3D -ser dere på det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D -ser dere på det?

Mange sier at 3D er en flopp, mens jeg har inntrykk av at mange likevel velger 3D-versjoner av Blu-Ray når det er tilgjengelig.

Lurer derfor på hva dere her på forumet velger: -Ser dere filmer helst i 3D eller 2D hvis begge deler er tilgjengelig?

Håper mange vil svare :-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har jeg kun orket og se to filmer I 3d hjemme.

Life of pi. Og Pacific rim.
    Mister bare alt for mye for hva som kan bare veldig snill kalles en dybde effekt.
    Tap I kontrast, farge nøyaktig het og bare styret med brillene gjør at hver gang jeg prøver en 3d film ender jeg opp med og sette på 2d discen innen ti minutter.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passive 3D på 4k Oled er fantastisk.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg føler jeg har gitt 3Den en virkelig god sjanse, men det er veldig langt mellom filmer jeg føler har noe utbytte av dette om dagen... Sist jeg så som jeg mener faktisk ble bedre i 3D var Star Trek Into Darkness, og den begynner jo å bli noen år gammel. The Walk er jo en ny film som nok er morsom i 3D (har ikke sett den selv så langt...), og ellers synes jeg som de fleste andre at Avatar funka bra, samme med Gravity. Star Wars så jeg nylig i 3D på min lokale kino og der var effekten rett og slett nærmest utelukkende ødeleggende for hele opplevelsen, dog kan mye av dette sikkert tilskrives elendig teknisk utstyr.

3D i en mørk hjemmekino med gode aktive briller på nesa kan etter mitt syn funke til enkelte filmer, men langt nær alle. Når det blir såpass lenge mellom hver film som gjør seg i 3D tror jeg nok formatet som sådan har spilt litt fallitt dessverre. Dette med flimring, ghosting, tap av lys og ellers redusert kontrast samt langt mindre presis fargegjengivelse er vel for øvrig heller ikke spesielt positivt for bruken, men der er jo jo mulig det vil komme bedre løsninger - dog tror jeg lett utviklingen i så måte vil kunne være for sen for å redde formatet... På kino er det jo nesten enda verre; eneste en slipper der er flimringen, men til gjengjeld er ghostingen langt værre med mindre en sitter midt i salen på midtre rad, og ofte er sølvlerretene som benyttes fulle av speckle i tillegg for å kunne ivareta polariseringen og dermed støtte passive briller.

SÅ... For min del blir det nok stort sett 2D fremover, kanskje med unntak av helt spesielle titler som "The Walk" og tilsvarende som er laget spesielt for 3D.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vaktmestern Vis post
    Passive 3D på 4k Oled er fantastisk.
    Enig i at passiv 3D fra OLED 4K er veldig bra, problemet er bare at 3D-formatet først og fremst appellerer til (hjemme)kinogjengere. 3D-argumentet på TV har jo nærmest falt helt bort, i USA er jo 3D på TV nærmest forsvunnet helt som salgsargument f.eks...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men at filmene lages for 3D er vel en fordel når en ser de i 2D? Nå tenker jeg animerte filmer her.

Jeg har ikke testet 3D i kinoen selv enda pga gammel reciever.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett kansje 20 minutter av World War Z. Deretter dalte interessen brått og nå vet jeg ikke lenger hvor jeg har brillene engang.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følte også jeg ga 3D en god sjanse. Enkelte filmer kan være OK i 3D, spesielt animasjonsfilmer, og med en god projektor og aktiv 3D slipper man iallfall cross-talk. Fargene blir blassere og det flimrer litt og er litt "sølvaktig". Allikevel er det ikke dette som ødelegger opplevelsen med 3D. Nei, for meg er det to ting som er problemet:

- 3D tilfører ikke nok til selve filmen
    - Brillene

For at 3D i det hele tatt skal ha en sjanse hos meg, så må det funke sømløst. Passive eller ei, brillene MÅ bort! Men selv da tror jeg 3D sliter med å få meg som tilhenger. Jeg har hatt én stor filmopplevelse med 3D, og det var filmen Tangled. Ellers synes jeg alt som kommer er begredelig dårlig til å utnytte formatet. Og da blir alt bare vanlige filmer som man like greit ser i 2D.

Vi flyttet i februar 2015, og da vi pakket opp utstyret gadd jeg ikke finne frem brillene. Så jeg vet ikke engang hvor de er... Dette, og det faktum at jeg valgte å se Star Wars ep. 7 på premieredagen i 2D og 24 Hz, sier vel sitt om hva jeg mener om 3D - både borte og hjemme.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA!!!!!

Jeg oppgraderte nylig omsider projector til JVC X500 og kjøpte med rf emitter og 3d briller.

Har kjøpt alle filmer i 3d combo der mulig (noen var KUN 3d og da har jeg kjøpt 2d utgave men re-kjøpt nå på 3d) og har ved en rask telling kommet til at jeg har rett over 100 3d filmer på bluray.

Dette var noe jeg hadde gledet meg stort til og jeg storkoser meg med 3D hjemme i kinoen.

Ja det er noe crosstalk her og der, animasjon mer markant enn live film, men man aksepterer det og bare nyter filmen.

Av nye filmer som kun er sett rett i 3d er Ant man, Minions og 3x Hobbit extended. Ellers har jeg til nå vært gjennom Journey to center of the Earth 1, Jupiter Ascending, Captain America, Musketeers, og ellers testa litt småscener i andre (avatar seff)

Kikka også litt på begynnelsen av Top Gun 3D og den var helt fantastisk!!

Så min erfaring er at 3D rocker som bare pokker
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bare 2d her siden dybdesynet mitt er svekket så 3d effekten blir heller dårlig. Skjønner ikke brille problematikken som så mange klager på. Det er fullt mulig å få noen briller som er behagelige å ha på. Man tar på solbriller om sommeren og mange bruker lesebriller, men å ta på seg briller når man skal se film er liksom helt uaktuelt.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Skjønner ikke brille problematikken som så mange klager på. Det er fullt mulig å få noen briller som er behagelige å ha på. Man tar på solbriller om sommeren og mange bruker lesebriller, men å ta på seg briller når man skal se film er liksom helt uaktuelt.
    Tja. Brillene må lades hvis man har aktiv 3D.

Et annet problem er for brillebrukere (som meg) som ikke kan bruke linser. Det går an å putte brillene utenpå de vanlige brillene, men det blir ubehagelig i lengden.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post
    Vi får se hva du mener om 2 år. Jeg var også begeistret da jeg først kjøpte 3D-projektor, og da jeg siden oppgraderte til en ny

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Vi får se hva du mener om 2 år. Jeg var også begeistret da jeg først kjøpte 3D-projektor, og da jeg siden oppgraderte til en ny
    Det er jo ikke sånn at man kommer til å se 3D hver dag, kanskje ikke hver uke engang, men alle nye filmer blir nok sett i 3D, og det er planen at jeg skal gjennom alle jeg har i 3D men kun sett i 2D
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post
    JA!!!!!

Jeg oppgraderte nylig omsider projector til JVC X500 og kjøpte med rf emitter og 3d briller.

Har kjøpt alle filmer i 3d combo der mulig (noen var KUN 3d og da har jeg kjøpt 2d utgave men re-kjøpt nå på 3d) og har ved en rask telling kommet til at jeg har rett over 100 3d filmer på bluray.

Dette var noe jeg hadde gledet meg stort til og jeg storkoser meg med 3D hjemme i kinoen.

Ja det er noe crosstalk her og der, animasjon mer markant enn live film, men man aksepterer det og bare nyter filmen.

Av nye filmer som kun er sett rett i 3d er Ant man, Minions og 3x Hobbit extended. Ellers har jeg til nå vært gjennom Journey to center of the Earth 1, Jupiter Ascending, Captain America, Musketeers, og ellers testa litt småscener i andre (avatar seff)

Kikka også litt på begynnelsen av Top Gun 3D og den var helt fantastisk!!

Kunne ikke vært mer enig, og kjøper også alle filmer i 3D, hvis de er tilgjengelig.
    Spesiellt i det siste med Atmos, er komboen 3D bilde og 3D lyd helt uslåelig. Eks Gravity, eller Transformers 4.
    Og animansjonsfilmer kan være helt rå i 3D, eks Sammy's eventyr.
    Så ja jeg vil fortsette å kjøpe 3D, og skjønner heller ikke problematikken med briller. Om du klager på det, har du jaggu lite å klage på.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes filmen i 3D så ser jeg den stort sett i 3D :-D Var veldig kult å se Ant-Man for et par dager siden! Har en Epson projektor og dedikert hjemmekino med sort rom, funker ganske bra. Er litt mer uklart på 3D bildet hjemme enn på kinoen i "byen", men er så sykt mye bedre lyd og opplevelse hjemme enn på Atmos-kinoen.

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 11-27-2011, 17:12
  2. Svar: 19
    Siste melding: 06-17-2011, 22:53
  3. Hvilke filmer viser dere når dere skal vise frem hjemmekinoen?
    By øystein in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 14
    Siste melding: 08-12-2010, 13:59
  4. Svar: 11
    Siste melding: 07-23-2009, 01:09
  5. Hva julepresang skal dere kjøpe til dere selv?
    By V2003 in forum Generell chitchat
    Svar: 40
    Siste melding: 12-17-2003, 20:10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •