av MML; 08-31-2016 kl 21:50

Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post

Jeg samler mediet som regel ned til m2ts. Ulempen er da at man mister metadata, som indeks, navn på streams og subtitles osv.
    Hva bruker du til å samle mediet til m2ts?

Lignende tråder

1. Rippe lyd fra DVD
    By Pip in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-2014, 22:44
  2. Kan PS3 Spille av BlueRay i 96khz???
    By utlending in forum Blu-ray-spillere
    Svar: 2
    Siste melding: 06-09-2011, 09:17
  3. Samsung BD-C6900 vil ikke spille blueray plater
    By Thunderdraco in forum Blu-ray-spillere
    Svar: 3