Har NRK sluttet å sende filmer i OAR?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har NRK sluttet å sende filmer i OAR?

Ser egentelig ikke mye film på tv, og det ser ut til å bli mindre. Har lagt merke til at i høst så har NRK gått over til å vise en rekke nyere scope-filmer(2.35:1) zoomet inn til 1.77:1.

NRK har nesten uten unntak vist filmer i OAR før, men det ser ut til at de faktisk går 1 steg fram og 2 tilbake nå - de har begynnt med 16:9 sendinger, noe som i utgangspunktet skulle gjøre det bedre å vise scope-filmer, men velger altså Joe Sixpack-utgaven isteden.

Håper dette bare er en forbigående glipp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er tilfelle at de viser filmer med 2.35:1 aspect ratio (eller høyere) zoomet inn til 1.78:1 så tror jeg svært mange av NRKs primære tv-tittere vil sette stor pris på dette. Ikke alle forstår hvorfor de svarte stripene kommer, selv på et widescreen-apparat og enda flere skulle gjerne bli kvitt dem.

Dessuten. Å se på filmer med 2.35:1 aspect ratio med en 32" widescreen-tv eller mindre blir som å titte på verden gjennom en brevsprekk. Formatet er rett og slett ikke tilpasset hjemmebrukeren, men er et format utelukkende for de store lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Scirocco ! Før jeg kjøpte projektor, så jeg DVD filmer på 32" Phillips TV. Filmer som kom i 2,35:1 var alltid "slitsomt" ettersom jeg måtte velge mellom sorte striper eller å bruke zoom/autoformat (fylle hele skjermen). Jeg valgte ofte siste løsning, selv om jeg mistet noe av bildet på sidene samt at bildet ble strukket i høyden.

Ellers ser jeg ikke mange filmer som går på TV. De aller fleste suger, og de som er bra har jeg ofte sett før i tillegg til at jeg allerede har dem på DVD.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om filmene sendes i originalformatet kan man i det minste velge om man vil se hele bildet eller om man vil slippe svarte striper vha. zoom-funksjonen på tv-apparatet. Så kan de som bruker projektor eller større apparater se filmen som den er ment å bli sett uten at det er som å titte på verden gjennom en brevsprekk. Ville aldri betalt for en Bond-film på DVD om den var kuttet til 1.78:1 og skjønner ikke helt hvorfor det er ok når NRK gjør det.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Ville aldri betalt for en Bond-film på DVD om den var kuttet til 1.78:1 og skjønner ikke helt hvorfor det er ok når NRK gjør det.
    De som kun har en 20" 4:3 TV (eller mindre), er nok av en annen oppfattning.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi skal ta utgangspunkt i de som har små 4:3-skjermer, så burde kanskje alt sendes i 4:3? Denne diskusjonen har vært tatt mange ganger før og jeg tror ikke de ulike leirene her blir enige noen gang.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.35:1 på 29" 4:3 TV gikk greit spør du meg. selv ben hur med sine fantastiske 2.76:1 gikk. storkoste meg der jeg satt. nå var jeg dog svært klar over grunnen til at de svarte stripene var der..

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv 29" 4:3 og syns også Ben-Hur ser bra ut. (Det betyr ikke at jeg ikke gleder meg hemningsløst til jeg får meg projektor en gang og kan se den i 100"+)

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Hvis vi skal ta utgangspunkt i de som har små 4:3-skjermer, så burde kanskje alt sendes i 4:3? Denne diskusjonen har vært tatt mange ganger før og jeg tror ikke de ulike leirene her blir enige noen gang.
    Har den det?
    Jeg tviler på at det bare er opp til oss [1] å bestemme hva NRK gjør og ikke gjør. Diskusjonen har sikkert blitt tatt mange ganger i NRK sammen med de innspill som NRK har fått fra seerne. Hvilke innspill "mannen i gata" kommer med, vet jeg ikke, men det er fortsatt mange der ute som kun har 4:3 TV og irriterer seg over "smalfilm".

[1] med "oss" så mener jeg hjemmekinoentusiaster og andre med lignende prioriteringer og interesser.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sa at diskusjonen er tatt mange ganger mente jeg diskusjonen om OAR vs. fullframe og ikke spesifikt hva NRK velger å sende. Beklager om jeg med det havnet litt off-topic.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De store kringkasteren må og bør høre på massene når de bestemmer hva vi skal få se.

Det er det samme med 720p VS 1080i på digitale sendinger, de må prioritere de store massene.

Vi som er over gjennomsnittlig intressert kjøper filmene på DVD likevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med str på skjerm og 2.35:1 filmer er helt irrelevant synes jeg. Man sitter uanasett i en avstand som passer. Har storkost meg med filmer i 2.35:1 på 14" mange ganger.

Hvis selskapene skal tilpasse seg massene, så er det neste vi mister rulleteksten, en del selskaper i USA kutter også på introen.

Må vel bare anse at folk vil bli snytt.

Ordtaket: "Mer er mindre" passer i mange sammenhenger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •