60hz vs 30hz 4K ? Ta en titt på oppsettet mitt, setter pris på kommentarer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

60hz vs 30hz 4K ? Ta en titt på oppsettet mitt, setter pris på kommentarer

Hei alle sammen, gikk nylig til innkjøp av en Nvidia Shield box som multimedia avspiller, primært via KODI. Ser superbra ut så langt! Utover det har jeg følgende hardware:
    TV: Samsung EU65F9005
    Hjemmekino anlegg: Samsung HT-F9750

Samsungs nyere tv'er leveres med en "oneconnect" boks hvor man plugger inn HDMI kabler m.m. og så går det en kabel fra denne til TV'en. Her er caset jeg ønsker innspill på:

Både TV (eller oneconnect boksen da) + hjemmekino forsterkeren støtter bare HDMI v. 1.4a, Nvidia shield boksen støtter HDMI v. 2.0. Ergo er høyeste refresh rate jeg kan sette 4K 30hz. Jeg kan derimot bytte ut oneconnect boksen til en nyere utgave (SEK3500u) for hele 4500,-. Denne vil gi meg HDMI 2.0 støtte, og jeg vil da kunne kjøre 4K 60hz / 60 FPS.

Oppsettet over benyttes utelukkende til avspilling av filmer, serier o.l så FPS er vel strengt tatt irellevant. Jeg ser filmer/serier i høyeste kvalitet mulig, og vil se i 4K der det er mulig når det blir mer mainstream. Vil jeg oppleve en merkbar forskjell i bildekvalitet ved å kjøre 4K i 60hz fremfor 30hz? En forskjell som kan forsvare å bruke 4500,- på det ? Og når det gjelder 4K 24hz vs 4K 30hz, som er refresh ratene jeg har mulighet til å sette per dags dato: Hva er å anbefale ?

Setter pris på all input

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PushPull99 Vis post
    Hei alle sammen, gikk nylig til innkjøp av en Nvidia Shield box som multimedia avspiller, primært via KODI. Ser superbra ut så langt! Utover det har jeg følgende hardware:
    TV: Samsung EU65F9005
    Hjemmekino anlegg: Samsung HT-F9750

Samsungs nyere tv'er leveres med en "oneconnect" boks hvor man plugger inn HDMI kabler m.m. og så går det en kabel fra denne til TV'en. Her er caset jeg ønsker innspill på:

Både TV (eller oneconnect boksen da) + hjemmekino forsterkeren støtter bare HDMI v. 1.4a, Nvidia shield boksen støtter HDMI v. 2.0. Ergo er høyeste refresh rate jeg kan sette 4K 30hz. Jeg kan derimot bytte ut oneconnect boksen til en nyere utgave (SEK3500u) for hele 4500,-. Denne vil gi meg HDMI 2.0 støtte, og jeg vil da kunne kjøre 4K 60hz / 60 FPS.

Oppsettet over benyttes utelukkende til avspilling av filmer, serier o.l så FPS er vel strengt tatt irellevant. Jeg ser filmer/serier i høyeste kvalitet mulig, og vil se i 4K der det er mulig når det blir mer mainstream. Vil jeg oppleve en merkbar forskjell i bildekvalitet ved å kjøre 4K i 60hz fremfor 30hz? En forskjell som kan forsvare å bruke 4500,- på det ? Og når det gjelder 4K 24hz vs 4K 30hz, som er refresh ratene jeg har mulighet til å sette per dags dato: Hva er å anbefale ?

Setter pris på all input
    Nei, du vil ikke merke forskjell. Kun GUI'et vil være litt mer laggy, men 30hz er fortsatt bra nok til at man ikke irriterer seg over det. (Folk spiller jo FPS-spill på ps4 i 30fps, skulle tro det holde til å navigere rundt i Kodi...) En annen ting er at det kan være lurt å kjøpe oneconnect-boksen likevel. Litt dumt å være stuck med en 4K-TV uten støtte for 60fps, hvis det plutselig blir umulig å kjøpe en slik upgrade. Venter du mange nok år, vil uansett den beste løsningen være å oppgradere selve TV'en. Dette er slikt du selv får regne på, men svar på spørsmålet ditt har du fått.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for innspill. Er først og fremst enig i at jeg sannsynligvis bør kjøpe boksen på sikt. TV'en kostet mye og jeg ønsker at den skal være fremtidsrettet så lenge som mulig.

Nå har jeg forsøkt å lese meg opp litt på 60 hz vs 30hz, og slik jeg forstår det er mer eller mindre alle filmer (1080p / 4K), med få unntak som Hobbiten, filmet i 24hz. Ved visning av en slik film i 60hz dupliseres frames, dvs de fyller på med frames for å gjøre det 60hz. Det er fortsatt føler meg litt usikker på, da folk sier ulike ting på forumer, er hvorvidt denne dupliseringen opp mot 60hz er en positiv ting m.h.t. bildekvalitet.

Per dags dato, når jeg titter på 720p/1080p content via 4K 30hz, ser det meget bra ut i scener uten for mye bevegelse. Er det mye bevegelse synes jeg det kan se litt choppy ut, som om man tittet på en eldre XviD med lavere oppløsning. Vil jeg få mer smooth og mindre choppy bevegelser på slike videoer dersom jeg kjører 4K 60hz? Og er det andre måter 4K 60hz kan forringe kvaliteten ?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    På 1080P-materiale kan faktisk 3:2 pulldown av 24Hz, eller 23,976Hz i praksis med slowdown, se bedre ut i 59,94 / 60Hz enn 30Hz. 30Hz blir ofte hakkete i sammenligning med 60Hz selv om en skulle tro det motsatte ville være tilfelle. Dette forutsetter da en god prosessor, type VXP eller tilsvarende, eventuelt en kraftig PC. I 4K kreves det langt mer av prossesoren enn i Full-HD, men prinsippet bør det samme kunne være gjeldende i 4K. Har du en kilde med 24Hz tror jeg neppe 30Hz output har noe for seg, mens muligens 60Hz kan funke greit om 3:2-prosessen er god nok. I mange mediaplayere og annet rimelig utstyr er det imidlertid svært dårlig 3:2 pulldown som følge av sviktende prosesseringskraft og følgelig hakker bildet så det holder i 60Hz, men da sikkert også i 30...

Summa summarum; stort sett er det best å kjøre ut det kildematerialet er mastret i på mottaker. Har du en TV eller projektor med gode prosesseringskretser kan du imidlertid vurdere å kjøre en frameinterpolation på selve apparatet (dvs. at det beregnes inn mellombilder for å gi bedre flyt), det kan i noen tilfeller funke greit.

Eneste 3:2 pulldown jeg noen gang har likt var for øvrig fra en VXP-basert prosessor, men kjører selv med VXP i Popcorn Hour mediaplayeren jeg bruker i dag 24Hz... Kunne jo testa 3:2 pulldown fra den for moro skyld, altså 60Hz, men implementeringen av VXP er ikke nødvendigvis like vass på en mediaplayer som den var på videoprosessorene back when! Fra PC har jeg aldri fått til noen god flyt fra 3:2 pulldown for øvrig, selv fra standard Full-HD-materiale, så tror det skal temmelig greit med guffe til før du får til god nok flyt fra 4K-materiale!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum Vis post
    Nei, du vil ikke merke forskjell. Kun GUI'et vil være litt mer laggy, men 30hz er fortsatt bra nok til at man ikke irriterer seg over det. (Folk spiller jo FPS-spill på ps4 i 30fps, skulle tro det holde til å navigere rundt i Kodi...) En annen ting er at det kan være lurt å kjøpe oneconnect-boksen likevel. Litt dumt å være stuck med en 4K-TV uten støtte for 60fps, hvis det plutselig blir umulig å kjøpe en slik upgrade. Venter du mange nok år, vil uansett den beste løsningen være å oppgradere selve TV'en. Dette er slikt du selv får regne på, men svar på spørsmålet ditt har du fått.
    Litt bastant å si han ikke vil merke forskjell? For min egen del synes jeg filmer med 60fps gir tydelig forbedrede bevegelser og ser veldig bra ut, men vet det er noen som foretrekker 24fps og synes 60fps ser unaturlig ut. Er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

At folk spiller i 30fps på PS4 synes jeg heller ikke er noe godt argument, klart det vil være mulig å navigere rundt i Kodi. Men vil det også være mulig å se forskjell? Absolutt! Skal du snakke om spilling er jeg heller ikke fornøyd med 60fps, 120fps ser mye bedre ut i mine øyne :-)

EDIT: Dette var med tanke på sammenligning av filmer i 24/25/30fps vs. 60fps. Lygren sitt svar er er nok mye mer relevant ift. topic, men mener også dette er noe som er verdt å ta med i vurderingen.
    Sist endret av Thali; 12-21-2015 kl 10:44

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dere tar feil begge to. Jeg forutsetter selvsagt at Kodi er satt opp til auto framerate. Dvs. at filmene (som alle er i 23,976fps og evt 25fps en og annen PAL-basert kilde, + noen dokumentarer i 29,97/30fps) avspilles i samme hz som i filmens fps. Ved å bruke denne funksjonen, noe man alltid bør bruke uansett om skjermen støtter 60hz eller ei, så vil det være nada forskjell. I Kodi 17 vil det være mulig å kjøre GUI'et i 1080p, mens den switcher til 4k om man spiller filer med høyere oppløsing, best of both worlds. Det er mulig at nåværende Kodi (15) ikke støtter 23.976 i alle konfigurasjoner da dette kom først i 2.0 firmware av Shield. Men jeg regner med at dette i såfall bli løst i Kodi 16 som er ute om kort tid.

Et fåtall blu-ray, konserter og slikt er kanskje i 50i/60i, men det får så være.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    @Magnum ; enig med deg at det stort sett alltid svarer seg å kjøre native oppløsning! Skal en først skalere opp anbefaler jeg uansett da 60Hz (59,94) da en 3:2 pulldown av 24Hz (23,976) alltid vil gå langt smoothere enn 50Hz eller 30Hz som ikke går opp i 24FPS og dermed får hakkete gjengivelse samme hvor kraftig PC en måtte ha...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    @Magnum; enig med deg at det stort sett alltid svarer seg å kjøre native oppløsning! Skal en først skalere opp anbefaler jeg uansett da 60Hz (59,94) da en 3:2 pulldown av 24Hz (23,976) alltid vil gå langt smoothere enn 50Hz eller 30Hz som ikke går opp i 24FPS og dermed får hakkete gjengivelse samme hvor kraftig PC en måtte ha...
    Ja, selvsagt 24fps over 30hz vil gå i rykk og napp (istedet for 3:2 pulldown får man 4:1 hvor hver fjerde frame varer dobbelt så lenge) men det blir irrelevant når man bruker auto-framerate.

At folk spiller i 30fps på PS4 synes jeg heller ikke er noe godt argument, klart det vil være mulig å navigere rundt i Kodi. Men vil det også være mulig å se forskjell? Absolutt! Skal du snakke om spilling er jeg heller ikke fornøyd med 60fps, 120fps ser mye bedre ut i mine øyne :-)
    Joda, det er et godt argument, man dør ikke av å navigere rundt i Kodi i 30fps. Kodi-GUI'et er forresten ikke helt optimalisert. Har noe med at det først ble utviklet til den originale XBOX, og selv om det har blitt forbedret har de ikke helt klart å bli kvitt gamle skavanker. Derfor har Kodi ofte vært begrenset til 30-40fps, selv når man kjører 60hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill! Spesielt takk til Magnum som tipset meg om den automatiske "adjust display frame rate" settingen i KODI, den syntes jeg gjorde en stor forskjell. Den stod default av, og jeg syntes da jeg merket litt lag (type at bildet frøs i et mikrosekund) ved mye bevegelse før jeg skrudde settingen på. Ellers synes jeg artworket i KODI ser mye bedre ut på 4K 30hz vs 1080p 60hz så det er ønskelig å kjøre den output'en default.

Da er vel konklusjonen at med unntak av de få filmene som måtte komme i 4K 60hz vil jeg ikke merke noe kvalitetsforskjell ved å kjøpe den nye Samsung OneConnect boksen som vil gi meg 4K 60hz via HDMI 2.0 - og det er en gladnyhet Syntes det var en del penger å uforventet måtte legge i en relativt ny og dyr TV. Ha et godt nytt år alle sammen!

Lignende tråder

1. Problemer med Nuforce HDP og oppsettet mitt
    By qweac in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 03-23-2011, 13:51
  2. Subwoofer til oppsettet mitt ?!
    By Rolferen in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 03-19-2009, 16:59
  3. en bra forsterker til oppsettet mitt!
    By daywalk3r in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 10-14-2008, 23:32
  4. Kommentarer til dette surround oppsettet
    By ulin in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 11-22-2007, 09:57
  5. noen kommentarer til dette oppsettet?
    By aquaman in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 01-24-2006, 21:25

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •